Tim Hardin

Vlastním jménem Timothy James Hardin. 23. 12. 1941, Eugene, Oregon, USA – 29. 12. 1980, Los Angeles, Kalifornie, USA. Důležitá alba: Tim Hardin 1 (Verve Forecast 1966), Tim 

Hardin 2 (Verve Forecast 1967), Tim Hardin 3 Live In Concert (Verve Forecast 1968). Písně, které stojí za to: Don’t Make Promises, Reason To Believe, Misty Roses, How Can We Hang On To A Dream?, If I Were A Carpenter, The Lady Came From Baltimore.
Narodil se den před Štědrým večerem a pár dní po Vánocích také zemřel, v pouhých devětatřiceti letech. Přesto po sobě zanechal výraznou stopu. Všichni znají Hardinovu baladu If I Were A Carpenter, především díky podání Johnnyho Cashe a jeho ženy June (u nás proslavil Petr Spálený pod názvem Kdybych já byl kovářem). Tutéž kvalitu však má prakticky cokoliv, co složil. Ne náhodou před ním Bob Dylan padl na kolena a bodře ho pasoval na nejlepšího písničkáře své éry.
Tim Hardin pocházel z Eugene, druhého největšího města státu Oregon. Chodil na stejnou střední školu jako básník Richard Brautigan, v osmnácti ale utekl před maturitou k námořnictvu. S rodiči Halem a Molly příliš nevycházel, zřejmě kvůli drogové závislosti, kterou si nevypěstoval u maríny, jak tvrdí většina zdrojů, ale v šestnácti, ještě jako student. Tehdy si při fotbale zlomil klíční kost a z lékárny ukradl morfium, aby utišil bolest. Vojenská služba ho zavedla do Vietnamu a leccos ho naučila, například brát heroin. Když se po dvou letech vrátil domů, vedoucí školního dramatického kroužku mu napsal doporučení, s nímž se pak nadaný adept herectví vypravil do New Yorku na proslulou American Academy Of Dramatic Arts. Zde bohužel vydržel jen šest týdnů. Poté, co mu jednoho dne vyčetli, že přišel pozdě do hodiny, se už nedostavil vůbec. Koupil si za 40 dolarů kytaru a začal obrážet kluby ve čtvrti Greenwich Village. Zároveň si od folkové komunity udržoval odstup: od roku 1963 bydlel v Bostonu a do New Yorku dojížděl.
A právě v Bostonu si ho našel mladík Erik Jacobsen, jenž se chvíli předtím dal dohromady s Johnem Sebastianem, už brzy zakladatelem skupiny The Lovin’ Spoonful. Jacobsena na existenci Tima Hardina upozornili členové kanadského tria Halifax Three. Erik, hledající vhodného interpreta na pomezí folku, blues a rocku, kterého by mohl zastupovat, Timovi zavolal a dočkal se stručné reakce: „Pošli mi sto babek a já přijedu.“ Hardin skutečně přijel, a jak Jacobsen vzpomínal, první jeho otázka zněla: „Kde seženu nějaký to svinstvo?“ Byl zvyklý na mnohem tvrdší materiál, než jaký užívali kluci z Village, a šokující byly i jeho přehrávky v květnu 1964 pro firmu Columbia Records, jež mu Erik zařídil. „Tim se ve studiu obklopil podivnými týpky, zvukař z toho šílel. Jeden z nich byl kleptoman. Postupně se podíval do všech zásuvek, nekecám, štípnul i psací stroj, obrázky ze zdí, dokonce i označení dámy/páni ze dveří záchoda.“ Hardin, přestože měl k dispozici výbornou sestavu, byl duchem nepřítomen. Není divu, že se Columbia rozhodla demosnímky stopit. Teprve roku 1966 Timovi na značce Verve Forecast vyšlo debutové album Tim Hardin 1 s písněmi Reason To BelieveMisty Roses. To už bydlel v Los Angeles s herečkou Susan Yardleyovou (vl. jm. Morss), kterou ve svých textech překřtil na Susan Moore a s níž měl syna Damiona.
Další desku, nazvanou lapidárně Tim Hardin 2, natočil v ložnici svého domu v L. A. Album zahajuje skladba If I Were A Carpenter, která zaujala zpěváka Bobbyho Darina natolik, že na ní postavil svůj comeback. Hardin mu laskavost oplatil tím, že přezpíval Darinův popěvek Simple Song Of Freedom. V létě roku 1969 předvedl Tim svůj jediný hit na festivalu Woodstock. Měl hrát jako první, vzhledem k bídnému stavu, v němž se nacházel, ho však musel zastoupit Richie Havens a na Tima došlo až později. Pokusy dostat ho na turné skončily fiaskem: v londýnské Royal Albert Hall po dvou písních vyhodil kapelu, načež na pódiu usnul. Živé album Tim Hardin 3 přesto patří k jeho nejlepším. Kvůli snadnějšímu přístupu k drogám na předpis přesídlil Hardin, nastoupivší sedmiletý metadonový program, do Londýna natrvalo. Žena ho opustila, pak ho vzala na milost, ale nesnesla jeho nálady a bití. Vrátil se do Ameriky, aby jí byl blíž, a když nad ním definitivně zlomila hůl, dostavila se recidiva. S nadváhou a vypadanými vlasy roztočil desáté LP Unforgiven; stihl však dokončit jen pár písní. Dva dny před koncem roku 1980 zemřel na předávkování heroinem a morfiem ve svém bytě v Hollywoodu.

IF I WERE A CARPENTER

If I were a carpenter
And you were a lady
Would you marry me anyway
Would you have my baby?

If a tinker were my trade
Would you still find me
Carrying the pots I made
Following behind me?

Save my love through loneliness
Save my love through sorrow
I give you my onlyness
Give me your tomorrow

If I worked my hands in wood
Would you still love me?
Answer me, babe: „Yes I would
I’d put you above me“

If a miller were my trade
At a mill wheel grinding
Would you miss your color box
Your soft shoes shining

Save my love through loneliness…

If I were a carpenter…

 

KDYBYCH BYL TESAŘ

Kdybych byl tesař
a ty velká dáma,
i pak by sis mě chtěla vzít,
mít se mnou dítě?

Kdybych se živil jako dráteník,
i tak bychom se našli?
Chodila bys za mnou
s hrnci na zádech?

Schovej mě do svého srdce
přes všechnu samotu a trápení.
Nemůžu ti dát nic než sebe,
věnuj mi své zítřky.

Kdybych dělal v lese,
i tak bys mě měla ráda?
Odpověz, holka, řekni: „Ano,
hlavně že bych byla s tebou.“

Kdyby mým řemeslem
bylo roztáčet mlýnské kolo,
chyběla by ti tvá skříňka s líčidly
a naleštěné střevíce?

Schovej mě do svého srdce…

Kdybych byl tesař…

 

 

Přidat komentář

1 komentář u „Tim Hardin

  1. kuriozita : z Hardinova repertoáru u nás čerpal i PETR KOTVALD – píseň Unforgiven