Vinyla hledá talentované elektronické producenty*ky a hudební publicisty*ky

Tisková zpráva Praha, 13. listopadu 2024

Slavnostní večer Vinyly se uskuteční 7. března 2025, nově v prostorách klubu Archa+

Tradiční dvě podzimní výzvy vyhlásili organizátoři hudebních cen Vinyla. Už popáté se o Cenu Jany „Apačky“ Grygarové za publicistiku mohou ucházet hudební publicisté*ky. Společně s Bastl Instruments pak Vinyla počtvrté vyhlašuje také open call Bastl Electronic Track zaměřený na podporu talentů elektronické hudební scény. Své tracky mohou posílat tvůrci bez ohledu na věk, publicistická výzva je určena pro autory*ky do 27 let. Uzávěrka obou výzev je 17. ledna 2025.

Ocenění pro hudební novináře*ky doplňuje stávající kategorie Deska roku, Objev rokuPočin roku. Cílem je podpořit hudební publicistiku. Přihlášené práce mohou mít podobu textů, podcastů či jiných audiovizuálních forem. „Zajímá ještě vůbec někoho kulturní publicistika? Z diskuzí zejména hudebních novinářů  i samotných hudebníků často vyplývá, že obor stojí na okraji zájmu. Chceme ukázat, že kvalitní mladí autoři a autorky existují, jen se mění způsob, jak a kde publikují. Porota při hodnocení jako důležité kritérium upřednostní práce zohledňující širší společenský kontext,“ říká jeden z koordinátorů Vinyly Tomáš Grombíř. Loni si Cenu Jany „Apačky“ Grygarové za publicistiku odnesli  hned dva autoři, Julie Pátá a Timon Láska. Právě tito dva laureáti pak 7. března 2025 svým publicistickým kurátorovaným blokem otevřou slavnostní večer cen Vinyla, který se nově uskuteční v prostorách pražského klubu Archa+.

Open call Bastl Electronic Track je výsledkem spolupráce cen s brněnským výrobcem elektronických hudebních nástrojů Bastl Instruments a cílí na (začínající) producenty*ky. Zde byla věková hranice už loni zrušena, s ohledem na rozvoj technologií a řadu tvůrců, kteří s elektronikou nezřídka začínají až později. „Klíčové je, jestli se jedná o nové jméno na hudební scéně a zejména inovativní přístup. Chceme upozornit na všechny začínající talenty,“ upřesňuje Viktor Piorecký ze společnosti Bastl Instruments. Přihlášení je možné formou nahrávky / tracku v maximální délce 10 minut. Nejzajímavější nahrávku následně vybere pětičlenná odborná komise. Každoročním cílem tohoto projektu je vyprodukovat dvě původní nahrávky, kterým Vinyla a Bastl Instruments zajistí další propagaci a podporu v rámci svých akcí nebo prostřednictvím akcí partnerských organizací. Tímto způsobem letos Vinyla pomohla zpropagovat v dubnu vydané eponymní debutové album dua mezi patry klid (vítězů ročníku 2022) a v červnu vydané EP HEART TRANSPLANT od loňské vítězky Josefíny Trantinové alias Fæ Bestia, kde Vinyla zaplatila také mix a mastering u producenta Tomáše „Gaexe“ Karáska.

Nominace na hudební ceny Vinyla budou ohlášeny počátkem roku 2025. Aktuálně stále ještě probíhá Průběžný festival Vinyla, který letos opět vyrazil do regionů. „Oba open cally doplňují naše tematické workshopy, které chystáme v pražské Pracovně na Žižkově. Elektronické produkci hudby, skladbě, mixu a masteringu se 22. listopadu budou věnovat Ondřej Mikula alias Aid KidTomáš Havlen. Nasát čerstvé informace i konzultovat vlastní texty s výraznými novinářskými osobnostmi ze tří různých oborů budou mít 24. listopadu všichni, kterým je blízká kulturní publicistika,“ dodává druhý z koordinátorů cen Pavel Uretšlégr. Pro velký zájem pak letos znovu ve studiu Golden Hive novou skupinu hudebníků v produkci alba 1. prosince proškolí Michal „Amák“ Šťastný. Všechny workshopy jsou zdarma, mají však omezenou kapacitu. Přihlášky posílejte na e-mail tomas@vinyla.cz.

Uzávěrka obou aktuálních výzev, Ceny Jany „Apačky“ Grygarové a Bastl Electronic Track, je 17. ledna 2024. Slavnostní večer spojený s předáváním všech ocenění Vinyly proběhne 7. března v pražském klubu Archa+.

