STEVE DALACHINSKY & RG ROUGH: The Lunatic Fringe

Bam Balam Rec., 2020, 57:31

Steve Dalachinsky byl dítě beatnické generace. Básník a milovník hudby od free jazzu až po tvrdý rock s chutí spojoval obě vášně dohromady. Jeho silnou stránkou bylo nekašírované „živé“ hraní si se slovy připomínající automatický způsob psaní Williama Burroughse nebo Allena Ginsberga. Vedle aktivní účasti ve spisovatelské obci byl Dalachinsky, především po své padesátce, často viděn na koncertech po boku muzikantů nejen z jazzové branže. Na výjimečnou osobnost může vzpomínat i Václav Havelka, jemuž Steve pomáhal s jazykovou stránkou natáčení alba Please The Trees Carp. Spolupráce byla tak intenzivní, že jeho typicky překotné recitování můžeme slyšet v bonusové skladbě I’m Like A Map. Dalachinsky byl hostem koncertů Sonic Youth, ve studiu zase spolupracoval mimo jiné s Conradem Schnitzlerem nebo Williamem Parkerem.

Jeho aktivní život vloni na podzim, ve věku nedožitých 73. narozenin, přerušila mrtvice, která ho zastihla u závěrečných prací na albu The Lunatic Fringe. To autor natáčel spolu s dalším kmenovým umělcem labelu Bam Balam Records, avantgardním elektronikem Robertem G Roughem. Na kolekci se střetávají dva světy: spisovatelův lyricky živelný, nahodilý, a vedle něho výrazně statičtější, hudebně komplexní rukopis RG Rough, který je postavený na industriálně znějící elektronice a hromadě samplů tradičních nástrojů, ale i dění na ulici nebo doma. Jen výjimečně do vokálně elektronické kombinace vstoupí hosté s violoncellem nebo saxofonem.

Právě proměnlivý, statický hudební podkres vytváří široký prostor pro Dalachinského vokál. Jednou napružený, plivající slova jak nože, podruhé klidný, spíše vysvětlující, ve skladbě Where is the Love at the Love Canal? dokonce plynule přecházející do zpěvu a zase nazpátek. Básnický recitativ kombinovaný se slam poetry prvky dokázal Steve Dalachinsky spojením s hudbou posunout na vysokou úroveň. Je škoda, že právě vycházející spolupráce s RG Rough je poslední ukázkou tohoto mistrovství.

 

Přidat komentář