Tom Waits bojuje za Tibet

V sále Avery Fisher Hall newyorského Lincolnova střediska se dne 21. září 2003 za účasti Jeho Svátosti Dalajlámy odehrála jedinečná hudební událost. Vystoupili zde umělci z naprosto odlišných hudebních kultur na benefičním koncertě ve prospěch nadace Healing the Divide založené hercem Richardem Gerem. Tato nadace, mimo jiné, podporuje též program Tibetská zdravotní iniciativa, v jehož rámci je poskytováno zdravotní pojištění a lékařská péče tibetským buddhistickým mnichům a jeptiškám, nuzně živořícím v uprchlických táborech. Na programu bylo vystoupení transcendentálního tibetského souboru hrdelního zpěvu Gyuto Tantric Choir, sitáristky Anoushky Shankar a žánr mísící dueta tibetského avantgardisty Nawang Kechonga s apačským fl étnistou R. Carlosem Nakaiem z Arizony nebo komponisty Philipa Glasse s virtuózním zambijským hráčem na koru Fodayem Musou Suso. Závěr koncertu tvořilo padesátiminutové vystoupení Toma Waitse se slavným souborem Kronos Quartet a basistou Gregem Cohenem. V červenci vyšlo kompilační CD s nahrávkami z tohoto koncertu pod názvem Healing the Divide – A Concert for Peace and Reconciliation v produkci zvukového mága Hala Willnera na Waitsově značce Epitaph/Anti-Records. Podobně jako v případě samotného koncertu, i zde platí, že celkový výtěžek z prodeje této nahrávky, a to jak CD či jednotlivých skladeb v mp3 formátu zakoupených a stažených přes iTunes, bude všemi umělci, labelem Anti i Gereovou Nadací věnován uvedené Tibetské zdravotní iniciativě. Pro zajímavost uvádím, že prostředky získané z prodeje jednoho jediného tohoto CD postačí na pokrytí zdravotního pojištění pro jednoho mnicha či jeptišku na dobu jednoho roku! Pokud jde o Toma Waitse, na desce jsou uvedeny čtyři jeho věci: předtím nevydaná óda na naději, která nikdy neumírá s názvem Diamond In Your Mind, a dále Way Down in the Hole, God’s Away on BusinessLost in the Harbor. Je skutečným zážitkem slyšet jeho velkorážný hlasový témbr a dramatický přednes ať již waltzů či hymnicky znějících elegií na pozadí velmi strohých a současně expresívně ,ostrohranných‘ smyčcových aranží a staccat Kronos Quartetu, které v důmyslných variacích ono jeho vaudevillové ,umpa- pa‘ občas nečekaně přesouvají na různou pozici v rámci, ale i mimo takt. Otázán na to, jak se cítil při koncertě sakrální hudby, Waits řekl: „Přece nejsem blbej. Je to vlastně jakási smlouva o duchovním pojištění. V mým věku budou mou další kapelou třeba jen samí harmonikáři. Ale vážně, dlužím Jeho Svátosti protislužbičku. Ve škole za mne psal všechny písemky a úkoly.

Přidat komentář