RŮZNÍ: Smrti, milá smrti / Antologie moravské lidové hudby 8

Malovaná vrána usazená na korouhvičce ukazuje, jakému tématu zasvětili vydavatelé poslední, osmý díl Antologie moravské lidové hudby. Inu, logicky onomu tématu taktéž poslednímu. Po kterém už nenásleduje žádné Vol. 2, natož Vol. 9, tedy pokud nejste kočka nebo buddhista.

Ale bez legrácek, kterými jsem nezačal samoúčelně: Písně s tématikou smrti logicky představují zásadní část folklorních tradic asi všech „lidů“ (slova „národů“ či „etnik“ tu působí jaksi odtažitě) a míst téhle planety. A často je prosvěcuje (nebo spíš protemňuje?) černý humor. Morava není výjimkou, i když právě zde je onoho boje se strachem prostřednictvím smíchu relativně málo, třeba ve srovnání s latinskými oblastmi nebo Madagaskarem. O to víc potěší třeba Šak si ty lem sliovičko dobrý lék. Na plochu jediného CD se podařilo shrnout celou paletu bohabojných, teskných, tragických i vzdorně rozverných nálad. Deska je přitom dramaturgicky velmi dobře vybalancovaná mezi a capella sbory, evokujícími rozloučení nad rakví (Horňácký mužský sbor Chotár a Mužský sbor z Hrubé Vrbky, Mužský sbor z Moravských Knínic atd.) a cimbálovkami (dominuje Musica Folklorica, dále např. CM Rubáš).Koncepci podtrhuje i zarámování alba různými verzemi balady Chvała Bohu, že sem sa narodił. Disku opět nechybí ani brilantně zpracovaný booklet, obsahující zasvěcenou stať Funerální tematika v moravské lidové písni od emeritních profesorů FF UP Marie Sobotkové a Jiřího Fialy.

Mimochodem, osmý díl vychází přesně osm let po souborném publikování prvních čtyř částí, zaměřených na jednotlivé oblasti Moravy, kterému navíc předcházela důkladná příprava. A jak uvádí iniciátor projektu Milan Páleš: „Většina písní pochází z Horňácka, kde byly i nově nahrány, některé úplně poprvé. Vracíme se tak symbolicky k prvnímu dílu antologie, který byl věnován právě tomuto folklórně bohatému regionu.“ Důstojné uzavření kruhu a velkorysého, záslužného vydavatelského projektu.

 

Indies Scope, 2018, 78:08

 

Přidat komentář