Byli jsme na Petšácích

Neil Tennant (roku 85): „Najlepší publikum, které můžeš mít, jsou ječící holky. Šel jsem tuhle na Kajagoogoo, jenom abych slyšel holky ječet.“

Čekám na svého kolegu Tomáše Seidla ve vestibulu stanice Vltavská, když tu kolem mně prohopsá pištící stádečko teenagerek, přesně takových, pro jaké zpívá Horňák či Penk. Jsou pomalované, vyparáděné, navoněné a monotónně se chichotají úplně všemu, třeba i tomu, že po schodech se dá skákat a po zábradlí klouzat… Dostávám depku, těžkou depku, která má své kořeny pevně spjaté s pražským koncertem Erasure, kde jsem málem umřel na kýč. Zachovávám však chladnou hlavu. Jsem si jist, že Pet Shop Boys tak sladcí a „přeteplení“ nebudou a že Neil Tennant se obleče méně křiklavě než Andy Bell, který běhal po pódiu polonahý v růžových fosforeskujících šortkách. Přesně na minutu (jak jinak) přichází kolega v tričku Siouxsie a když spatří mé tričko s Cure, lakonicky dodá: „Sjůzí a Kjůr jdou na petšáky, ale nejdřív půjdou do hospody posilnit se, aby se to lépe dalo snášet.“ Zaklopíme tři dvanáctky a odcházíme bez placení (jak je dobrým zvykem), čímž je depka odstraněna. Do Sportovní haly přicházíme právě včas a ještě než to všechno začne, vzpamatováváme se ze šoku, hala je poloprázdná!!! Na Pet Shop Boys, kteří dali světu pět nadprůměrných excelentních popových alb doslova napěchovaných vkusnými i méně vkusnými hity, na Pet Shop Boys, kteří poprvé vyjeli na světové turné; tak na tuhle hvězdnou akvizici se sešlo stěží 8 000 lidí… Pravda, lístek za dvě stovky není v dnešní Klausovské době málo, ale lidé, kteří mají rádi popovou a diskotékovou hudbu, zas na koncerty tak často nechodí. Ne, tohle není v reklamě ani v ceně lístků, to je v lidech…
Celá monstr show začíná filharmonickými verzemi jejich hitů a teprve asi po deseti minutách napjatého očekávání se otevře opona a na scénu vběhne dvanáct pěšáků ve smokingu, kraťasech a zelených bejsbolkách. Všichni jsou k nerozeznání, ale jen dva jsou ti praví. Když se konečně oddělí, kůzlečí dav pod pódiem šílí, zatímco tribuny obsazené usazenějšími a občas i věkově pokročilejšími lidmi, zůstávají (a zůstanou) chladnější. Při druhé skladbě se všechno v mžiku promění v nemocnici, všichni jsou pro změnu v bílém, a tak to půjde pořád, prostě Ein Kessel Buntes – hadr.Těch převleků vystřídají Neil Tennant, Chris Lowe a jejich taneční a sborový doprovod snad na tucet, možná i víc. Nákladnější výpravné scény, to nezbytně dokonalé pop divadlo, se obměňují méně často, ale za to se vší parádou. Jednou vládne bolševická atmosféra rudého října a mamutí srp s kladivem se odděleně od sebe navzájem tlučou, jindy se zas Neil Tennant otřásá na elektrickém křesle. To je však jen zlomek toho, co je k vidění. Ke každé písni – a bylo jich osmnáct – je pódiově vytvořen samostatný videoclip, převládají syté barvy, výrazné masky, zkrátka – pastva pro oči. Co se týče uší, tak ty zachytávají výborný zvuk, jenž jde samozřejmě v převážné míře z playbacků. V rohu pódia sice stojí doopravdy hrající klávesista a dokonce i kytarista (!), který si občas brnkne, ale jinak je všechno jasné a hlavně nepředstírané. Naštěstí zpěv je živý. Vedle intimně nevzrušivého hlasu Tennanta, dbajícího více na pečlivou dikci než na nějakou expresivitu, dostávají poměrně velký prostor i černí gospelově zabarvení sboristi. Repertoárově vaří Pet Shop Boys podle osvědčeného receptu – tedy střídají své starší kousky s novými z jejich poslední desky Behaviour, vydané v říjnu loňského roku. Z tohoto nečekaně poetického, kompaktně vyváženého a romanticky až netečně zasněného alba prezentují devět skladeb, z nichž nejznámější jsou So Hard a How Can You Expect To Be Taken Seriously? Nemůže chybět ani singlová novinka Where The Street1 s Have No Name, kapánek to spřízněná verze skladby irských U2. Ze své prvé LP Please z roku 1985, upřednostní svůj první hit West End Girls a dále skladby Suburbia a Opportunities, z „dvojky“ Actually (nepočítám-li LP remixů-disco) zaslechneme Iť s A Sin, What Have I Done To Deserve This? a Rent, z třetího, pro mne nejoblíbenějšího alba Introspective, dají do vínku ľ m Not Scared a Always On My Mind. Identifikace jednotlivých písní nebyla pro mne tak složitá, jak jsem se obával a v tom právě vidím přednost Pet Shop Boys. Natočili a vydali téměř padesát skladeb, které se od sebe dají tu snadno, tu s menšími obtížemi rozeznat a nemusíte být kvůli tomu jejich zapřisáhlý fanda, který si pamatuje každé slovo a pohyb svých miláčků. Pet Shop Boys v Praze nezklamali, naopak. Vyvrátili všechny moje obavy z přeslazeného kýče, a když celí v bílém s andělskými křídly uléhali do nebeských postýlek a nechali se odvést do zákulisí, přišlo mi až líto, že je konec. Byla to nádherná pohádka, tak poutavě nádherná a vydařená jako třeba Nekonečný příběh. Měl jsem sice vstup zdarma, ale za reprízu bych ty dvě stovky klidně obětoval. Byl jsem na Petšácích a sic nevím jak kolega, já se za to nestydím.

