STEVE REICH: Pulse / Quartet

První vydání relativně aktuálních děl Pulse (2015) a Quartet (2013) dokazuje, jak přemýšlivým a invenčním skladatelem Steve Reich (*1936) zůstává i v posledních letech. Obě kompozice vycházejí ve vrcholně zasvěceném nastudování těles, která provedla i jejich světové premiéry.

Pulse pro dechy, smyčce, piano a baskytaru si vzal na starost všestranný newyorsko/chicagský International Contemporary Ensemble. A než se snažit o přesnější charakteristiku, je lepší nechat promluvit samotného autora: „Skladba Pulse vznikla částečně jako jistá reakce na Quartet, kde jsem měnil stupnice mnohem častěji než v jakémkoliv předchozím díle. V Pulse jsem cítil potřebu nehnout se harmonicky z místa a protahovat jemnější melodické linky dechů a smyčců v kánonu kolem konstantního pulsu elektrické basy a piana. Čas od času je tento konstantní tep odlišně akcentován prostřednictvím změn patternů piana. Celkově jde o klidnější, kontemplativní kus.“

Komornější, ale přitom dynamicky důraznější Quartet pro dva vibrafony a dva klavíry nastudoval stejný ansámbl, jaký jsme slyšeli 2014 ve Foru Karlín, tedy Colin Currie Group. Přeryvy, změny temp a dramatičtější frázování by působily „nervně“, nebýt naprosté rytmické či spíše „timingové“ jistoty provedení, jakési provázanosti na vyšší úrovni, kterou právě „reichovský specialista“ Colin Currie tak dobře umí. Reich sám upozorňuje na další novum: „Takové harmonie jaké jsou zde v pomalých větách, v mojí hudbě obvykle nenajdete.“ Radost objevovat.

Steve Reich už možná nebourá konvence a také to nemá zapotřebí. Ale pořád se vyvíjí, odmítá stagnaci. Zkouší nové nástrojové a zvukové kombinace. Dál směřuje také skladatelovo zkoumání možností prolínání rozvíjené cyklické melodie (se sílícím vrstvením jednotlivých linek do až absurdně bohaté textury) a cirkulárního rytmu v Pulse. O smysluplnosti jeho recentní práce není pochyb. Hluboká úcta. Těšme se na realizaci nejnovějšího opusu Runner, dokončeného v roce 2016.

 

 

Nonesuch, 2018, 31:07

 

 

Přidat komentář