URS LEIMGRUBER: Broken Silence

Švýcarský saxofonista Urs Leimgruber (ročník 1952) byl v sedmdesátých letech minulého století průkopníkem elektrického jazzu ve skupině OM, ale postupně se začal čím dál víc věnovat akustickým možnostem svého rozvoje a rozvíjet techniky, které mu umožňují vytvářet zcela specifické zvuky, které mnohdy vycházejí ze zvuků přírody, aniž by se je snažil přímo kopírovat. Na svém sedmém čistě sólovém albu nazvaném příznačně Broken Silence (v německé podobě specifikovaném jako Musik aus der Stille – filigrane improvisationen) se jeho hudba rodí z ticha, do něhož se v závěru zase navrací. V každém z devíti kusů tak činí s poněkud jinou estetikou. Hned úvodní Ko Mu, pojmenované podle staročínského výrazu pro „vstupování do ticha“ je hodně abstraktní. V dalších „momentálních kompozicích“ však skutečně jako by reflektoval obrazy z přírody, ať už jsou to (podle jednotlivých názvů) světélka v bažinách nebo třesoucí se stíny trávy. Většinou vytváří nevšední zvukové struktury pouze právě pomocí neobvyklých technik, jen ve dvou případech se tu uchýlil k vrstvenému nahrávání, kde zvlášť natočil níže položené party a ty pak doplnil vysokými tóny. Někdy se vše rozpadá do skutečně filigránských ornamentů, jindy ovšem vytváří i určité cesty nebo následuje jakýsi tok, což opět napovídají názvy jako Where the Path Goes či Follow the Flow. Zpočátku se může posluchač v těchto zvykových labyrintech trochu ztratit a tápat, ale čím dál víc je tu možnost vysledovat jejich smysl. Stále jsme překvapováni novými nápady včetně rytmizování na korpus saxofonu či zajímavé práce s dechem. Na jednu stranu je cítit freejazzovou nespoutanost, ale víceméně se tu Urs pohybuje spíše ve vodách současné vážné hudby, avšak mimo její akademické pojetí. Symbolicky vlastně působí i název závěrečného tracku Seeping into the Rocks, kde jako by zasíval semínka mezi kameny, kde potom raší v nevšedních skupenstvích. Vskutku kreativní práce, která přesně odpovídá názvu labelu, jenž ji vydal.

 

Creative Works Records, 2018, 67:38

 

Přidat komentář