Festival Jazz Goes to Town / Jazz jde městem letos opět naplnil Hradec Králové hudbou z celého světa. Od 7. do 11. října proběhlo jedenáct koncertních projektů na sedmi různých místech města. Letošní ročník s mottem „Sklízet zvuk“ nabídl pestrou směs jazzových kořenů, současného jazzu a improvizované hudby, včetně několika českých premiér. Festival navštívilo přes 1 000 posluchačů a posluchaček.
Festival otevřela Štěpánka Balcarová se svým česko-polským kvartetem a autorskou suitou Emotions, inspirovanou osmi základními lidskými emocemi. Středeční večer nabídl konfrontaci dvou rozdílných přístupů k hudební tvorbě: ConTRIOlogy s Tomášem Vtípilem vytvořili pásmo zpracovávající moravský folklor skrze improvizaci a práci s elektronikou, zatímco evropské trio Oùat předvedlo volně plynoucí proud akustického free jazzu s prvky world music.
Ve čtvrtek se festival ponořil do nové polské hudby. Grzegorz Tarwid zaujal svým precizním klavírním triem, zatímco Marek Pospieszalski uvedl svůj nový projekt EPTA, vycházející z orchestrální spolupráce se Sinfoniettou Cracovia – večer zakončený hypnotickým, minimalistickým, až rockovým blokem byl jedním z překvapení festivalu.
Páteční program v Bio Central otevřel rezidenční ansámbl The Shape of Jazz to Come vol. 6, který představil světovou premiéru autorského koncertu s výraznými osobnostmi evropské improvizační scény. Poté vystoupil jeden z vrcholů festivalu – americko-portugalské kvarteto Vicente–Dikeman–Jones–Drake, které svým výbušným koncertem naplnilo sál energií a připomnělo sílu jazzové tradice 60. let ve zcela současné podobě.
Závěrečná sobota přinesla hudební rozptyl od gypsy jazzu až po velkoformátovou improvizaci. Dopolední koncert Futur Swing rozezvučel Muzeum východních Čech humorem i virtuozitou. Ve Sboru kněze Ambrože zazněla česká premiéra skladby Sun’s Daughter bubenice Michaely Antalové – komorní dílo pro fujaru a smyčce, introspektivní, tichá, krásná hudba. Odpoledne vystoupila výbušná kapela Limbo, která letos slaví 20 let existence a byla nominována na Cenu Anděl. Festival zakončil Dafnie Extended, rozšířený dvanáctičlenný projekt saxofonistky Amalie Dahl, který v ohromující síle ukázal, jak může znít kolektivní improvizace v plném rozsahu emocí, energie a instrumentace.
Součástí doprovodného programu byl i otevřený workshop vedený Markem Pospieszalskym a Maniuchou Bikont, zaměřený na hledání vlastního hudebního jazyka v kolektivní improvizaci. Ve čtvrtek večer se uskutečnila i jam session s členy kapely Oùat, do které se zapojili i návštěvníci festivalu.
Celkem se v průběhu týdne představilo 48 hudebníků z Česka, Polska, Slovenska, Německa, Francie, Švédska, Dánska, Norska, USA, Portugalska, Ukrajiny a Argentiny. Sedm projektů zaznělo v české premiéře, jedna světová premiéra vznikla přímo v rámci rezidence v Hradci. Program probíhal v prostorách PETROF Gallery, Divadla Drak, Bio Central, Muzea východních Čech, Sboru kněze Ambrože, Galerie na Kavčím plácku a ZUŠ střezina.
„Zpětná vazba od publika i umělců ukazuje, že jazzová sklizeň roku 2025 se opravdu vydařila,“ říká dramaturg festivalu Michal Wróblewski.
Přípravy 32. ročníku jsou již v plném proudu. Festival Jazz Goes to Town 2026 proběhne v termínu 6.–10. října 2026.