25 souborů z Francie, Maďarska, Německa, Norska, Slovenska a České republiky. Téměř 40 představení a dalších akcí… to vše uvede 33. ročník Mezinárodního festivalu Divadlo, který proběhne od 10. do 18. září v Plzni. Krátce po své červencové premiéře na Festivalu d’Avignon přijede do západočeské metropole nejnovější inscenace Vzdálenost portugalského dramatika, režiséra a ředitele avignonské přehlídky Tiaga Rodriguese. Inscenaci, jejíž děj se odehrává na Zemi a na Marsu roku 2077, koprodukoval také plzeňský festival. Německý Berliner Ensemble přiveze zřídka uváděnou inscenaci Bertolta Brechta z prostředí masného průmyslu v Německu konce třicátých let minulého století Svatá Johanka z jatek v režii Dušana D. Pařízka. Budapešťský soubor Proton světoznámého režiséra Kornéla Mundruczóa v Maďarsku kvůli nulové podpoře státu nevystupuje a bojuje na hraně přežití. Jedinou šancí tak zůstává zahraničí. Do Plzně stejně jako na další prestižní evropské festivaly přiveze inscenaci Parallax, intimní vyprávění o složitosti židovské identity napříč třemi generacemi jedné maďarské rodiny. Tradiční host festivalu, Slovenské národné divadlo, zakončí hlavní část festivalu inscenací Tatarka režiséra Dávida Paška, vycházející z literární tvorby slovenského spisovatele a publicisty Dominika Tatarky. Tuzemský program se pro návštěvníky tradičně stane šancí vidět na jednom místě během pěti dnů výběr z nových, výjimečných inscenací, které se urodily za uplynulou sezónu na scénách v Brně, Liberci, Ostravě, Plzni, Praze, Uherském Hradišti a Ústí nad Labem. Programu festivalu také zahrnuje alternativní představení sekce Johan uvádí v Moving Station, debaty, studentské workshopy a výstavu. Vstupenky jsou k dostání na www.festivaldivadlo.cz.
„I letos jsme připravili program, který propojuje výjimečné inscenace domácí i evropské tvorby – a zároveň odráží trendy současného světa. Těší mě, že se festival letos stal koproducentem nové inscenace Vzdálenost portugalského režiséra a dramatika Tiaga Rodriguese, uvedené krátce po premiéře na Festivalu d’Avignon. Naše publikum tak bude moci sledovat jeho práci po boku dalších výrazných režijních osobností evropské scény – Dušana D. Pařízka a Kornéla Mundruczóa,“ říká na úvod ředitel festivalu Jan Burian. „Věřím, že i letošní ročník diváky osloví svou rozmanitostí a odvahou a že jim nabídne nejen silné zážitky, ale i podněty k zamyšlení nad světem, v němž žijeme,“ doplňuje Burian.
Píše se rok 2077. Na Zemi, sužované ekonomickými i environmentálními problémy, bojuje lidstvo o přežití – a část populace žije na Marsu. To je východisko nejnovější inscenace Vzdálenost Tiaga Rodriguese produkované Festivalem d’Avignon a koprodukované plzeňskou přehlídkou. „Jeden z mužů, kteří zůstali na Zemi, se snaží meziplanetárně udržet pouto se svou dcerou. V dystopické, leč nikoliv nepravděpodobné vizi budoucnosti zkoumá Rodrigues následky našich rozhodnutí i to, jak těžké je vést dialog mezi generacemi,“ líčí dramaturg festivalu Michal Zahálka.
Slavný, ale v Čechách jen jedinkrát inscenovaný lehrstück Bertolta Brechta Svatá Johanka z jatek z prostředí masného průmyslu, zachycující nástup hospodářské krize v Německu konce třicátých let minulého století, přiveze do Plzně berlínská scéna Berliner Ensemble. „Schillerem a Shakespearem inspirovaný text režisér Dušan D. Pařízek tradičně výrazně upravuje, reinterpretuje a dokonce genderově převrací,“ popisuje dramaturg Jakub Škorpil. V roli „masného krále a lidumila“ Maulera se představí Pařízkova tradiční spolupracovnice Stefanie Reinsperger.
Parallax budapešťského Divadla Proton – mimořádná inscenace, která objíždí svět, hostuje na prestižních festivalech a sklízí vřelé přijetí. Doma v Maďarsku ji však diváci neuvidí. „Režisér této inscenace Kornél Mundruczó a jeho soubor Proton nejsou doma podporováni, a tudíž hostují pouze v zahraničí a pohybují se na hraně přežití,“ zdůrazňuje dramaturgyně Dora Štědroňová. „Mundruczó se vždy strefuje do palčivých společenských témat bohatě divadelním jazykem a mistrovským herectvím celého souboru. To platí i pro inscenaci Parallax, která se zabývá složitostí židovské identity napříč třemi generacemi jedné maďarské rodiny,“ dodává Kamila Černá. Inscenace měla světovou premiéru v roce 2024 na prestižní přehlídce Wiener Festwochen.
