Rocky Dawuni: Branches of the Same Tree

rockyNázev šestého alba reggae zpěváka z Ghany odráží jeho přesvědčení: jsme větvemi společného lidského stromu, máme jedny kořeny a měli bychom se soustředit na to, co nás spojuje, ne rozděluje. „Rozsviťte tmu v pozitivním duchu,“ vyzývá proto Dawuni hned na úvod. Na trase západní Afrika – Jamajka a zpět se toho hodně událo, přesto nedalo Bobu Marleymu moc práce se v Africe prosadit. A to je slabé slovo: ve skutečnosti tu v roce 1980 rozpoutal masový zájem o hudbu, jejíž rytmy zněly Afričanům povědomě. Reggae se na černém kontinentu stalo krycím názvem boje za nezávislost, soundtrackem mnoha válečných konfliktů, ale i zdrojem vrozené potřeby tančit. Rock Dawuni drží Marleyho dědictví pořád v rovině politického aktivismu a společenských manifestů, definovat jeho „afro roots“ ale není lehké: v nynějším newyorském domově přeskakuje od dancehallu k afrobeatu, nejsou mu vzdálené soul s funky ani chytlavý pop nebo atmosféra karnevalů v New Orleans s brazilskými bubeníky.
Rétorika zpěváka pracujícího pro UNICEFF se nemění: Afrika si s ohledem na své bohatství tolik chudoby, válek a jiných katastrof nezaslouží. Vinu dává Dawuni Afričanům i Západu a ve skladbě Black Star volá po změně, nutnosti vzdělání a africké jednotě: „Zapamatuj si, kdo a odkud jsi.“ Black Star není přitom černou hvězdou na národní vlajce Ghany: jedná se o metaforu o budoucích hvězdách „mladých synů Afriky“; možný důvod přizvání zpěváka Samini z Ghany.
Dawuni se odvolává i na dávnou Marleyho radu: zbavte se mentálního otroctví. Vlastně i na něho samotného: kultovní skladbu Get Up, Stand Up s nádechem afrobeatu zpívá v lámané angličtině, aby jejímu věčnému poselství rozuměly všechny národy v Ghaně. Přidal i kouzelnou, méně známou Marleyho skladbu Butterfly: mandolína Toma Freunda jí pak dodává havajskou příchuť. Rocky Dawuni pracuje i s globálními symboly: videoklip skladby African Thriller kombinuje panafrickou popularitu Michaela Jacksona s připomínkou Rumble in the Jungle, legendárního boxerského zápasu mezi Muhammadem Alim a George Foremanem, sledovaným v roce 1974 z konžské metropole Kinshasa celým světem. Nairobi obyvatele keňské metropole zase varuje před návratem k násilí z roku 2008 a překlápí se k oslavě „nádherného města pod sluncem“. Dawuniho renomé, kontakty se světovými politickými i hudebními celebritami do studia přilákaly muzikantskou elitu: baskytaristu Ronnieho McQueena (Steel Pulse), bubeníky Leona Mobleyho (Ben Harper, Damian Marley) nebo Manase Itieneho (Spearhead). Label Cumbancha album propaguje jako jednu z letošních perel své nabídky. Právem.
Cumbancha, 2015, 41:09

Přidat komentář