Minirecenze: Chuť jazzu tuzemáku (8)

Začalo to jazzrockem. Do té doby bývalo přirozené, že skupina se jmenuje podle kapelníka. Hráli s ním his boys či orchestra v éře swingu, případně ,stádo‘ (klarinetisty Woodyho Hermana). Moderní jazz důležitost kapelníka stvrdil, takže tria, kvarteta, kvinteta atd. byla samozřejmě křtěna jeho jménem. Také byl každému hned jasný počet… Číst dál...

Co je snadné uspává – Soft Machine & spol.

Když loni na podzim v Praze vůbec poprvé vystoupili Soft Machine, přišli na ně především vyznavači jazzrocku. Kapela taky byla jedním z nejvýznamnějších a nejoriginálnějších evropských představitelů fúze jazzu a rocku počátku sedmdesátých let, kdy toto spojení ještě bylo svěží a neupadalo do klišé a záliby… Číst dál...

Musea aneb Progrock is not dead

V roce 1981 se potkal nynější generální ředitel francouzského non-profitního labelu Musea Bernard Gueffier (1956) na festivalu Des Musiques De Traverses v Reims s dalším hudebním publicistou Francisem Grossem a usoudili, že progresivní scéna je v krizi a je potřeba s tím něco udělat. Byla to doba, kdy gramofonové… Číst dál...

Notes from the heart

Letos sedmačtyřicetiletý švédský kytarista Ulf Wakenius v mladých letech obdivoval rockové supertrio The Cream, od něhož přešel k instrumentálním klasikům moderního jazzu (Barney Kessel, Wes Motgomery, Joe Pass), aby se pak vypracoval na takovou úroveň, kdy jako sideman spolupracoval s Michaelem Breckerem, Maxem Roachem,… Číst dál...