YANN TIERSEN: Kerber

Mute/PIAS, 2021, 48:00

Zatímco před dvěma dekádami byla hudba Yanna Tiersena plná filmových melodií, následující dekáda se nesla ve snaze vymanit se ze svazující šansonové škatulky. Vzpomeňme na kytarová alba Dust Lane nebo Skyline, kde klavír s akordeonem byly odsunuty na stranu a hlavní slovo měla elektrická kytara a rocková rytmika. V poslední dekádě ale hudba Francouze čím dál více odráží Tiersenovu propojenost s místem, kde dnes žije. Tím je malý ostrov Ouessant, přibližně třicet kilometrů od západního pobřeží Bretaně.

V roce 2016 album Eusa načrtlo hudební mapu ostrova, letošní novinka k základním rysům přidává další nuance. Přechod k „domácím“ tématům přinesl po hudební stránce návrat ke klavíru, jako hlavnímu vyjadřovacímu prostředku letos jedenapadesátiletého muzikanta. A také čím dál větší fascinaci elektronikou, jíž se dřív Yann více věnoval pouze v triu ESB. Původně jednoduché instrumentální skladby, které vzdáleně mohou připomenout melancholického ducha Amélie, jsou ale tu více, tu méně ovlivňovány elektronickými efekty. Velkým pomocníkem vzniku sedmidílné svity byl producent Gareth Jones (Depeche Mode, Einstürzende Neubauten). S ním se Yann zavřel na tři týdny ve svém domovském studiu, aby vytvořili mnohem komplexnější paletu nálad, než pouze jemně zasněný obláček vznášející se nad 16 km čtverečních rozlehlým Ouessantem.

Nejlépe nové album charakterizuje klip ke skladbě Ker Yegu. Kamera brázdí ostrov, zabírá její obyvatele i atmosféru krajiny, tu tam ale ostrý obraz překryjí digitální efekty a tu náhle selanka získává mnohem dramatičtější kontury. Jason Anderson v recenzi desky pro časopis Uncut přišel s přirovnáním, že mu Kerber zní jako by Autechre zremixovali album Tubular Bells Mikea Oldfielda a já mu musím dát za pravdu. Zatímco v prvních dvou třetinách alba dokážou efekty proměnit původně klidnou selanku do napínavého thrilleru (např. v Ker al Loch), v poslední třetině už má elektronika spíše tendence atmosféru rozpíjet do ambientních tišin. Jako učitel zeměpisu nemám připomínek.

 

Přidat komentář