Test Dept: V dokonalém světě by nás nebylo třeba

Comebacků kapel je tolik, že už dávno nejsou považovány za převratné události ani za projevy hamižné snahy ještě něco vydělat na slavném jméně. Pro mnohé je hraní drogou, bez které nedokáží vydržet. Pokud se však kapele podaří po dvou dekádách vydat desku, které navazuje na její odkaz a nepůsobí jako pouhý odvar, ukazuje se, že za návratem je něco víc. A je tomu tak i v případ anglických industriálních Test Dept, kteří 6. listopadu v Paláci Akropolis představí letošní album Disturbance.

 

Test Dept, kteří se dali dohromady kolem Paula Jamrozyho, Grahama Cunningtona a Anguse Farquhara v roce 1981 ve squatu na předměstí Londýna New Cross, patří spolu s Throbbing Gristle a jejich odnoží, ranými Cabaret Voltaire a Einstürzende Neubauten k úhelným představitelům žánru. Jejich strohé kompozice z EP Compulsion a alba Ecstasy Under Duress, které stály na rytmických vzorcích úderů na železa, pomohly definovat styl. Od začátku se Test Dept drželi několika základních kréd – především získat z minima maximum. Dovedli ještě dál ideu představitelů britského ambientu, kteří pracovali s nalezenými nástroji, využívali jako zdrojů zvuku kusy kovu. Často také doprovázeli svá energická vystoupení videoprojekcemi a snažili se z nich udělat výjimečné události, takže vystupovali v neobvyklých prostorách, starých továrnách nebo na nádražích, jako je Arch 69 u Waterloo a Paddington nebo v glasgowském depu St. Rollox Railworks. Pro tyto akce se pokaždé pokoušeli vytvořit speciální program s využitím zvláštností prostoru a mnohdy používali jeho vybavení jako zdrojů zvuku, takže se svým pojetím blížili divadelníkům zaměřujícím se na site specific projekty.

Od počátku byli také velmi političtí. Podobně jako jiné kapely, třeba Chumbawamba, podpořili v roce 1984 stávkující horníky a se sborem stávkujících havířů z Jižního Walesu natočili desku Shoulder To Shoulder. Po patnáctileté pauze se dali znovu dohromady a v roce 2014 při příležitosti třicátého výročí od hornické stávky připravili videoinstalaci s historickými záběry ze stávky DS30 pro ohromné přístaviště Dunston Staiths v Newcastlu, kam se dopravovalo uhlí z durhamských dolů – jde zřejmě o největší stavbu z trámů na světě, jejíž část byla bohužel zničena při požáru založeném žháři. Skupina při té příležitosti vystupovala v omezeném obsazení jako Test Dept: Redux, často v místech projekcí filmu, který se uváděl především v bývalých hornických městech.

 

Nové přístupy

V následujícím roce vyšla velká kniha Total State Machine, která dokumentovala historii souboru. Procházení archivů nakonec vyústilo nejen v obnovení koncertní činnosti a uspořádání festivalu Assembly of Disturbance, který se konal v roce 2017. Letos v březnu vyšlo nové album, první po 22 letech, které bylo podle Cunningtona „logickým dalším krokem.“ Skupina k němu uvedla: „V dokonalém světě by nové album průkopníků industrialu Test Dept Disturbance nevyšlo, nebylo by to třeba, Británii by nerozdělovala xenofobie. Dělnická třída by nebyla v obklíčení. Kapitalismus by nevytvořil klimatickou krizi, kdy nebezpečně zatlačil planetu na hranu. A thatcherovské ideály, proti nimž se v raných letech bouřili Test Dept, by se v politické prázdnotě nevrátily.“

Kapela se přitom řídí dál heslem Bertolta Brechta „umění není zrcadlo, které odráží realitu, ale kladivo, které ji formuje“. Že skupina neztratila nic na bojovnosti, ukazuje skladba Speak Truth To The Power s úderným rytmem na temnou plochu elektroniky a cella, které upomíná doby alba Terra Firma, kde kapela využila i dudy a akordeon. Video s vybydlenými domy, prázdnými továrními halami, policisty, roji bojových dronů i hořícím věžákem Grenfell Tower a záběry zvířat z fotopastí koresponduje s textem: „Budoucnost je zde / Minulost ovládá budoucnost / A my jsme svědky / triumfu kapitalismu /… / Mediální tlak / se zkrachovalou ideologií / slepá poslušnost / k vyvrácené autoritě // Těžká volba / Těžké časy / Chudoba je zločin / Úsporná opatření jsou lež / deficit pravdy / čas na výplatu výnosu.“ Opakovaný refrén pak končí veršem „čas zločinu a trestu“, po němž následuje apel „řekni pravdu moci / řekni pravdu // představuje mnoho hlasů.“

 

Kapela se tak vrátila k původní bojovnosti a údernému zvuku, které se postupně vytrácely, když se na začátku devadesátých let obrátila k technu a při vystoupení na festivalu Alternativa v roce 1995 se na scéně vlnila v tanečním rytmu dívka s perkusemi. Ani tehdy se však nezřekla političnosti, protestovala proti zákonu z roku 1994, který zakázal techno party.

