Sudkovy ,spisy‘ počtvrté: tentokrát o reklamě

Ačkoli sebrané fotografické dílo Josefa Sudka (1896–1976) vychází v pražském Torstu už druhým rokem, média si téhle pozoruhodné aktivity sotva všímají. 2pulty1O nedávno vydaném svazku Reklama, snášejícím pod hlavičku víc než devadesát černobílých snímků, to platí rovněž. Přičemž komu jinému z českých fotografů dvacátého století než Sudkovi právem zdvihnout takovýto knižní monument? Projekt, avizovaný a plánovaný od poloviny 90. let a dělený podle žánrů i témat, je nyní zhruba ve své třetině: vyšly díly věnované Sudkovu nejznámějšímu cyklu (Okno mého ateliéru) i jeho favoritním žánrovým polohám (Zátiší, Portréty); na letošek jsou přichystány série snímků z beskydského pralesa Mionší plus svatovítského chrámu na Pražském hradě. Pokud jde o aktuální počin, tj. průřez Sudkovou prací pro reklamu, je to kniha přínosná v několika ohledech. V první řadě seriózností svého zpracování: grafická úprava (Martin Balcar) i tisková kvalita tu cele slouží dílu – podtrhují je a dávají vyniknout klíčovému autorskému důrazu na jemnost a bohatství dopadajícího světla a vrhaných stínů stejně jako na plnou krásu základních tvarů. O řídkém průvodním textu Vojtěcha Lahody se ovšem to samé říct nedá: pouze shrnuje informace, rezignuje na interpretaci i hodnocení zvoleného tematického celku v rámci Sudkova díla – a rovněž na srovnání s jinými, ve stejné oblasti i době působícími tvůrci (přičemž aktivity Jaromíra Funkeho se k takovéto komparaci přímo nabízejí). Sudkovo angažmá na poli reklamy je omezeno koncem 20. let a lety 30., čili zhruba dekádou, ovšem škála jeho námětů a zejména způsobů, jimiž je zpracovával, je daleko širší. Fotograf, nejtěsněji spolupracující s Družstevní prací a její Krásnou jizbou, reprezentovanou v prvé řadě Ladislavem Sutnarem, se v knize představuje jako mistr mírně anachronického realistického záběru, dále bohatě symbolických výjevů, odkazujících k volným inspiracím estetikou surrealismu, i prací ryze avantgardních, sledujících zejména dobově aktuální tendence konstruktivismu a nové věcnosti. Vedle lehce nostalgických snímků zasněžených střech a plání, rozkrojeného jablka a rozlousknutých ořechů či dvojice mužů připíjejících si pivem, najdeme v publikaci fotografie čistě2pulty2 řazených šálků a podšálků, sklenek a táců z legendárních Sutnarových servisů; důraz na diagonálu plus záběry z nadhledu jinde ustupují fantastickým pohledům do výlohy obuvnictví, na zařízlého kapra či sestavu mlýnků a kafemlejnků, panenek nebo bílých a černých rukaviček. Ale není to jenom výrazová různorodost, plynulý autorův pohyb mezi několika estetikami, co na Sudkově práci pro reklamu zaujme. Je to také spontánnost, s níž fotograf zapomíná vést linii mezi tvorbou zakázkovou a tvorbou volnou. V knize narazíme na několik snímků, jejichž umělecká hodnota, resp. vizuální suverénnost dalece přesahuje hodnotu propagační: záběr v hlavní roli s nakládanými okurkami, kompozice z útržků různobarevných látek, setkání jablka a vinného hroznu na Sutnarově skleněném tácu – to všechno jsou práce, které by snesly vřazení do jakéhokoli Sudkova cyklu zátiší. Ostatně nakladatel k tomu čtenáři/divákovi dává skvělou možnost: svazek Zátiší vyšel v řadě ,spisů‘ Josefa Sudka těsně před svazkem reklamním.

Přidat komentář