Roy Harper

Narozen 12. 6. 1941, Rusholme, Manchester, Anglie. Důležitá alba: Come Out Fighting Ghengis Smith (CBS 1968), Flat Baroque And Berserk (Harvest 1970), Stormcock (Harvest 1971), HQ (Harvest 1975), Bullinamingvase (Harvest 1977), The Unknown Soldier (Harvest 1980), Man And Myth (Bella Union 2013). Písně, které stojí za to: Circle, Another Day, The Game, When An Old Cricketer Leaves The Crease, One Of Those Days In England, You.
Led Zeppelin mu na svém třetím albu věnovali píseň Hats Off To (Roy) Harper. Věčný solitér inspiroval především kytaristu Jimmyho Page, který oceňoval jeho vytříbený akustický styl. Pageova sóla proto můžeme slyšet hned na několika Harperových deskách, stejně jako kytaru Davida Gilmoura z Pink Floyd, kteří dokonce nechali Roye zpívat skladbu Have A Cigar na jejich albu Wish You Were Here. K dalším obdivovatelům nenápadného folkrockera patří Ian Anderson, jenž prohlásil, že nebýt Royovy písně o Blackpoolu, městě Ianova mládí, nikdy by z té díry nevytáhl paty a nezaložil Jethro Tull.
Harper pochází z předměstí Manchesteru, ale od šesti vyrůstal v St Annes On Sea. Matka Muriel zemřela tři týdny poté, co se narodil. Vychovával ho otec se svou novou družkou, svědkyní Jehovovou, díky níž si Roy vypěstoval vřelou nenávist k sektám a náboženství vůbec. Ve dvanácti začal psát poezii, rok nato už trsal skiffle a zabral se i do bluesové muziky. První kapelku dal dohromady s bratry Davidem a Harrym, první oficiální vystoupení absolvoval na večeru básnického čtení v Newcastlu. Mezitím stihl dvouletou vojnu u letectva. Chtěl být pilot, nekonečný dril ho však donutil předstírat šílenství. Dávali mu elektrošoky a pak ho zavřeli do blázince, odkud hned druhý den utekl. Následně se pár let živil hraním na ulici, a to jak v Londýně, tak na starém kontinentě i v Severní Africe. Po návratu do Anglie koncem roku 1964 získal angažmá ve vyhlášeném klubu Les Cousins v Soho, kde se na pódiu střídal s kolegy Bertem Janschem, Johnem Renbournem nebo Johnem Martynem. Zde si ho všiml zástupce Strike Records a podepsal s ním smlouvu. První LP Sophisticated Beggar vyšlo roku 1966 a ukázalo, že má Harper kromě textařské imaginace také dar melodiky, ovlivněné poslechem lidové i vážné hudby.
Americká společnost CBS zavětřila příležitost a přetáhla ho do své stáje. Výsledkem bylo album Come Out Fighting Ghengis Smith v produkci Shela Talmyho, spolupracovníka rockových formací Kinks a Who. Firmu ale nezvyklá nahrávka zmátla. „Byl jsem na ně moc moderní,“ přiznával Roy. „Chtěli po mně hity a já jim dal Circle.“ Myslel tím jedenáctiminutový epos o složitém dětství, jenž tvoří páteř téhle desky. V červnu 1968 Harper účinkoval spolu se skupinami Pink Floyd a Jethro Tull na prvním bezplatném koncertu v londýnském Hyde Parku. V devětašedesátém vydal elpíčko Folkjokeopus, jehož druhou stranu zabírala sedmnáctiminutová skladba McGoohan’s Blues. Bylo evidentní, že se rozhodl změnit vnímání folkového žánru, a právě díky těmto experimentům ho vzal pod svá křídla manažer „Floydů“ Peter Jenner. Domluvil mu kontrakt s labelem Harvest a během následujících deseti let s ním natočil osm alb v legendárním studiu na Abbey Road. Po desce Flat Baroque And Berserk s baladou Another Day (převzali Kate Bush a Peter Gabriel) přišlo revoluční čtyřpísňové album Stormcock. O dva roky později Harper málem umřel na Oslerův-Weberův-Renduův syndrom, nebezpečnou chorobu, jež ho přiměla k předčasnému účtování na desce Lifemask. Nedlouho předtím si zahrál hlavní mužskou roli ve filmu Made. A když se dostal z nejhoršího, vyrukoval s albem milostných písní Valentine. Rok 1975 přinesl silnou nahrávku HQ s hosty Davidem Gilmourem a Johnem Paulem Jonesem. Další desku Bullinamingvase s úvodní kompozicí One Of Those Days In England natočil Harper za asistence Paula a Lindy McCartneyových. Posledním albem na značce Harvest byl The Unknown Soldier z roku 1980. Pět let poté Roy zabodoval společnou deskou s Jimmym Pagem Whatever Happened To Jugula? a roku 1992 zveřejnil temnou zpověď opuštěného manžela na albu Death Or Glory? Postupně se stahoval do ústraní a teprve roku 2013 se představil nové generaci na skvělém CD Man And Myth. Comeback bohužel netrval dlouho. V roce 2015 byl čtyřiasedmdesátiletý písničkář obviněn hned ze dvou znásilnění, k nimž mělo dojít v předchozích dekádách. Ačkoliv byl proces zastaven pro nedostatek důkazů, pověst starého muže to trvale poškodilo.

 

roy harpr a jimmy page

DESERT ISLAND
Gonna paint my room like a desert island
With yellow sand and blue lagoon
Invite you all to come and live there
One afternoon

It’ll be when no-one’s looking
More likely than not
We’ll close the door and turn the sky up
Find a good spot

Air, fire, water, earth, you were paradise
I’m sorry about me

roy harper a pink floyd

I was under impression
That you were free and easy

Gonna paint my room like a desert island
With clear skies and rising swell
Leave the clowns on the jaded horizon
In Wall Streets of Hell

I must say goodbye to the blindfold
And pursue the ideal
The planet becoming the hostess

Roy Harper & Robert Plant

Instead of the meal

Air, fire, water, earth…

 

PUSTÝ OSTROV
Vymaluju si pokoj jako pustý ostrov
se zlatou pláží a blankytnou lagunou.
Všechny vás tam pozvu a jednou odpoledne
se tam usadíme.

Jednou, až se nikdo nebude dívat,
je velice pravděpodobné,

david gilmour and roy harper

že za sebou zavřeme, pěkně se uvelebíme
a sneseme si modré z nebe.

Vzduch, oheň, voda, země – bylas mým rájem.
Já se ti za sebe omlouvám,
měl jsem dojem,
že to bereš zlehka.

Vymaluju si pokoj jako pustý ostrov
s oblohou bez mráčku, v přívalu vln.
A ti klauni na nicneříkajícím obzoru

Roy Harper and Jimi Page

ať si po své Wall Street dojdou klidně do pekla.

Dávám sbohem pásce přes oči,
následuju ideál.
Z planety, matky živitelky,
se stává trapná hosteska.

Vzduch, oheň, voda, země…

 

Přidat komentář

1 komentář u „Roy Harper

  1. Výborně zpracovaný profil. V poznámce o nenávisti k sektám a náboženství vůbec musím podotknout, že ta paní to udělala špatně. Je to otřepané klišé, ale ukažte mi náboženství, které nikdy nepozvedlo zbraň proti komukoli. To je téma obzvlášť aktuální v době, kdy selhávají všechna náboženství, všechny politické systémy. Je den po teroristickém činu ve Štrasburku. To by žádný svědek Jehovův neudělal.