Vijay Iyer / Wadada Leo Smith: A Cosmic Rhythm With Each Stroke

vijayZdařilé spojení stylově neotřelého pianisty dneška Vijaye Iyera (1971) se silnou autentickou osobností jazzové avantgardy šedesátých let, trumpetistou Leem Smithem (1941), spoluzakladatelem chicagského Sdružení pro podporu tvůrčích hudebníků – AACM (1965). Jméno Wadada přijal po vstupu k rastafariánům. Vijay Iyer určitě patří k nejzajímavějším pianistům nového století, jeho příležitostné elektronické abstrakce jsou citlivě vymýšlené. Každoročně se objeví jeho nové CD s trochu jinou koncepcí, jak se sluší na tvořivého skladatele a improvizátora vyrostlého na škále moderního jazzu. Smithova kapelnická diskografie má na padesát položek, najdeme jej na albech Muhala Richarda Abramse, Anthonyho Braxtona, Matthewa Shippa i Johna Zorna. Iyer se Smithem si zahrál už v jeho Golden Quartetu, když zaskočil za Anthonyho Davise. Jestliže se u artificiální hudby užívá pojmu programní hudba pro skladby, u nichž forma a obsah jsou vyvolány mimohudebními idejemi, pak lze titulní sedmidílnou svitu A Cosmic Rhythm With Each Stroke označit za programní improvizaci na výtvarný styl obrazů význačné představitelky moderního indického umění Nasreen Mohamedi (1937–1990). Její styl kreseb dobře charakterizuje reprodukce nepojmenovaného obrazu z roku 1970 na obalu CD – minimalistická abstrakce vyvedená lehkými čarami, v nichž hraje podstatou úlohu souběžnost a její narušení. Hodí se k tomu její výrok, že „Čekání je součástí intenzivního života“. Pro souvislost s hudbou lze mnohé její kresby označit za grafické partitury. Co tedy jazzoví improvizátoři s tím: nad „vzdálenými“ zvuky Iyerovy elektroniky se rýsují táhlé tóny trubky přerušované krátkými drsnostmi nebo rychle přehranými škálami, po umlknutí trubky přichází klavírní imprese (All Becomes Alive) – part končí prolínáním dramatických a zklidňujících nálad. Jako průlet kosmickou tišinou zní The Empty Mind Receives. Nabité expresí od obou muzikantů jsou Labyrinths. Nejdelší (9:12) A Divine Courage je pomalý, zvukově průzračný part, opět s rovnými tóny trubky, ojedinělými údery klavíru a bručivou elektronikou v pozadí. V druhé půli skladby trubka zpívá a prokazuje technickou dokonalost trubače, klavír je zvonkohrou hranou střídavě na jednom tónu. Tato „zvonkohra“ pak zvolna rozsvěcí následující Uncut Emeralds. O to temněji, na basových klávesách pod přefuky trubky, se rodí A Cold Fire jako úvod pro freejazzový dialog obou nástrojů. Závěrečné Notes On Water hudbu vrací do klidu, do melodičnosti předestřené trubkou a zvukomalebnosti, jaké je schopno jen piáno Fender Rhodes. Celá svita je zarámovaná mezi skladby Passage (Iyer), která je zvukovou impresí střídající klidné a dramatické chvíle a připravující nás na poslech stěžejního opusu A Cosmic Rhythm With Each Stroke (Iyer & Smith). Na závěr si připravil Leo Smith poctu někdejší operní a gospelové divě Marianě Andersonové (1897–1993), jejíž kontraalt byl slyšet i v hnutí za lidská práva Afroameričanů. Skladbu nazval po ní a uslyšíme v ní mnoho z gospelové naléhavosti, také tesknoty a vzdoru, opět v podání obou skvělých hráčů.

ECM/2HP, 2016, 66:19

Přidat komentář