YES/AND: Yes/And

Driftless Records, 2021, 31:23

Koronavirová lapálie občas k sobě svedla zajímavé osobnosti. Za projektem Yes/And, který na začátku léta vydal svůj debut, například stojí melancholická písničkářka Meg Duffy stojící především za svým projektem Hand Habits, a Joel Ford, elektronik, producent a šéf vydavatelství Driftless Records. Oba muzikanti, kteří se umí jinak prezentovat jednoduše přístupnými písničkami (Joel například ve dvojici Young Ejecta), tentokrát zvolili trnitější, experimentálnější studiovou cestu, která ve výsledku přinesla zajímavou instrumentální nahrávku. Meg drží v rukou kytaru, Joel obsluhuje elektroniku.

Oba navíc vládnou hromadě looperů a dalších krabiček, které všemožným způsobem cyklí, ohýbají nebo vrství společné experimentování. Otvírák Craggy se signifikantní akustickou kytarou plující prostorem, nás uvede do rozjímavého, ambientního stavu, už další Ugly Orange přibírá do hry loopery a řadu efektů, které spíše chaoticky okolo základní zvukové masy krouží, než že by rafinovaně doplňovali zacyklené melodicko-rytmické kolečko. Joel tak přibližuje sound Yes/And abstraktnímu světu Oneohtrix Point Never, který Ford z pozice blízkého spolupracovníka léta tvoří. Na rozdíl od vyšších myšlenkových konstrukcí Daniela Lopatina, svět Yes/And je postaven čistě na hudebních myšlenkách obou muzikantů. Souzvuku často pokrouceném, protahovaném mlhovinami a různorodě plujícími světy, které desítka skladeb pouze načrtává a nechává na posluchači, co si z jedinečné atmosféry tracků sám odnese.

Jednou dvojice cvrliká echem násobené kytarové běhy v duchu minimalistů dvacátého století, podruhé se jako potůček rozeběhne harmonickou krajinou, potřetí mírně připomene odlidštěnou pásovou výrobu ve skladbách, které spíše než echu holdují násobnému smyčkování. Nenápadná experimentální nahrávka kytaristky s elektronikem nabízí více než se na první, zběžný poslech zdá. Komplexní, i když tu a tam pouze miniaturní světy, které ve své nedořečenosti jsou vrstevnatým poslechovým zážitkem.

 

Přidat komentář