P.S. A já se za to taky nestydím. T.S.

P.P.S. A já se nestydím za své kolegy! KATE

O atmosféře a perspektivách se Stanislavem Divišem

Toto číslo má jistý vztah k festivalu „Bohnice 91“, kterého se zúčastníte. Znal jsi při domlouvání s pořadatelem dramaturgii?

Když hrajete na větší akci, zajímá tě, kdo tam hraje? Vybíráš si publikum?
S.D.: My už jsme hodně dlouho nehráli na velké akci, takže nějaké vybírání nepřichází v úvahu. A já jsem taky nikdy nevybíral. Když už si nás někdo zval, nestalo se, že by tam bylo úplně jiné publikum a úplně jiné kapely, které se nám nelíbí. Takže jsem nad tím ani nepřemýšlel.

Máš představu o svém posluchači?
S.D.: O tom jsem přemýšlel. To naše publikum je hrozně slušné. Nikdy nešlo o určitou věkovou kategorii, vždy to byl průřez, 15 i 40ti letí a teď po té dvouleté pauze je to totéž. Samozřejmě teď o něco více záleží na tom, ve kterém klubu hrajeme. Ale v průměru je to stejné a jsou to nesmírně   slušný lidi.

Máš raději velké festivaly nebo kluby?
S.D.: Nedá se říct, že něco mám raději. Zažili jsme několikrát fantastickou atmosféru na velkých festivalech. Moc rádi jsme jezdili do Dolní Lhoty a do Chvaletic. Zrovna tak má neopakovatelnou atmosféru vydařený koncert na Chmelnici.

Ovlivňuje váš projev atmosféra publika hodně?
S.D.: Samozřejmě. My nemáme nadrilovanoumuziku, kterou bychom donekonečna omílali. Vždy je tam prostorpro sólo nebo volnější projev a tensamozřejmě souvisí s atmosférou. A taje jiná na velké akci, kde je spousta lidía velký shon, a jiná v klubu, kdehrajeme třeba častěji a už je to spíšdomovská scéna.

