Chester Brown: Sex není zadarmo

sex_neni_zadarmo

Kanadský komiksář Chester Brown (1960) otevřel ve svém albu Sex není zadarmo (vydalo nakladatelství Argo v překladu Víta Penkaly) poněkud otřepané, nicméně nadčasové téma: vztah mezi láskou a sexem. Mezi plnohodnotnou konzumací monogamního svazku (nejčastěji pod hlavičkou manželství) a soustavným otvíráním vztahů náhražkových, příležitostných a dočasných, redukovaných na placenou sexuální potěchu. Podtitul Brownovy knihy zní: „Komiksové vzpomínky na život s prostitutkami.“
sex_neni_zadarmo2Brown není jenom autorem, je i hlavním hrdinou příběhu. Viz mistrův černobílý portrét na straně 281. Ta tvář by mohla fungovat pěkně jako plakát knihy. Má v sobě tutéž emocionální netečnost, odtažitost jako příběh samotný. Jako autorův kresebný minimalismus, který stojí na podobnosti a opakování v základních tazích, i jako trpný, skoro mrtvolný profil hrdiny, který prochází příběhem bez zjevného zájmu o cokoli. Včetně vlastní práce komiksového kreslíře a scenáristy. Včetně své „poslední“ přítelkyně, která se mu jednoho večera svěří, že si našla jiného. „Nevadí,“ řekne Chester a v jeho ostře řezané tváři, v podstatě holé lebce potažené napjatou kůží, se nehne ani brva. „Chester Brown není z téhle planety,“ píše úvodem knihy Robert Crumb. Těžko si představit větší protiklad než Crumbovy komiksové demonstrace těch nejperverznějších sexuálních choutek, podané expresivně a poživačně, a chladný styk dvou anonymních, citově vyhořelých těl u Browna. Abychom se vrátili k podtitulu: Brown vsadil časem na prostitutky. Iluzivní „romantickou lásku“ stejně jako patologickou „posesivní monogamii“, jak říká, vyškrtl definitivně ze svého repertoáru a začal si sex kupovat. Následuje prohlídka lehce monotónní galerie slečen, které si hrdina na přelomu tisíciletí postupně dopřával – a subtilní melodrama závěrem. Nebo absurdní anekdota? Chester totiž přece jen vydoluje ze svého okoralého srdce jistou emoci a začne vztah s jednou ze svých vyvolených za těchto podmínek: on jí bude nadále za sex platit, ona se bude prodávat jenom jemu. Pokud máme komiksu věřit do konce, pak nastavený model v případě Chestera Browna zafungoval.
sex_neni_zadarmo3Sex není zadarmo je navzdory omšelému tématu a strohému podání dost zneklidňující čtení, respektive podívaná. Pokud jde o krajinu původu i univerzální platnost. V Brownově stylu, v jeho výrazu je totiž cosi neodbytně „kanadského“, jistá tichá zlověstnost, patrná třeba při poslechu Nomeansno a Glenna Goulda nebo z obrazů, které servíruje ve svých raných filmech David Cronenberg. A vlastně i z cyklu fotografií, které pořídil v Kanadě na přelomu šedesátých a sedmdesátých let Viktor Kolář. Neurotické zrnění na skle prázdného mrakodrapu, neklid bublající pod širou hladinou. Prostě tu něco nehraje. Jak to, že Chesterovi vyhovuje ta totální trpnost? Kde poztrácel svoji emocionální výbavu i základní sebeúctu? Proč se nezabije? Že by měl Robert Crumb pravdu a Brown nebyl z téhle planety? Ta obecnější poznámka je pak daleko méně zábavná: dnešní věk egomaniackých singles zalezlých do padesátky na gauči v rodičovském obýváku je věkem Chestera Browna. Věkem vyhaslých trosek, které namísto plnohodnotného života jen vegetují v automatickém režimu. Brownův komiks vlastkně ani není kritický. Ačkoli autor během příběhu i v závěrečném apendixu opakovaně hlásá „svobodu mému čurákovi, / svobodu tvojí kundě“, jak kdysi pěkně napsal básník Jiří Dynka. Je to ale svoboda, která ho něco podstatného stojí. Sex prostě není zadarmo.
Argo 2014

Přidat komentář