Inscenace Tatarka Slovenského národného divadla v režii Dávida Pašky vychází z literární tvorby Dominika Tatarky, slovenského spisovatele a publicisty. Hrdina několika jeho próz, Bartolomej Slzička, se jako student po mnichovské dohodě ocitá v Paříži, potom jako oceňovaný spisovatel v československém paláci kultury v roce 1956 a následně jako pronásledovaný disident v letech normalizace. „Inscenace si neotřele a s humorem pohrává s alegorickými a snovými prvky, zároveň se ale důrazně ptá, jestli je naše svoboda tou, kterou si Tatarka představoval a po které toužil,“ popisuje dramaturgyně Jitka Sloupová.
Tuzemský program na festivalu Divadlo je šancí pro návštěvníky na jednom místě během krátké doby vidět bohatý výběr z výjimečných počinů, které vznikly po celé České republice. Slovácké divadlo Uherské Hradiště se představí s inscenací stěžejního díla moderní americké dramatiky Tramvaj do stanice Touha (režie Anna Davidová) v aktuálním překladu Ester Žantovské. Další klasické dílo světové dramatiky, Nepřítel lidu Henrika Ibsena (režie Jan Holec), přiveze ostravské Divadlo Petra Bezruče. Národní divadlo Brno v inscenaci Vlastenci (režie Jakub Šmíd) nabídne průvodce zrodem Putina jako moderního diktátora a jeho vztahu k vlastnímu „stvořiteli“ Borisi Berezovskému. Román Červotoč Layly Martínez se stal jednou z největších událostí španělské literatury posledních let. Činoherní studio z Ústí nad Labem jej adaptovalo jako vizuálně působivou, herecky silnou inscenaci (režie Eliška Říhová). Nejen dětem bude určena komorní autorská pohádka Akce Rosomák (režie Johana Bártová) Naivního divadla Liberec. Z pražských scén dramaturgie festivalu vybrala inscenaci Wernisch (režie Jan Nebeský) z Národního divadla, poetické pásmo scének, skečů, písní i „pouhé recitace“. Divadlo Na zábradlí uvede zpracování křehkého románu Virginie Woolfové Paní Dallowayová (režie Anna Klimešová) v čele s uhrančivou Magdalénou Sidonovou. MeetFactory přiveze dramatizaci jednoho z nejtemnějších a nejkomplikovanějších děl Irvina Welshe Noční můry s čápem marabu (režie Tomáš Ráliš). Loutková inscenace Soudružky s kroužky (režie Dominik Migač, Marta Hermannová a Jan Pichler) zavede diváky na spartakiádu a do života v normalizačním Československu. Působivou hru s objekty nabídne inscenace Berty Doubkové, nositelky Ceny divadelní kritiky za scénografii roku 2024, Vyrobím díru, abych z ní mohla čouhat souboru TMEL. Plzeňské Divadlo J. K. Tyla se představí múzickou inscenací Požár (režie Josef Doležal), ve které se nejen hraje, ale také zpívá a tančí. Divadlo Alfa v inscenaci Pravdu má každý svou (?) (režie Jakub Vašíček) zkoumá současný svět zahlcený nejen informacemi, ale také zpochybňováním vědecky dokázaných jistot.
Na hlavní část festivalu tradičně naváže epilog a v něm tři pražské inscenace – Kartonový taťka (režie Michal Vajdička) Divadla v Dlouhé, Rande s feministou (režie Pavel Ondruch) Divadla Ungelt a Heda Gablerová – naostro (režie Jiří Havelka) Činoherního klubu.
Nebude také chybět programová sekce Johan uvádí. „Ta reprezentuje naši pravidelnou, celoroční, kontinuální práci, ve které nabízíme přátelský, inspirativní prostor, ale i čas především hledačským, angažovaným projektům, mladým umělcům na startu profesionální dráhy, i zkušeným tvůrcům v etapě cesty proměny uměleckého jazyka, k hledání nových témat, k ohledávání nových výrazových prostředků,” říkají ředitelka centra Johan Marcela Mašínová a Roman Černík, hlavní dramaturg Moving Station a této programové sekce. Návštěvníci tak v prostoru Moving Station uvidí work in progress inscenace What the Folk?, kreativní reakci na politickou situaci na Slovensku souboru BOD.Y NGO, inscenaci Pomáhat a chránit česko-norského souboru Direct Action Theatre, která čerpá z intervencí ve veřejném prostoru a pracuje s těžkooděneckými uniformami, dále hravou a poetickou inscenaci Mikrosvěty zkoumající křehkost naší existence českého souboru ZDRUHESTRANY, premiéru Slip Grip choreografky Jitky Sary Páníkové a skladatelky Natálie Plevákové, ve které performerka využívá kolečkové brusle, na kterých neumí jezdit, scénickou kompozici Wandervogel kombinující prvky dokumentárního a fyzického divadla od Jana Mocka a kol. o životě sudetoněmeckého národovce Heinze Ruthy, nedobrovolného aktéra největšího homosexuálního skandálu první republiky, a inscenaci Romana Černíka Madamme M. o vězenkyni koncentračního tábora v Holýšově na Domažlicku, paní Marie-Marguerite Michelin.