Skladbám LandlordInformation Scare opět dominuje těžký úderný rytmus, i když v druhé doplněný elektronickým. Jsou v nich slyšet různé perkuse včetně želených i ruchy včetně zvuku strojů, ale nechybí temná až laibachovská plocha vespod. Podobná je i teatrální GBH84, která sice stojí na úderném rytmu doplněném temnými a zkreslenými plochami a samply sborů, ale také se tam objeví prostor pro jazzovou mezihru piana a mluvené slovo.

Skupina však ukazuje více tváří, chmurný Debris se nese v duchu temného ambientu a ve Full Spectrum Dominance skupina využívá elektronických rytmů jako na počátku devadesátých let, kdy koketovala s technem a ravem, i když se rytmická struktura zahušťuje a není tak veselá jako na konci osmdesátých let v době spolupráce s klubem The Ministry Of Power, k čemuž přispívají nejen ruchy, ale taky samply hlasů. „Jsme teď jiní,“ přiznal Jamrozy. „Pořád jsme vzteklí, ale je to zmírněné odlišným povědomím. Pokusili jsme se vylepšit zvuk, posunout věci dál.“
Patrné je to jak v Gatekeeper, kde se ke smyčce hlasů přidávají temné bubny a hlas, a zejména v závěrečné sedminutové Two Flames Burn, jež začíná gamelanovou melodií na železa, ke které se přidá hybný rytmus, elektronika a voicebandové sbory. Kapela nejen syntetizuje dosavadní přístupy, ale dále je obohacuje.

Test Dept měli i velký vliv na tuzemskou industriální scénu, a to zejména na Střední Evropu, zatímco Paprsky inženýra Garina, kteří před nimi vystupovali v roce 1995 a budou jim předskakovat i letos 6. listopadu, čerpaly více z Einstürzende Neubauten.

 

Vliv na tuzemskou scénu byl o to větší, že Test Dept byli jednou z mála kapel, které se ještě před pádem komunismu dostaly do východní Evropy a dokonce byly v Československu, kde však nevystoupili. V roce 2017 na to členové Test Dept vzpomínali v rozhovoru pro časopis The Quietus: „Budování hlukové a trvalé sítě lidmi s podobnými názory na východě i západě Evropy začalo roky před pádem berlínské zdi na nechvalně známém festivalu Berlin Atonal v roce 1985. Na Atonalu jsme se potkali s Laibach a krátce poté s nimi jeli do Lublaně. Také jsme hráli v Záhřebu, obě města byla ještě součástí komunistické Jugoslávie. O něco později bylo ve stejném roce zorganizováno turné po východní a západní Evropě, které vedlo k setkáním s orgány a pohraničníky od NDR přes Polsko a Československo až po Maďarsko, kdy Stasi sledovala náš postup ve svém teritoriu. Po vystoupení ve Varšavě došlo k havárii dvou autobusů na cestě na dožínkovou slavnost polských rolníků u ruských hranic. Na vynucené zastávce v Lublinu jsme po vystoupení na benefičním koncertě pro tovární dělníky určeném obětem zemětřesení v Mexiku vyjednali rozsáhlou opravu našeho vozidla. V Budapešti jsme viděli obrovský dav v Petőfi Csarnoku na koncertu s Art Deco, se kterými jsme vystupovali i na Atonalu.“

 

V roce 1985 projížděli přes Československo a jejich autobus bloudil Prahou. Ta však nebyla jejich cílem, vzpomíná jeden z členů paprsků Pavel Šolc, který tam byl s dalšími spoluhráči ze vznikající kapely: „Na utajeném punkovém koncertu ve Staré Lysé má kromě místních kapel vystoupit i jedna zahraniční, Test Department. Nikdo o nich pořádně nic neví, ale prý to bude ,něcoʻ. Na pódiu hrají Mrtvý miminka, punkeři v sále vesele pogují, mezi nimi pár vyhublých týpků v černých kalhotách, tílkách a dělnických čapkách. To jsou Test Department. Na jejich vystoupení ale už nedojde. Záhy totiž do sálu vtrhnou příslušníci Veřejné bezpečnosti a koncert zruší.“

Přidat komentář