Nick Cave, Warren Ellis: Carnage
Multiinstrumentalista Warren Ellis je jedním z nejbližších spolupracovníků Nicka Cavea. Nejenže hraje v jeho The Bad Seeds a působil v Grindermanovi, ale s Cavem vytvářel soundtracky k filmům Králové, Země bez zákona, Dni milosti, Za každou cenu či ke snímku o válce v Afghánistánu War Machine. Až Carnage ale … Číst dál…
Z přízemí: Bare Escape
Bývaly doby, kdy se o seskupeních, složených z členů angažovaných jinde, hovořilo jako o „superskupinách“. Dnes už je naopak pro mladé hudební nadšence situace, kdy hrají ve více formacích, víceméně standardní, a podobná seskupení vznikají (a občas bohužel i zanikají) jako na běžícím pásu. Doba je rychlá, život … Číst dál…
Mejdan s All Saints Records
I když britské vydavatelství All Saints Records funguje v poslední době spíše v oddělených časových etapách a vydalo řádově výrazně méně hudby než většina zde prezentovaných labelů, přesto se svou činností nesmazatelně zapsalo do historie nezávislé moderní hudby. Distingovaná oslava za účasti Briana … Číst dál…
Minari-režie Lee Isaac Chung
Režisér Lee Isaac Chung není pro nezávislou americkou kinematografii zcela novým jménem. Už svůj debut Den vítězství promítl roku 2007 na festivalu v Cannes, konkrétně v sekci Un Certain Regard. Po dalších dvou autorských filmech se loni v Sundance objevil s dojemným dramatem Minari, se kterým hlavní … Číst dál…
Jake Blount-Old-time music mazaného pavouka
Psal se rok 2020, a přesto museli recenzi albového debutu Spider Tales ve Státech otevřít upozorněním: „Mnoho lidí to pořád neví, ale hudba, kterou si v Apalačských horách spojujeme s bělochy, pochází od černých otroků.“ Jakože Američanům něco uniklo nebo mají snad díry v dějepisu? … Číst dál…
Eric Menneteau: Když půltóny nestačí
Když v březnu 2019 ve věku pouhých 61 let zemřel bretonský zpěvák Yann-Fañch Kemener, ztratila nejzápadnější a kulturně možná nejsvébytnější část Francie nejen předního interpreta lidové hudby, ale také sběratele lidové slovesnosti a zakladatelskou osobnost současného bretonského obrození. Jedním z těch, kteří seriózně pokračují … Číst dál…
Michaela Antalová: Hudba jako ponor do oceánu pocitů
Od písní brněnské alternativní legendy Dunaj až k experimentálnímu duu fujary s kontrabasem. Tak široká je hudební škála, kterou obsáhne záběr slovenské bubenice, skladatelky a producentky Michaely Antalové. Hovoříme s ní o jejím studiu v Norsku, o tom, jak důležitý je u její hudby text, a především o novém albu Dear … Číst dál…
Mudhoney: Where is the Future
Po čtveru zádumčivého vytí na nepřístupná nebesa přišel čas porušit tichou dohodu s vesmírem a namířit si to k „miliardám sluncí“ nad našimi hlavami. Byť právě tímto prométheovským prohřeškem se sladkobolná melancholie 20. století proměnila v jen pomalu odeznívající civilizační kocovinu. Zpěvák a kytarista Mudhoney o tom coby dítě … Číst dál…
S Byronem na troskách jeruzalémského chrámu
Dva vynikající básníci podávají svorně vedle sebe každý svůj překlad Hebrejských melodií – jak krásná a vděčná příležitost literárnímu historikovi srovnáním obou prací pověděti nám něco o Vrchlickém a Sládkovi, pověděti o obou v poměru k Byronovi! Avšak naše literární historie posud tvrdě spí, i nezbývá tudíž než … Číst dál…
Tennessee Williams: Tramvaj do stanice Touha
Stodesáté výročí narození předního amerického dramatika Tennessee Williamse (1911–1983) slavili na rozhlasové stanici Vltava příkladně, v Ranní mozaice na pokračování přibližovali jeho dílo a představili také premiérovou verzi proslulého dramatu Tramvaj do stanice Touha. Nevylučuji, že těch připomenutí bylo víc, já jsem při své zdaleka … Číst dál…
GERMÁN LÓPEZ: Alma
Timple, pětistrunný drnkací nástroj z Kanárských ostrovů, se ještě před nějakými třiceti lety používal téměř výhradně k doprovodu lidové hudby. Germán López, který se například v roce 2016 představil na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou, se pokouší nástroj využít v jazzu, popu nebo flamenku. „Kanárské ostrovy … Číst dál…
STAR PEOPLE: Black Tie & Tales
Hvězdní lidé jsou zvláštní, zajímaví a zábavní. Spojují legrační sci-fi témata s progresivitou à la Zappa, Univers Zero se znaky velmi ujetého popu The B52ʼs nebo Bowieho. Debut …Are Coming (1999) byl koncepčním úletem o tom, jak Země začala vysílat rádiové a televizní vlny, byly … Číst dál…
LUCAS SANTTANA: O Paraíso
Přestěhujte věčného experimentátora ze São Paula do Francie, posaďte vedle cellisty Vincenta Ségala, pozvěte dětský sbor a uvidíte, že ho přejde chuť na spletité rytmy za doprovodu psacího stroje. Není divu, že se mluví o jeho dosud nejpřístupnější/nejlepší nahrávce. Je na ní znát úleva … Číst dál…












