Zappofily čekají úrodné roky

Po letech vášnivých soudních copyrightových bitev dnes již zesnulé Zappovy manželky Gail a po dalších letech vzájemných tahanic mezi (údajně nespravedlivě) z její strany v závěti podělené čtveřice jejich potomků (viz UNI 8/2017) přišla letos 30. června z Ameriky zpráva, že celá obrovská kolekce, ve formě všech legálně existujících a realizovatelných typů a druhů majetkových a vlastnických práv vyplývajících z autorství, tvorby, použití, veřejného provozování, nakladatelské a publikační činnosti, streamingu, duchovního vlastnictví, filmových i video záběrů, včetně takových ikonických detailů, jako jsou samotné jméno Zappa či ochranné obchodní logo s jeho nesmrtelným knírem, přešla do majetku s povinností obezřetné korporátní péče a správy nahrávacího a nakladatelského gigantu Universal Music Group (UMG).

 

Ve svém PR prohlášení otištěném v odborném tisku z branže UMG slovy předsedy správní rady a nejvyššího výkonného ředitele Sira Luciana Graingeho uvedla, aniž byla přitom zmíněna cena této obří a překvapivé akvizice, že je pro ni obrovskou poctou převzít k další péči a uchovávání umělecký odkaz „tohoto autora, virtuózního kytaristy, skladatele, textaře, šampióna boje za práva umělců, provokatéra, bojovníka proti cenzorským snahám, hudebního průkopníka a v jednu chvíli dokonce kulturního velvyslance ve službách Československa…“

Rovněž byl zmíněn byl fakt, že Frank Zappa byl posmrtně v roce 1995 uveden do Rockenrollové síně slávy (překvapivě a velmi dojímavě a pokorně znějícími slovy Lou Reeda, který mu nikdy předtím nemohl přijít na jméno – viz YouTube) a rovněž že obdržel v roce 1997 cenu Grammy za celoživotní dílo od americké Akademie nahrávacího průmyslu.

UMG dále uvedla, že díky této akvizici jejich globální divize Universal Music Enterprises (UMe) spolu s Universal Music Publishing Group (UMPG), bude dále, a o to intenzivněji, stavět na již léta úspěšně fungující nakladatelsko-vydavatelské spolupráci s dosavadní rodinným pozůstalostním fondem Zappa Family Trust (ZFT), s cílem dále šířit nesmrtelné Zappovo umění a jeho odkaz pro budoucnost.

V průběhu uplynulého desetiletí UMG a ZFT úspěšně zrevivalizovaly Zappův hudební katalog vydaním řady archivních skvostů, vinylových reedic klasických alb a zbrusu novými aktivitami na poli streamingových služeb. Firma tvrdí, že díky ní se objem streamingu Zappovy hudby ročně zvedá o dvouciferné procentní číslo. Nedávno došlo dokonce k tržnímu zdostupnění části Zappova katalogu ve formě Hi-Res Audio pro streaming a download.

Díky dosavadní spolupráci UMe a ZFT a rovněž v důsledku dopadu uvedení dokumentárního filmu Zappa režiséra Alexe Wintera (2020) do kin (recenze viz UNI 2/2021), k němuž UMG poskytla hudební soundtrack, se Zappovi a jeho hudbě „dostalo obnoveně zvýšené popularity, která však průběžně roste už celých oněch dvacet let od jeho smrti“.

Nyní, po uzavření této převratné kupní smlouvy s Moon, Dweezilem, Ahmetem a Divou Zappovými (ZFT), nakladatelská divize Universalu UMPG navíc získává dříve jí nedostupný Zappův úplný nakladatelsko/vydavatelský katalog, jenž zahrnuje raritní a dříve zablokované skvosty, jakými jsou alba Watermelon in Easter Hay, Cosmic Debris, Peaches En Regalia, Uncle Remus, Joe’s Garage a mnoho dalších.

Po letech vášnivých soudních copyrightových bitev . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář