Klip k písni Signál ukazuje, jak může hádku zastavit gesto, pomeranč nebo plynutí vody
Kapela Zrní vydává nový singl Signál a zveřejňuje k němu videoklip, který se věnuje tématu hádky a jejího překonání. Připomíná, že v rozhádané době má smysl opustit malichernosti a vrátit se k tomu, co nás spojuje. Jde o druhý ze tří na letošek plánovaných singlů, které Zrní postupně představují. Každý z nich doprovází klip vizuální tvůrkyně Natálie Kratochvíle.
Základní riff písničky je inspirován úvodním motivem České mši vánoční. „Už nevim, kdo to začal hrát, ale bylo to zábavný svojí překvapivostí, podobně jako byla u minulýho singlu zábavnym zdrojem písnička z Ať žijí duchové. Tyhle nečekaný kombinace máme všichni rádi, takže jsme se toho chytli a vznikla pěkně euforická vlna. Shodli jsme se, že to má hitovej potenciál,“ říká frontman kapely Honza Unger.
Text písně vychází z konkrétního zážitku, kdy se manželé Ungerovi ocitli na tramvajovém ostrůvku v Brně a dohadovali se o úplné prkotině. „Oba jsme věděli, že to neni nic vážnýho, ale stejně jsme se zacyklili v argumentech,“ přibližuje Unger. „Kdysi jsme si domluvili signál, tři mrknutí, kterym podobný hádky ukončíme. Připomene nám, že jde o blbost a že se nad všema případnýma rozkolama máme rádi. Nevzpomínám si, kdo tehdy zamrkal, ale pamatuju si, že jsme se za chvilku objali, šli na kafe a já napsal tenhle text.“
Klip k písni Signál zrežírovala Natálie Kratochvíle, dlouholetá spolupracovnice kapely. Vizuálně i myšlenkově se pohybuje mezi lehkostí léta a tíhou konfliktů, které ani slunce nerozpustí. Ta k němu dodává: „Když jsem slyšela písničku, byla pro mě esencí léta a jeho volnosti, vůní, koupaček, bezcílnosti, odlesků na moři. V tom slanym vzduchu jsou ale pořád přítomné reálné problémy všedního dne, které létem nezmizí, jen se zabarví letním filtrem. Vzpomněla jsem si na film Paola Sorrentina La mano de Dio (Boží ruka) o bezstarostnosti teenage léta, které prořízne rodinná tragédie. V tom filmu je situace, kdy matka hlavního hrdiny ve chvílích neutěšenosti a hádek žongluje vždy na uklidnění pomeranči. Je v tom něco komického, ale zároveň melancholicky bolestivého.“
Novinku, stejně jako první z letošních singlů Patříš mrakům, produkoval Lukáš Palán. Tentokrát se k němu připojil ještě Jiří Svoboda, který do písně vnesl popové prvky. „Popovej zvuk toho songu byl pro nás tématem. Dost jsme o tom diskutovali. Co je tvůrčí svoboda, co je ústupek, co je zatvrzelost. Chtěli jsme to zas zkusit jinak, vykouknout z našeho alternativního přístupu, dovolit si to popově, ale současně s tím neztratit kouzlo nebo jazyk, kterej jsme si našli. Nakonec se to povedlo vyvážit ke spokojenosti nás všech,“ uzavírá Unger.
Od křtu alba Široko daleko na podzim 2023 má kapela za sebou dvě plodná soustředění a deset akustických koncertů v kostelech, na něž navázala vydáním živého klipu ke starší písni Hýkal. Vedle toho vydal Honza Unger i vlastní sbírku básní Dneska na horu nevylezu, není to potřeba (Triáda, 2024). V roce 2025 Zrní plánují tři odlišné singly. Každý měl mít jiného producenta, ale s Lukášem Palánem, autorem singlu Patříš mrakům, si kapela sedla natolik, že s ním pokračovala i u Signálu. Nové, osmé řadové album vydají na podzim 2026.