Rozhlas, hudba a whiskey. Jak se to rýmuje?

K aktivitám Boba Dylana, které dlouho zůstávaly širší veřejností skryté, patří série jeho rozhlasových pořadů Theme Time Radio Hour, vysílaná nejprve přes satelit, později na BBC a jiných stanicích, a dostupná na internetu.

Seriál spojuje několik rovin: Dylan pouští hudbu s níž vyrůstal, tedy vše od klasického blues a country až k americkému rock’n’rollu, ovšem s řadou přesahů. Další trik je, že do jednotlivých pořadů vybírá podle témat, jako Láska, Vězení, Peníze, Jarní úklid, Dluhy, Rozvod anebo Pravda a lži, a tím posluchače navede na nečekaná nadžánrová spojení. Pokud hudbu vybírá člověk pověstný svojí fantazií, který píše verše jako „Einstein, převlečený za Robina Hooda se svými vzpomínkami v kufru“, anebo „Kde si Ma Rainey společně ustlala s Beethovenem, tam teď nacvičují hráči na tubu kolem vlajkového stožáru“, nebude o překvapení nouze.

Pořady fungují jako zkratka k obskurním nahrávkám i magická brána do americké hudební historie. Dylan většinu nahrávek vybíral ze sbírky producenta pořadu, jímž je Eddie Gorodetsky. Ten za sebou má široké spektrum televizních show včetně Late Night with David Letterman, a jeho sbírka obsahuje přes 10 000 desek a více než 140 000 digitálních souborů.

Jeden z nejzdařilejších dílů série byl věnován lidem, jejichž křestní jméno zní Joe. Pokud napjatě čekáte, jak hluboko Dylan sáhne, dočkáte se, dojde i na ruského hrůzovládce jménem Joe Stalin. Píseň s názvem No, No Joe v pořadu zpívá Hank Williams Sr. (1923–1953), známý písněmi Lovesick Blues či Jambalaya, a též umělec, jehož Dylan řadí ke svým inspiracím. Ve Williamsově době ale část americké veřejnosti silně propadala nekritickým levicovým náladám, konflikt ještě prohluboval takzvaný Výbor pro neamerickou činnost, který levicově smýšlející intelektuály šikanoval, napětí mezi oběma tábory se stupňovalo. Williams se na rozdíl od mnoha západních levicových intelektuálů Stalina nezastával, ale zcela tvrdě a věcně poukazoval na jeho zločiny, což je o to cennější, že se tak stalo ještě během Stalinova života, předtím, než najevo vyšla fakta o masových vraždách i koncentrácích Gulag. Píseň líčí, jak v pekle v kruhu kolem ohně sedí hrůzovládci, kteří jsou už po smrti: Hitler, Mussolini, němečtí monarchové, čekají na Stalina a drží mu místo.

K aktivitám Boba Dylana, které dlouho . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář