Slaves Of Stadium Rock

slaves_2Nejenom hudební fanoušci občas používají terminus technicus „guilty pleasure“, značící něco, co je spíše důvodem k ostudě, nicméně v příhodné konstelaci jsme ochotni se k tomu přiznat. Neboť každý máme své libůstky a pro někoho i třeba nestandardní potěšení. A přesně na to zřejmě myslela čtveřice s nemalými zkušenostmi, když na jaře 2012 zakládala svou další formaci. Název vznikl zcela spontánně při kuřácké pauze, jako veselá parodie na zálibu v „mohutném“ zvuku a melodických refrénech. Ostatně ničemu se v rockové hudbě neposmívá lépe, než stadionovým kapelám, které ovládají masy a z pozice nadlidí sestupují ke svým ovečkám. Zpěvák Med alias Jiří Nedvídek za sebou měl tou dobou začátky s Clean Slate a čtyři alba s punk’n’rollovými Anyway, kytarista Radek „Hrádek“ Albl zas dvacetiletí s řadou hardcorových a jiných spolků v čele se Slut a crazy spolkem Tři čutory. Basy se chopil Jára „Spring“ Soukup, předtím činný jako kytarista a zpěvák v pozoruhodné a mimo svou scénu neprávem opomíjené strakonické formaci Landmine Spring, a za bicí usedl Martin Švec, už od konce devadesátých let souběžně pohánějící Plexis. Ještě na konci roku 2012 tahle žánrová „supergroup“ odehrála svůj první koncert a souběžně okamžitě začala pracovat na prvním albu. To se jako eponymní objevilo v dubnu roku následujícího a nabídlo energický rock, překvapivě však zdaleka ne tak syrový a alternativní, jako byly předchozí působiště všech zúčastněných. Album, vydané na značce Election Records, mimochodem obsahuje i cover-verzi skladby Next To You, původně od The Police. „Slovo underground pro nás vždycky znamenalo slavesalternativu k oficiální ‚kultůře‘,“ zamýšlí se Hrádek. „Ne že bychom se báli hrát pro 100 tisíc lidí, ale kluby pro 200 jsou přece jen takový srdečnější…“
Už jen předchozí působiště zajistila, že se nové kapele dostalo poměrně slušné publicity. „Jde tak znovu o jadrný garážový rock, stavící na punkové přímočarosti a hospodsky střižených chorálech,“ pochvaloval si například v recenzi na serveru Crazy Diamond Jan Píbal. Další reakce ovšem už tak kladné nebyly: „Deset tracků v obligátní zhruba tříminutové stopáži přináší sice sympaticky řízný, ale zato hodně neobjevný bigbít,“ netajil zklamání Robert Candra z Radia Wave. Nová kapela se objevila na festivalu Mighty Sounds a zahrála si i třeba po boku britských Crazy Arm, ale koncertů nebylo mnoho a po určité době na čas úplně ustaly. Nikoli jediným, ale docela důležitým důvodem byl odchod prací ve studiu časově vytíženého basisty Járy. Na jeho místo nastoupil Angličan Paul Symes, kdysi člen kapely Bullet Union, v současnosti zároveň činný jako kytarista kosmopolitních CrossfireFuckin’Hurricane. Jen občasná vystoupení nicméně nebránila tomu začít pracovat na druhém albu, nachystaném na letošní jaro. Materiál z něj poprvé zazněl na březnovém koncertě v znovuobnoveném klubu Újezd, kde SoSR vystoupili společně s německými stone-rockery Trecker. Ještě před vydáním desky se objevilo lyric video ke skladbě Good Times Ride, prozrazující lehkou hudební změnu kurzu. „Plán byl, aby to oproti první desce, která byla trochu devadesátková, tentokrát směřovalo víc do sedmdesátek a psychedelie, což se myslim povedlo,“ shrnuje frontman Med. „A je tam taky mnohem víc punkových vlivů, hlavně co se týká melodiky.“ Nahrávalo se ve studiích Golden Digital resp. v jeho nástupci Golden Digital Hive, Stereo Mysterio nebo Music City, kapela se tentokrát obešla bez hostů, a o vydání alba, které je opět bez názvu se znovu postarala malá značka Election. Jestli to prý dobře dopadne, časem k CD přibude i vinylová edice. Nové skladby jsou zábavnější i živější než debut a kapela se s nimi také chystá častěji koncertovat. Obvyklý křest prý nicméně nikdo neřeší a turné je v plánu až na podzim. „Leitmotivem všeho je postapokalyptická vize konzumní společnosti, i když vlastně všechno probíhá právě teď. A jako vždy jde o úroveň porozumění jednoho každého z nás… No a k tomu hrají Slaves of Stadium Rock. Takže patos i nadhled, rock i svoboda, klid i hustota, chorály a sóla,“ doplňuje Hrádek. Třeba jednou dojde i na ty stadiony.

Přidat komentář