Podmínky a pravidla Bastl Electronic track

  • Open call je určen všem začínajícím elektronickým producentům*kám. (*)
  • Laureáta*ku vybírá odborná porota na základě společné debaty.
  • Porota klade důraz na originalitu, inovativní práci se zvukem a přihlíží k širšímu hudebnímu a kulturnímu kontextu nahrávky.
  • Autoři*ky se přihlašují jedním trackem v maximálním rozsahu 10 minut.
  • Připojte prosím pár vět o nahrávce (východiska, motivace, kontext) – cokoli, co porotě pomůže lépe pochopit způsob vašeho přemýšlení o zvuku a tvorbě.
  • Stručný (max 1 normostrana) „profesní“ životopis – porotu zajímají hlavně informace ve vztahu k tvorbě, aby mohla adekvátně vyhodnotit kritérium „začínající“ a „nezavedený“.
  • Podklady zašlete na adresu tomas@vinyla.cz do 17. 1. 2025 (nahrávku umístěte tak, aby byla porotě dostupná přes online stream a přiložte odkaz na nahrávku).

(*) Výzva není věkově omezena, ale je určena pro nezavedené autory*ky, chceme touto výzvou primárně pomoci vstoupit na scénu novým tvářím.

Podmínky a pravidla Ceny Jany „Apačky“ Grygarové

  • Ocenění je určeno autorům*kám do 27 let.
  • Laureáta*ku vybírá odborná porota na základě společné debaty.
  • Porota přihlíží k celkové dosavadní publicistické práci.
  • Autoři*ky se přihlašují portfoliem svých prací (minimálně 3) a stručným profesním (publikačním) životopisem.
  • Příspěvky mohou mít podobu textů, podcastů či jiných audiovizuálních forem.
  • Příspěvky musí mít vztah hudbě či k hudební scéně (od recenze až po kontextuální publicistiku), ale nemusí být o tuzemské scéně.
  • Podklady zašlete na adresu tomas@vinyla.cz do 17. 1. 2025.

Přehled Průběžného festivalu Vinyla 2024

  1. 9. Brno – Kabinet múz (Sýček, Oswaldovi)*
  2. 10. Zlín – Dílna 44 (Anna Vaverková, whyohwhy)*
  3. 10. Brno – Kabinet Múz (Ursula Sereghy, Oliver Torr)*
  4. 10. Ostrava – Provoz (Zaffer 9, Fæ Bestia)*
  5. 10. Znojmo – GaP (Ivy Z)*
  6. 10. Boskovice – Prostor (Mat213, Dvě slunce)*
  7. 11. České Budějovice – Žižkárna (Dukla, Wodehn)*
  8. 11. Brno – Kabinet Múz (Bastl Electronic Night: Fæ Bestia a další)*
  9. 11. Brno – Kafara (THC Luna G, Nanashi)*
  10. 11. Znojmo – GaP (whyohwhy)*
  11. 11. Veselí nad Moravou – Kafé v kině (P/\ST, THC Luna G)*
  12. 11. Praha – Pracovna Žižkov (Elektronická produkce hudby: Ondřej Mikula (Aid Kid) & Tomáš Havlen)**
  13. 11. Praha – Pracovna Žižkov (Kulturní publicistika: Anežka Bartlová, Miloš Hroch, Táňa Zabloudilová)**
  14. 12. Praha – Golden Hive Recording Studio (Produkce a natáčení alba: Michal „Amák“ Šťastný)**
  15. 12. Pardubice – Divadlo 29 (Amelie Siba, Máří)
  16. 12. Veselí nad Moravou – Kafé v kině (Severní nástupiště, Člověk krve)*
  17. 12. Brno – Kafara (Severní nástupiště, Člověk krve)*
  18. 12. Brno – Kabinet Múz (Madhouse Express, Orient)*
  19. 12. Boskovice – Prostor (Tomáš Palucha, whyohwhy)*
  20. 12. Znojmo – Gogo (Tomáš Palucha, The Queues)*

Koncert *  Workshop **

Události na Facebooku: https://www.facebook.com/Vinyla.cz/events

O Vinyle

Cenu inicioval a produkčně zajišťuje spolek Vinyla, zastoupený Pavlem Uretšlégrem a Tomášem Grombířem. V posledním ročníku 2023 kritici za Desku roku kritici zvolili album Výklopný světlomety, na němž Toyota Vangelis osobitě zasazuje hyperpop do kontextu české alternativní hudby. Objevem roku byla producentka a vokalistka Klara WodehnPočinem roku iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš. Cenu Jany „Apačky“ Grygarové za publicistiku si odnesli hned dva autoři, Julie PátáTimon Láska. V rámci potřetí vyhlášené výzvy Bastl Electronic Track pro začínající producenty*ky porota vybrala skladbu Drill od Fæ Bestia. Rada Vinyly v roce 2024 působí ve složení Vojtěch Tkáč, Michaela Peštová a Kristina Kratochvilová, první kolo hlasování tří desítek zástupců poroty začíná v prosinci.

Partneři

Hlavním partnerem hudebních cen Vinyla je společnost Bastl Instruments. Projekt se uskutečňuje za finanční podpory statutárního města Brna, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury, Magistrátu hl. města Prahy a Jihomoravského kraje. Hlavními mediálními partnery Vinyly jsou Česká televize, Deník N, Alarm, Radio Wave, Radio 1, Full Moon a Frontman.cz.

Bližší informace o hudebních cenách Vinyla včetně podrobného způsobu hlasování apod. naleznete na www.vinyla.cz.

Přidat komentář