THE JAYHAWKS: XOXO

Sham, 2020, 46:40

Alt-countryoví The Jayhawks se jedenáctým albem, přesněji písní Living In A Bubble, zase jednou trefili do černého. Natočili ještě před koronavirovou polízanicí song o uvěznění jedince v nekončícím toku zpráv: „Jistě, že každý chce být informován. Ale chtěli jsme jen varovat, aby se lidé nenechali chytit ve 24/7 zpravodajském cyklu,“ vysvětlil autor písně, kytarista a zpěvák Gary Louris. Obyvatel dvojměstí Minneapolis-Saint Paul má na mysli 24 hodin denně/sedm dní týdnu vysílané televizní zprávy v „americkém“ stylu, hojně prokládané pseudoinformacemi o životním stylu. Ale ono to dnes platí skoro globálně, že. Téma textu ještě nápadněji vyniklo právě v realitě karantény a izolace vystrašených jedinců, visících na obrazovkách.

Album XOXO ovšem není o jednom v podstatě mimoděčném ‚hitu‘ (či spíš anti-hitu) a jediném poselství, tací The Jayhawks nejsou. Naopak, podařilo se jim natočit velmi silné pásmo písní. Přitom předchozí album Back Roads And Abandoned Motels (2018) nasadilo laťku docela vysoko. Samotní členové kapely označují XOXO za svůj „dosud nejčlenitější a nejšíře zabírající soubor songů“. Což bylo dáno už změnou stylu práce. Louris autorsky tolik nedominuje, další nápadný titul Down To The Farm napsal třeba basista Marc Perlman. V souvislosti s tím proběhlo i ‚demokratičtější‘ dělení sólových pěveckých partů, s větším důrazem na vícehlasy. Více než dříve je slyšet Karen Grotberg, jinak hráčku na klávesy, která si napsala působivě hořkou klavírní baladu Ruby, či bubeníka Tima O’Reagana, spolu s Perlmanem spoluautora melodicky nosného folkrockového opusu Illuminate. Na desce ale nechybí ani říznější rockové kusy jako Dogtown Days.

The Jayhawks v „alternativnější“ Americe platí za uznávanou kapelu, která za pětatřicet let přerušované existence přesáhla klubové hraní směrem k větším divadelním scénám. Zatímco v Evropě skupinu znají pouze zasvěcení příznivci americany. Škoda. Ale možná by album XOXO mohlo situaci změnit.

 

Přidat komentář