SARAH LOUISE: Nighttime Birds and Morning Star

Sarah Louise není ani zdaleka tradiční folkovou kytaristkou. Už v duu s houslistkou Sally Anne Morgan vyváděly jako House and Landh poměrně velké psí kusy. To je ale stále odvar oproti tomu, co sama Sarah umístila na své sólové desky. Loňská deska Deeper Woods odsunula signifikantní 12strunnou kytaru do pozadí a většinu materiálu postavila na vokálu mladé Američanky. Letošní deska Nighttime Birds and Morning Stars, třetí sólovka v pořadí, se znovu vrací ke kytaře. Ovšem ke kytaře experimentující, často výrazně procesované, nezvykle laděné a následně studiově manipulované. Tohle ani zdaleka není pastva pro milovníky potlachů. A to přesto, že celkové vyznění kolekce je něžné. Osmiskladbové album nabízí nahrávky, kde je kostra postavená na rozpoznatelném víření kytarových strun, více než polovina novinky se ovšem bez tohoto háčku obejde.

 

Tóny kytary jsou rozpité do nekonečných linek, navíc se prolínají vždy s dalšími vrstvami kytarových tózpracovaných jiným způsobem. Úvodní Daybreak nás dostává do new age vytržení, kdy sledujeme za andělského bezeslovného zpěvu západ slunce. Oproti tomu následující R Mountain s poměrně jasnou rytmickou stavbou se blíží konkrétnějším strukturám, které jsou k nalezení například na deskách jiného kytarového snivce Jeffa Pearce. Záchvěvy foukací harmoniky navíc připomenou ambientní kovboje A Small, Good Thing. Třetí položka Ancient Intelligence zase zhusta pracuje s páskovými manipulacemi kytarových nahrávek, pátá Swarming at the Threshold pak s minimalistickými kolečky, jak od Stevea Reicha. Abstraktní svět Sarah Louise je nesmírně bohatý. Přitom, když se do nahrávek pozorně zaposloucháme, jasných kytarových konotací se vyloupne mnohem více, než bylo schopno ucho zachytit na první poslech. Mám za to, že takto by zněla hudba Dagmar Voňkové, pokud by její kariéra začínala v 21. století. Akustická kytara je úžasný nástroj a dnešní technika rozšiřuje její možnosti do netušených končin. Nová deska Sarah Louise je toho zářným příkladem.

 

Thrill Jockey, 2019, 34:02

 

 

 

Přidat komentář