AEMMP Records: Nejstarší studentský label slaví 40 let fungování

Že existuje ve Spojených státech rozsáhlá síť studentských kolejních rozhlasových stanic, o tom už jsme se dozvěděli ze stovek článků, které zdůrazňují jejich klíčovou roli především pro severoamerickou nezávislou scénu. Ale že vedle nich existují i hudební vydavatelství vedená studenty? Nejdéle fungující z nich, AEMMP Records, v letošním roce slaví čtyři dekády fungování. Začíná nový akademický rok, je nejvyšší čas zasednout do lavic a něco se o tomto studijním projektu naučit!

Pro pochopení fungování letos slavícího vydavatelství je potřeba nejprve rozklíčovat, co za jednotlivými písmeny v názvu stojí – Arts, Entertainment and Media Practicum. Tedy, abychom to převedli do běžné řeči – vydavatelství je svým způsobem praktická výuka pro studenty Obchodního a podnikatelského oddělení na soukromé umělecké škole Columbia College v Chicagu. Něco v českém akademickém pojetí nemyslitelné, že?

Zpátky do Chicaga, konkrétně do roku 1982. MTV byla tehdy zbrusu nová senzace a alba na CD nosičích zatím pouze pamlsek pro audiofily dostupný jako japonský dovoz. Široká distribuce tohoto nosiče se ve Spojených státech rozjela až o rok později. V této době vedení Columbia College v Chicagu mělo už dost nefunkční spolupráce se stávajícími vydavatelstvími, kdy jejich studenti většinou byli využíváni jako poslíčci nebo sekretářky, a tak přišli s revoluční nabídkou: „Přijďte se naučit vést školní vydavatelství!“ Dvousemestrální program zaštítil prezident Polygramu Irwin Steinberg a dlouholetý šéfredaktor časopisu DownBeat Chuck Suber. I přes tyto osobnosti si fungování prvního školního hudebního vydavatelství muselo projít obdobím pionýrského hledání vhodného způsobu fungování, což nepřineslo v osmdesátých letech výrazné vydavatelské úsilí. Za zmínku stojí pouze řada tanečních vinylových singlů projektů Master Plan nebo ATM.

I přes prvotní obtíže tento „hudebně-obchodní přípravný kurs“ inspiroval v krátké době další univerzity ve Spojených státech, které přišly s obdobnými studijními programy. Zmínit můžeme například velké vysoké školy v Miami, Syracuse nebo James Madison. Teprve později se připojila s programem „Heavy Rotation Records“ i slavná Berklee College of Music. My se ale vrátíme zpátky do Chicaga. Zde studentský label postupně rozšířil skrze zájem studentů své žánrové rozkročení. V roce 1989 vydal první hiphopový singl Dangerous autorce Audrey Johnson, v roce 1996 pak zde vypravená kolekce Yatra nastartovala italskému saxofonistovi Rudreshovi Mahanthappovi úspěšnou jazzovou kariéru. V roce 2005 vydalo studentské neziskové vydavatelství AEMMP Records svou první benefiční kompilaci Rock The Ages, na které se představila celá řádka zajímavých lokálních jmen. Více než čtvrtstoletí fungoval projekt, od kterého opisovaly i ostatní univerzitní následovníci, na stejné bázi. To znamená: studenti našli umělce, ten odevzdal hotovou nahrávku, studenti ji vydali a pokusili se s ní různými marketingovými tahy uspět během semestru nebo dvou na trhu.

Nový hudebně-obchodní koordinátor univerzity Kimo Williams přišel v polovině minulé dekády s výraznou obměnou projektu. Do komplexního programu jsou dnes zataženi studenti hned několika příbuzných umělecko-byznysových oborů. Nejprve nastupují na scénu studenti kursu skautingu neboli talent-managementu. Ti mají na starost vyhledat vhodné umělce k podpisu smlouvy. Produkční třída pak přebírá žezlo a s hudebníkem nahrává samotný materiál. Nechává ho i případně vyrobit. Na závěr se do práce pouští třída marketingu, která výsledný produkt propaguje a stará se o jeho maximální komerční úspěch. „To, co zde studenti dělají, by se mělo shodovat s tím, co se děje ve skutečném světě,“ prozradil The New York Times Kimo Williams. Není divu, že často šlápnou vedle. Každý semestr vydavatelství podepíše dva umělce – postgraduální studenti a vysokoškoláci, každý si vybere jednoho – a poté s nimi spolupracuje na vytvoření a vydání alba. „V roce 2006 si studenti vybrali místní country-rockovou zpěvačku Lisu Perry,“ vzpomínal v rozhovoru pro časopis The Chicago Reader Williams. Ten studentům zkusil navrhnout vhodnější alternativu, studenti se ale rozhodli pro „dívku s kytarou“. Brzy ale pochopili její limity, a tak se pokusili s ní udělat extrémní popový přemet. „Vybrali jí nové písně, které chtěli, aby zpívala. Chystali se jí převléknout, udělat z ní bohyni sexu,“ vyjmenovává kroky Kimo. „Nebylo to správné rozhodnutí, ale nechal jsem je, aby dotáhli pokus do konce. Nakonec ani Perry, ani AEMMP nebylo s výsledkem spokojeno, a tak došlo k rozvázání spolupráce ještě předtím, než bylo album vydáno,“ říká Williams. 

Naštěstí příběhů s dobrým koncem může label nabídnout také slušné množství. Možná i díky úspěchu jiného studentského vydavatelství CAM Records (College of Arts and Media) vedené University of Colorado v Denveru, které nastartovalo kariéru domácí rockové kapely The Fray. Ta po vydání singlu na kolejní kompilaci Colorado Cuts skončila v hledáčku Epic Records a jejich debutová deska How to Save a Life se dočkala multiplatinových prodejů. Od té doby je pozice studentských vydavatelství na hudební scéně zase silnější. Podle Jima Cuoma, prezidenta Ryko Distribution, studentská vydavatelství představují budoucnost neustále se měnícího odvětví. „Indies budou opět spásou hudebního byznysu,“ dodal v rozhovoru pro The New York Times. Není náhodou, že AEMMP Records v roce 2009 uspořádalo na prestižním showcaseovém festivalu SXSW svou první přehlídku. I samotná vydavatelská činnost studentského labelu z Columbia College v Chicagu výrazně vzrostla. Má svou hiphopovou a rockovou divizi. Před dvěma roky se AEMMP Records podařilo nastartovat partnerství s globální distribuční společností Ingrooves, takže katalog vydavatelství je v současné době k dispozici celosvětově na všech zásadních streamingových platformách. 

AEMMP Records si tedy v letošním roce připomíná čtyřicet let fungování, které na jaře odstartovalo velkou panelovou diskuzí na téma hudebních blogů, street fashion, budoucnosti hudební scény v Chicagu a dalších námětů. Se začátkem semestru pak čeká Chicago série pouličních kulturních akcí, happeningů nebo retrospektivní výstava, která bude probírat čtyři dekády fungování nejdéle fungujícího studentského vydavatelství.

Přidat komentář