Tapio + Tuomi Duo: Matka; Hot Heroes: Fill Up With Old Time Salvation

tapioO univerzálnosti finského bubeníka Janneho Tuomiho padla zmínka již v letošním dubnovém čísle UNI v rámci recenze na jeho pražské vystoupení. Nejlépe je mu však v polohách, kde se mísí určitá severská mystičnost s odlehčenými freejazzovými postupy. To přesně splňuje album Matka, kde je mu skvělým partnerem saxofonista, basklarinetista a flétnista Jorma Tapio.
Právě zvuk nejrůznějších fléten dodává celému dílu specifický nádech, jakmile sáhne Tapio po tenorsaxofonu, vše dostane konvenčnější ráz, především v pomalejších skladbách jako je třeba jeho kompozice Prayer For My Brother. Naopak druhá Tapiova věc Karelian Temple s Tuomiho vibrafonem má skutečně sakrální rozměr a Flute Africaine a Are-At až rituální charakter, což umocňuje jakýsi šamanský zpěv. Tuomi zde dokonale rozehrává filigránské perkusivní ornamenty a pohrává si s každým detailem. Skutečnou třešinkou na dortu je pak závěrečná tradiční eskymácká píseň zpívaná à cappella.
hotKapela Hot Heros, kterou vedle Tuomiho tvoří saxofonista Sami Sippola a kontrabasista Ville Rauhala se tváří dosti drsňácky, ale ve finále to zase takový tlak na pilu není. Páteř alba Fill Up With Old Time Salvation tvoří třídílná kompozice Holy Ghost And Fire, kde dominuje zajímavě členitá téměř jednadvacetiminutová druhá část, v níž se najde prostor i pro Tuomiho něžná sóla. Hnacím motorem je tu ovšem především saxofon, který se zběsile řítí vpřed v mohutných šroubovicích. Basa zde spíše jen tvrdí muziku v rychlém běhu, ale bez výrazných zvratů. Esenciální skladbou je Making A Killing, kde je tvůrčí princip tria maximálně kondenzován do cca tří a půl minut. Poslední kousek Mission Of Satan je přes svůj efektní název spíše do sebe ponořená transcendentální meditace. Rozhodně tedy žádný doom metal, ale opět svým způsobem severský rituál v jazz-coreovém hávu.

Karkia Mistika Records, 2016, 66:30; Karkia Mistika Records, 2016, 58:10

Přidat komentář