FAUN FESTIVAL NABÍDNE MULTIŽÁNROVÉ ZVUKOVÉ ZÁŽITKY

FAUN je dobrodružný hudební projekt, který hledá průniky mezi hudebními žánry jako je ambient, drone music, noise (živá) electronics, experimentální jazz, avant-pop a improvizovaná hudba – to vše třetí dubnový víkend obsadí velkou a malou scénu brněnského divadla Husa na provázku.

„Faun je tak trochu snový a z jiného světa. Je to bytost která se svou hudbou putuje rozličnými místy. A právě takový – trochu snový a putující neznámými končinami světa zvuku, ale také různými regiony, scénami a místy ve městě – má být i náš festival, který připravujeme už od roku 2018. Začneme zaměřením na hudbu severskou a postupně budeme zapojovat různé další regiony. Zůstaneme ale určitě festivalem objevné hudby pro fajnšmekry,“ říká autor projektu a provozovatel klubu Ponava VÍT KALVODA.

Dramaturgie festivalu nestaví jen na žánrové pestrosti, ale i pestrosti hudebních přístupů. Těšit se můžete na bohatou hudební paletu od přísně mikrotonálních hudebních experimentů, přes elektronické a elektroakustické kompozice až po strukturálně bohatý zvuk živých kapel. FAUN staví na originalitě, progresivitě, vysoké umělecké hodnotě, technické vytříbenosti a zvukové virtuozitě.

FAUN FESTIVAL POHLEDEM DRAMATURGŮ

JAN LICHÝ ― “FAUN pro mě představuje ohromnou dramaturgickou výzvu. Program festivalu sestavujeme společně s Radimem Hanouskem, a i když nás oba spojuje zápal pro nekonvenční hudbu a zvuk, každý pocházíme z výrazně odlišného hudebního prostředí a máme jiné hudební preference. Dramaturgie festivalu proto byla složitým a časově náročným procesem, který spočíval hlavně v hledání průsečíků našich hudebních světů ve snaze sestavit lineup, který bude i přes žánrovou roztříštěnost dostatečně soudržný a bude dávat smysl nejen nám, ale i festivalovým návštěvníkům.

Tomu odpovídá i pestrý výběr interpretů. Festival mimo jiné uvede v Berlíně usazeného íránského perkusionistu Mohammada Rezu Mortazaviho, který předvede svou jedinečnou hráčskou virtuozitu na tradiční íránský buben tonbak a českému publiku se představí po téměř deseti letech. Dále kolumbijskou skladatelku a vzděláním geoložku Lucrecii Dalt, která do Brna dorazí ve tříčlenném složení a zahraje skladby ze své loňské avant-popové desky ¡Ay! nebo norského zvukového umělce Deathproda, legendu drone a dark ambient scény, která představí své zbrusu nové album Compositions.

Věřím, že právě tato žánrová rozkročenost je největší předností FAUNa. Předpokládám totiž, že fanoušek experimentální hudby, který si na festival najde cestu, bude natolik otevřený, aby si užil drone elektroniku stejně jako vystoupení noisové improvizační kapely. V tomto ohledu má festival velký potenciál obohatit hudební svět těch, kteří za námi třetí dubnový víkend do Husy dorazí.“

Festival FAUN se zaměřuje na umělce, pro které je zvuková kvalita a originalita stěžejní, bez ohledu na žánry a komerční úspěšnost.

RADIM HANOUSEK ― “Role dramaturga festivalu FAUN mi byla nabídnuta coby jazzovému znalci a aktivnímu jazzovému hudebníkovi. Ovšem definovat jazz v dnešní crossoverové době není snadné. Stále existuje silný proud vycházející z americké tradice, ale dnešní jazzová scéna také nabízí obrovské množství hudby postavené na zcela jiných principech. Jazz se rozpustil v hudebním vesmíru, spojil se přirozeně se soudobou vážnou hudbou, elektronikou, tradiční a etnickou hudbou, taneční hudbou, minimalismem. Zcela výjimečný a proslulý svým specifickým zvukem je skandinávský a především norský jazz. Na festivalu FAUN, který má v hlavičce Explorations in Sound, tedy v žádném případě nečekejte jazzový mainstream, ale skutečnou originalitu na hony vzdálenou běžným představám o jazzu.

Zvukovou lahůdkou z norských zástupců je hudba ansámblu jednoho z nejvýznamnějších norských hudebníků mladší norské generace Christiana Wallumrøda či spojení velmi osobitého saxofonového virtuosa Rolfa-Erika Nystrøma se zpěvačkou Julianou Venter pocházející z jižní Afriky, jejíž žánrové rozpětí sahá od barokní hudby přes africkou a východní hudbu až po noise. Zástupcem nastupující norské jazzové generace je Andreas Røysum, který se představí se svým rezidenčním  festivalovým projektem, zahrnujícím norské a české hudebníky. To nejlepší z avantgardy, noise, feedback music a nekompromisního přívalu hudební energie nabídnou americký supersaxofonista Ulrich Krieger, rakouské trio M. A. D. a francouzsko-italské trio ABACAXI. Je skutečně na co se těšit!”

V rámci následujícího ročníku 2024 je připravována i rozsáhlá mezinárodní výstava sound artu. Ta proběhne v Domě umění města Brna a kurátorsky ji zaštiťuje Jiří Suchánek.


Tisková zpráva

 

Přidat komentář