Po té dlouhé přestávce jsem vás viděla na Újezdě. Seděla jsem hned pod pódiem a byla to paráda. Měla jsem ale intenzivní pocit, že všichni muzikanti visí očima na tobě, kdy bude která změna nebo stopka. Je to záměr?
S.D.: Jak co. Skutečně jsme repertoár zkoušeli ve velkém spěchu. Dnes – po měsíci už je to podstatně lepší. Ale jsou pasáže ve kterých jsme domluveni na tom, že proto, aby mohli hrát různé variace a nemuseli sledovat tu svou plochu a proto, abychom mohli reagovat na atmosféru a čas, který na hraní máme, to oddiriguji. Ale tento prvek byl i ve staré kapele. Byla to součást pódiové show, odvádějící pozornost publika na nějaký bod. Všichni samozřejmě vědí, co mají hrát, ale některé pasáže mají variabilní délku.

Nechuť ke škatulkám je všeobecně známa, přesto se ptám, můžeš nějak charakterizovat to, co hrajete?
S.D.: Je to hudba, která vyjadřuje určitý postoj, není žánrově vyhraněná v tom smyslu, že by šlo o rock and roli, nebo novoromantismus, punk nebo cokoliv. Používáme všechno možné. Ale tím, jak hrajeme dlouho a prvky se v aranžích opakují, vyvinul se určitý tvar, který je respektován i teď v nové sestavě. Zařazení pod jeden pojem je strašně omezující a nedokázal bych to. Ale naprosto přesně cítím rozdíl mezi skupinami, které se zařadit dají. Hrají určitým vymezeným stylem, mají svou filozofii. Já, kdybych měl vyjádřit to, co děláme my, pak pod hlavičkou určitého postoje, nebo filozofie. Myslím si, že děláme muziku s východiskem. Nepopisujeme nějaké blití, ani neobdivujeme lemtání piva, ani drogování, ani úniky do patologických stavů jako kapely, které teď nahrávají a jsou propagované. Jsem pro úplně normální východiska a k tomu používám prvky rock and rollu, minimalu, melodické písničky apod.

Vůbec si nevzpomínám na nějaký vjem z textů, ani jsem neměla potřebu je vnímat. I tak je z muziky rozumět tomu co popisuješ i bez verbálního vyjádření.
S.D.: Ty texty samy o sobě ten příběh mají. Proto celek působí jako emoce, kterou přijímáš v globálu. Nemusí se podpírat jedno druhým, texty jsou součástí. Ale kdybychom některé vypreparovali, mohou být velice dobrou poezií.

Ty jsi malíř, dají se srovnat pocity z realizace výtvarné a hudební?
S.D.: Samozřejmě je si to velice blízké. A nejsem v kapele sám. Je tu ještě Aleš Ogoun a dřív tam byli i další. Aleš se významnou měrou podílí na repertoáru. Přináší to, co je teď v kapele nového. A přitom ve výtvarném vyjádření jsme protipóly. To pro hudbu není problémem oba si uvědomujeme rozdíly a naprosto jiný úhel nazírání. V hudbě jsme se dohodli na určité ideologii, já akceptuji Alešův přínos, on moje východiska a sešli jsme se na tvaru, který se nám oběma zdá přijatelný a dobrý. I když každému z jiného pohledu.

