Ji.hlava 2014: továrna, Resnais, Brabenec a další

Továrna, Resnais, Brabenec – to by mohly být hlavní taháky letošního osmnáctého ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárního filmu Ji.hlava. Akce, která na sebe poutá rok od roku větší diváckou i mediální pozornost, proběhne letos od 23. do 28. října.
jihlava
Proč továrna jako ústřední téma? „Továrna je pro nás mnohovrstevnatou metaforou dnešního světa i znakem, který ukazuje, jak se naše společnost za posledních sto dvacet let proměnila,“ říká ředitel festivalu Marek Hovorka. A pokračuje: „V důsledku ekonomické krize i globalizace bylo mnoho fabrik po celém světě zavřeno, zatímco jiné tovární haly se často v jejich těsném sousedství stavějí na zelené louce. Hodiny dějepisu, kde se vyučuje o stěhování národů, můžeme doplnit o kapitoly o stěhování továrních budov i celých průmyslových odvětví, stejně jako o vytváření nových oborů a budování nových továrních hal. Takový pohled o naší současnosti vypoví víc, než vnímání světa přes národní hranice.“ Motiv tovární budovy bude prolínat nejen bohatým programem, a to v konkrétních snímcích i připojených diskusích, ale i celkovým výtvarným pojetím festivalu. To má na starosti tradičně uznávaný grafik a knižní vydavatel Juraj Horváth.
Proč Alain Resnais, klasik francouzské kinematografie, který zemřel letos v březnu a jejž si divák spojuje především s experimentálními filmy Loni v Marienbadu a Hirošima, má láska? „Taková už je kinematografie, že je vždy dokumentární,“ prohlásil totiž režisér, autor dlouhé řady dokumentárních snímků, mezi nimiž vyčnívá především Noc a mlha (1955), sugestivní svědectví o hrůzách nacistických koncentračních táborů. Letošní jihlavský festival bude zřejmě první v Čechách, kdo dá zdejšímu divákovi šanci seznámit se s fenoménem Resnaise-dokumentaristy důvěrně a do detailu.
A Vratislav Brabenec, k němuž mají čtenáři UNI asi nejblíž? Právě této výrazné osobnosti českého undergroundu věnoval pozornost Miroslav Janek, autor ceněných dokumentů Olga a Občan Havel. Portrétní snímek Evangelium podle Brabence předvádí hlavního hrdinu v dlouhé řadě rolí, které za svůj dosavadní život vystřídal. Brabenec sice studoval evangelickou teologii, ale zběhl záhy do undergroundu – proslavil se jako saxofonista legendárních Plastic People of the Universe i jako básník, prozaik a autor knížek pro děti. V kanadském exilu v osmdesátých a devadesátých letech se rovněž věnoval práci zahradního architekta.
Z dalšího programu letošní Ji.hlavy pak jistě stojí za zmínku snímek Danielův svět režisérky Veroniky Liškové. Jeho téma je silně kontroverzní: jak se dívat na pedofilii? Jako na zavrženíhodnou úchylku, která nemá v moderní společnosti místo, anebo jako na téma, s nímž je nutné pracovat, reflektovat je, snažit se o citlivé porozumění? Lišková sleduje osud studenta, který má talent i vzdělání, ale zároveň problém – líbí se mu malí chlapci. Nikdy by žádnému neublížil, takže nebude mít nejspíš v životě vztah, sex, rodinu. „Je to jedinečná možnost, jak vyzkoušet vlastní toleranci,“ říká producent Zdeněk Holý.
Další tři tipy alespoň telegraficky: Libuše Rudinská natočila zprávu o jedné z poledních obětí komunistické totality (Pavel Wonka se zavazuje); Jaroslav Kratochvíl zkoumá fenomén myslivosti a lovu (Lovu zdar!); Zuzana Piussi pak ohledává citlivě i s vtipem další z absurdních momentů současného Slovenska (Přímý přenos). Podrobný program nabízejí stránky www. dokument-festival.cz. Na viděnou v Jihlavě!

Přidat komentář