Will Glaser: Climbing In Circles pt. 4

Limited Noise, 2022, 47:56

Londýnský bubeník Will Glaser se v projektu Climbing In Circles dosud věnoval akustické hudbě, improvizované v úsporných sestavách, ve kterých figuruje i saxofonista a pianista Matthew Herd. Ačkoliv jinak je Glaserův záběr široký. Hraje s experimentujícím big bandem Spike Orchestra, s raperem a saxofonistou Sowetem Kinchem fúzuje jazz a hip hop, ale vyřádí se i s avantgardními rockery Snack Family či hostováním v noise-jazzových Sly And The Family Drone.

Na čtvrtém pokračování Climbing In Circles se ale rozhodl pro práci s nahrávacím studiem jako dalším nástrojem, s postprodukcí. „Během pandemie jsem měl čas zkoumat možnosti natáčení, objevovat elektroniku a syntezátory, procesování bicích nástrojů. Což mě vedlo k touze vytvořit improvizací a zároveň pro improvizaci mnohem expresivnější a hlubší zvukové světy,“ vysvětlil to nejdůležitější. Totiž fakt, že ani při vrstvení stop neustoupil od improvisingu. Akorát přibral jako improvizujícího regulérního člena tria také zvukaře, trumpetistu a „elektronika“ Alexe Bonneyho. Jako inspiraci pánové zmiňují jak doby elektrického Milese Davise, kdy nahrávky taktéž vznikaly studiovou improvizací a následným editováním zdařilých částí nahrávek, tak ponurost trip hopu.

Během pěti dnů studiového komponování v reálném čase vzniklo dílko nečekaně kompaktní. Nesené logickým vypravěčským obloukem mezi konejšivým rámováním BeginningsEndings, kde trio zvolilo, cituji, „melodiku keltského folkloru“, a rozčleněné do dvou „dějství“. S vyváženým poměrem sonických ataků, free jazzu, hip hopových groovů a tradičních forem. Uchopitelné dominanty tvoří kusy jako Dead Fly Disco s psaným chytlavým tématem a dvanáctitaktovým bluesovým mustrem, nebo polopaticky nazvaná Ballad In The Jazz Style. Spolu s pozpátku puštěnými stopami Middle Things či vrstvením zvukových stěn Stained & Fractured Glass věru dobrodružné climbing in circles, „šplhání v kruzích“.

Přidat komentář