Mám radost, že situace na poli hudebním se začíná uzdravovat. Že podmínkou „úspěšnosti“ již není být jen v opozici, honem něco říci, ale především pobavit, předvést kvalitu. Mě se moc líbilo, že jsi v jednom rozhovoru řekl, že teď už chceš sebe a lidi bavit.
S.D.: Řekl bych, že ani dřív jsme nehráli kvůli ideologické opozici. Snad jsme dělali muziku o něco živelněji, atakovali jsme lidi, ale energií, působením na více smyslů najednou – hudba, scéna, pohyb. Na koncertě se něco dělo. Skončili jsme mimo jiné také kvůli tomu, že o tom, co lidi chtějí slyšet, rozhoduje příliš mnoho prostředníků. V rádiu si třeba tenkrát vybrali „Palmovku“ a tu hráli celé dva roky. Proč ne, ale my měli spoustu dalších mnohem charakterističtějších věcí. Zkrátka manipulace a to mělo vliv na kapelu, začali se mi měnit muzikanti, tak se to stoplo. Teď není třeba o těchto věcech diskutovat. Pokud chci lidi pobavit a jsem přesvědčen, že přináším nový projekt a to jsem, pak zkrátka mohu hrát.
Bohužel se vyrojili fiškusové, kteří chtějí nahrabat a cpou do lidí, kteří jsou prázdní, neumějí si vybírat, protože se v prázdnotě narodili, fašismus, satanismus, chlastání piva a všechny možné excesy. Jede to ve všech hitparádách a je to hrozný nesmysl. Zastaví to celou generaci ve vnímání hudby, kultury a bude trvat velice dlouho, než se z toho vybabrá.

Máš vážně strach, že celá generace takhle zbahní?
S.D.: Co zbahní, ona taková je. Vidímto nejen v muzice, i v tom oboru,kterému se věnuji. Lidí, kteří chápourozdíly je strašně málo. Vidím to i nasvé dceři, které je 15. Neboposlouchám to nezávislé rádio a je tostrašidelné. Tak úzký výběr zájmů, jeto špatně udělané, mluví otřesnoučeštinou. A do toho volají maminkyšestiletým chlapečkům o Orlík a onijim pustí, jak do sebe lejou desítku.

Myslíš, že je to naše specialita?
S.D.: Ano. Jestliže na Západě existují satanské kluby, nebo black metalové kapely, pak fungují na okraji zájmu. Mají své publikum, které k tomu sociálně tíhne. Tam trh funguje a mimo toho jsou tam organizace a nadace, které podporují i jiné velice široké oblasti, prosperuje tedy obojí. Tady jsou ale média orientovaná výhradně na tzv. komerční úspěšnost. A já nevidím alternativní vrstvu, která by

stála jako oponent všem těm kreténům, Krabatorům, Kryptorům, Reaktorům a další naprosto populistické vlně, jako jsou Stalinovy oběti a další nesmysly využívající jakoby totalismu a balamutící lidi.

Po tom, co jsi mi řekl, mě zajímá, která česká kapela se ti líbí a splňuje tvé představy o muzice a projevu?
S.D.: Superkapela jsou například tepličtí „Už jsme doma“. Vykřesali z punku něco zcela jedinečného. Mají minimální prostor v médiích, minimální propagaci desky a další věc, když už nabídku k natočení dostanou, jsou prostředky minimální, nikoho z režisérů to nezajímá. Nikdo si nedá práci udělat dramaturgii desky, aby se nekopíroval koncert, protože deska je svébytný tvar. Ve výsledku je pak všechno kompromis. Z dalších kapel třeba Vltava, jejíž tvorbu beru ve stejné linii jako E.F.Buriana, Ježka, Šlitra – prostá klasická písnička, akorát že tahle je v rockové řeči. Pak třeba Mňága a Žďorp, chvíli se mi líbili Bez ladu a skladu. V té hrozné muldě v rádiu beru jako milost, když pustí Filipa Topola.

Vidíš z toho nějaké východisko?
S.D.: Samozřejmě tady byla řada výborných a šikovných lidí, kteří se to naučili dělat, ale bylo jich málo. Dnes jdou za obživou. Z řady z nich se stali publicisti apod, a na jejich místa nastoupili lidi, kteří to ještě neumějí, nebo podvodníci. Dobří dramaturgové neuplatnili ambice a nenahnali se do prestižních míst v rozhlase. A tak v rádiu, kde se to dá nejvíce ovlivnit, zůstalo vakuum.

