SHUM DAVAR: Folklore Fusions

vlastní náklad, 2021, 50:34

Pokud dobře počítám a zahrneme i debutové EP, jde o třetí počin nadnárodní, v Praze usazené kapely. A titul Folklore Fusion je vážně trefný. Sestavu Shum Davar v současnosti tvoří běloruský virtuóz na bayan (knoflíkový akordeon) Aliaksandr Yasinski, alternující (ale na desce samozřejmě zahráli oba) gruzínský akordeonista Gugar Manukyan, slovenský houslista Juraj Stieranka, jeho krajan bubeník Marcel Kóňa a dva „domácí“, kontrabasista Pavel Bartoš s kytaristou Danielem Kundrákem. V hudbě fúzují Shum Davar klezmer, styly balkánské, zakarpatské či romské. V projektu RAZAM spolupracuje s Yasinskim Iva Marešová, nepřekvapí tudíž její hostování na koncertech před koronou i na albu. Muziku zpestřují i další hosté, houslista Adam Černík, primáš Hradecké cimbálové muziky, a členka stejné CM Anežka Altmanová, zde jako zpěvačka. Kapela si dala záležet i na vizuální podobě alba, pro který nechala nafotit ručně tkaný afghánský kobereček, kde se „vlákna různých barev spojují v pevný celek“. Symbolika je dotažena až do detailu.

Hudba Shum Davar zní tak pečlivě proaranžovaně a je provedena pinktlich profesionálně, až by se člověk bál akademičnosti. Ale ne, převážně lidový materiál vyznívá přirozeně, živelně, hravě. Přitom kapela dokáže uchopit zajímavě po svém i tak provařené kusy neo-panevropského folklóru jako srbskou lidovou Ajde Jano (kterou nahrál vážně kde kdo, což asi způsobil svojí popularizační činností Goran Bregović). K nejlepším nahrávkám ovšem patří úvodní Spell. Jde o jedinou skladbu, kterou kapela nepřevzala z lidových zpěvníčků evropského a přilehlého východu, potažmo z díla arménského „hitmakera“ Harouta Pamboukjiana (Tariner) či íránské písničkářky a výtvarnice Marjan Farsad (Bílá). Napsal ji Yasinski. Na koncertech jsou jistě prověřené lidovky vděčné. Ale pokud by hudebníci využili dobu smolného pódiového ticha ke komponování, máme tu směrovku k další výjimečné desce.

 

Přidat komentář