Steve Swallow Quintet: Into the Woodwork

steve_swallow2Veteráni jazzové avantgardy, basista Steve Swallow a varhanice Carla Bleyová, patří k tvůrcům osobitého nástrojového zvuku, nezaměnitelného stylu a jsou výraznými skladatelskými individualitami. Oba dlouhodobí životní partneři jsou sblíženi nejen lidsky, ale také stylově, neuvěřitelně si rozumějící při hře, v improvizaci, což zcela intimně už notný čas předvádějí vystupováním a nahráváním v duu. Je pro ně také typické doplňování se zajímavými muzikanty, jejichž vlastní způsob hry pak „zakomponovávají“ do své hudby. Pro vydanou novinku Into the Woodwork, nahranou už v listopadu 2011 pod hlavičkou The Swallow Quintet, přebrali začerstva dva pozůstalé spoluhráče bubeníka Paula Motiana (1931–2011) z Electric Bebop Bandu a Octetu Chrise Cheeka a Stevea Cardenase. Tenorsaxofonistu Cheeka známe dokonce i z domácí scény (Jaromír Honzák Quintet: Little Things) a muzikantské potěšení posluchačům, určitě i spoluhráčům, přináší kytarista, jehož zkušenosti se formovaly v rhythm&bluesovém Kansas City, později v lůnu newyorské jazzové scény – Steve Cardenas. Také bubeníka Jorge Rossyho najdeme nejen na proslulých nahrávkách umění tria Brada Mehldaua, ale také na Wandering Song Davida Dorůžky.
steve_swallowCelý tucet skladeb je od Swalowa. Album otvírá Sad Old Candle, která je přímo ukázkovým příkladem zalíněného rytmického pohybu a melancholie provázející motivy hudby Swalowa i Bleyové. Typickou hru Bleyové zde doplňuje v úloze dalšího varhanního rejstříku tenorsaxofon Cheeka a nad tím se doslova převalují tóny Cardenasovy semiakustické kytary – jak se místy ukáže, příbuzné Dorůžkově stylu. Určitá dávka melancholie je však obsažena i v rytmičtějších skladbách, například v melodicky výrazné titulní Into the Woodwork se saxofonovým vůdčím hlasem, Cardenasovým sólem a chrámovým zvukem varhan Bleyové v pozadí. Až sentimentálně představí skladbu From Whom It May Concern rozechvělý tenorsaxofon – také zde mají hlavní sólo noví partneři naší dvojice, která vytváří příznačnou náladu strhávající ke svému obrazu ostatní sólisty. Tato skladba přechází bez varování do žhavého sóla bicí soupravy Jorgeho Rossyho, zabírajícího celou půli skladby varovného názvu Back In Action. Bleyová hrou varhan se Swallowem vytvoří bluesově naléhavou temnou náladu v Grisly Business – také tato skladba rovnou přejde v rockově dravou Unnatural Causes tvrzenou sólem Cardenasovy elektrické kytary a s přispěním téměř rock’n’rollového saxofonového sóla. Čtvrtminutové tympánové dunění ukončí skladbu The Buttler Did It, aby nás přes chvilku ticha naladilo na zvukově latinsky podmanivou souhru Swallowa s Canderasem v Suitaible For Framing odehranou bez spoluhráčů. Jednotlivé skladby často přecházejí jedna v druhou, někdy kontrastně, obvykle však předchozí skladba připraví náladu pro následující. Platí to i pro Small Comfort s typickým „kytarovým“ sólem Stevea Swallowa a Cheekovým sólem barvou připomínajícím v altovějších polohách Paula Desmonda. Až ve Still There se dočkáme většího vstupu Carly Bleyové. Basům patří úvod závěrečné rytmicky houpavé Exit Stage Left a basověji je laděné i elektrické sólo Cardenase. Celá skladba i se sóly se po odvázaném závěru ztišuje a album končí jediným opuštěným krátkým hlubokým tónem. Pokud si někdo myslí, že od dvojice Swallow – Bleyová nemůže čekat něco překvapivého, může se na poslech tohoto alba těšit; konečně jako na každou jejich novinku.
WATT/ECM/2HP, 2013, 56:21

Přidat komentář