Děkuji za rozhovor.

Foto Jan Šilar

Letadlo 1982–1983

„…S OKAMŽITOU PLATNOSTI POZASTAVUJEME DO ODVOLANÍ ČINNOST SKUPINY LETADLO…“ SZK ROH VHMP

Tento chmurný telegram obdržel 6. 12. 1982, v 18.30 do svých rukou bubeník skupiny Letadlo J. Šimeček. V té chvíli ještě nevěděl, že skupina v dubnu 1983 vzdá marný boj s komunistickým politicko-kulturním monstrem a po nechutných tahanicích na stránkách stranického tisku se odmlčí písničkou „Jižní pól“, jejíž název po necelém roce použije šéf skupiny Letadlo, Pepa Vondrášek, pro následující hudební projekt. Ale popořadě…
Hudební skupina Letadlo vznikla v září 1981. Její osou se stala silná individualita Pepy Vondráška, který byl zpěvákem, kytaristou, skladatelem hudby a autorem textů. Další členové skupiny Petr Václavek (baskytara), Ivo Heger (klávesy, kytara), Jiří Šimeček (bicí), velmi dobře sekundovali a mohla tudíž vzniknout skupina, která přinejmenším předstihla dobu. Základ tvořil vlastní repertoár, s čistými aranžérskými postupy, citlivý zpěv, který dohromady s výraznou rytmikou a výbornými civilními texty dokumentoval v tehdejší době osobitou a pro naší hudební scénu neobvyklou skupinu.
Její zařazení k Nové vlně není vlastně důležité, podstatné však je, že administrativní zásah tehdejších kulturně-politických kádrů způsobil, že zůstala do současnosti nedoceněna.
První koncert: Listopad 1981
Největší show: Chmelnice květen, Lidový dům září 198
Nejznámější skladby: Jsem doma sám, Smějeme se ve městě, Sněhová královna, Jižní pól…
Se skupinou na některých koncertech spolupracovali: J. Křivka: kytara, J. Stehnová: zpěv, K. Klimentová: zpěv, I. Ciprinc: sax, L. Vlachová: zpěv

P.S.: Skupina se z nepochopitelných důvodů neobjevila v širších souvislostech naší hudební scény té doby, možná, že hudební redaktoři mají své stálé koně, k tomu je dobré připomenout, že… …„jedna z nejoblíbenějších a posluchači nejaplaudovanějších skladeb skupiny Letadlo, byla píseň ,Pražský výběr – fuj!ʻ o jedné známé pražské skupině…“ J.Š.
Pokud se splní předpoklady vydavatele, kterým je AG kult, měla by se skupina Prouza z Frýdku Místku stát rockovou hvězdou podzimu letošního roku. Deska s názvem „V otrhaném domě“ je již natočena, videoclip k písni „Na venku“ se právě dodělává. Je točený v polorozbořených barácích Ostravska, na větrných hůrkách Karlovarska a v pražských kanálech. Měl jsem možnost slyšet master LP desky, viděl jsem je živě, prohodil s nimi několik vět, a tak jsem touto kapelou stejně nadšen jako AG kult. Písně – Záda, Na venku, Všechno je jako, Čelem vzad, to jsou rockové hity v pravém slova smyslu. Asi jako kdyby Garáž přitvrdila, kytarově přiostřila a nadechla se temného gotického soundu. Prouza, to je pět kluků, ne zrovna nejmladších, s tajemnou minulostí a s prapodivnou současností. Jeden z nich je jaderný energetik, další horník, no a ti tři ostatní jsou hrobníci. Takže, až je někdy uvidíte na Olšanech, jak si ve volném čase kopou, aby nevyšli ze cviku, nebudete se mýlit – dozajista to budou oni.

sinekfilmizle.com