SWR Big Band a sólisté: Hommage à Eberhard Weber

Jedním z vývojových proudů, jimiž se ubírala jazzrocková syntéza, poté v širším pojetí zvaná fusion, byla témbrová hudba fascinovaná zvukomalebnými možnostmi elektroniky. Ti, co se sešli ku poctě ochromeného basisty Eberharda Webera, patří více méně právě k této stylové větvi: ze starších Jan Garbarek, zde na sopránsaxofon,… Číst dál...

Kurt Rosenwinkel: Star Of Jupiter

Kurt Rosenwinkel dovádí na zcela autorském 2CD Star Of Jupiter svůj jazzový synkretismus k dokonalosti. Prohání se mezi retro-jazzrockový­mi riffy a kosmickou zvukomalbou, krotne v procítěných baladách, sféric­ky zefektovaná futuristická sóla stří­dá s bopovými sprškami. A navzdory různým východiskům působí… Číst dál...

Adam Bałdych & Baltic Gang: Imaginary Room

Za mimořádný talent polského jazzu s ctižádostí zabydlet se na výslu­ní evropské jazzové scény lze mít šestadvacetiletého polského hous­listu, skladatele, kapelníka a dnes už rovněž hudebního producenta Ada­ma Bałdycha. Jestliže s producenty ACT Music dal dohromady partu na­zvanou Baltic Gang, je to pojmeno­vání doslovné,… Číst dál...

Spectrum Road

Projekt Spectrum Road měl být pouze příležitostným tribute bandem, ve kterém chtěla virtuózní bubenice Cindy Blackman vzdát hold svému celoživotnímu vzoru Tonymu Williamsovi a jeho kapele Lifetime. Navíc jen dalším v řadě tribute bandů, s repertoárem The Tony Williams Lifetime už dříve pietně vyjeli třeba bývalí členové Allan Holdsworth… Číst dál...

Trevor Watts aneb saxofonista, který předznamenal jazzrockovou fúzi

„Bylo pro mne vždy důležité sledovat svou múzu, ať je čímkoliv. Zdá se, že to manifestuje moji podvědomou potřebu něco dělat, něco měnit, něco prozkoumávat. Pojí se to s pocitem odhazovat návyky, nudu a sebeuspokojení. Měl jsem potřebu sám pro sebe nacházet nové cesty, které nemusely být cestami pro jiné. Ale vždycky jsem… Číst dál...

Všechno to spískal Miroslav

John Abercrombie patří k nejvýraznějším jazzovým kytaristům, k pionýrům elektrického jazzu. Poprvé na sebe výrazněji upozornil na přelomu šedesátých a sedmdesátých let v jazzrockové skupině Dreams, doprovázel však také bubeníka Billyho Cobhama. Od roku 1974 se věnuje i vlastní tvorbě, jeho prvním albem bylo Timeless. Přes… Číst dál...

O časech , kdy elektrick ý zvuk byl mámivý

Reedice lze posuzovat různě. Především jde o doklad upřesňující historii žánru, a to bez ohledu na kvalitu. Jde o doplnění vývojové posloupnosti. Vykopávka. Další kritéria se už různě kříží. I ta jakost se posuzuje jednou podle dobových měřítek, podruhé podle obecných, vycházejících ze znalostí dalšího vývoje. Jinak… Číst dál...

Andrej Šeban: Sklony

Zajímavou mimožánrovou novinkou ze Slovenska je CD Andreje Šebana SKLONY (Hevhetia, 2008, 47:48), jejíž název přesně vystihuje muzikantský záměr autora. Andrej Šeban (1962) vzešel ze slovenského jazzrockového podhoubí, brzy se oddal písňové tvorbě se snahou o náročnější útvary, v devadesátých letech už patřil ke špičce slovenské jazzové… Číst dál...

Minirecenze: Cuneiform 2008 – II. Část

Od Beat Circus přes Birdsongs Of The Mesozoic po Univers Zero. Bostonská kapela Beat Circus má skutečně příhodný název. Jejich nový opus DREAMLAND (Rune 264) je první částí trilogie Weird American Gothic a pojednává o stejnojmenném zábavním parku, který fungoval na Coney Islandu na přelomu devatenáctého a dvacátého století.… Číst dál...