Orloj SNIVCŮ v Red Hooku

Orloj SNIVCŮ v Red Hooku – příběh zvuku a místa

Druhé album Orloje snivců bylo nahráno ve Spojených státech během umělecké rezidence Arts Link (organizátorem je Sorošova nadace), které se Jaroslav Kořán účastnil od 4. listopadu do 15. pro­since 1997. Orloj snivců v newyorkské verzi byl vytvořen ve spolupráci s americkým umělcem Michaelem Deliou z materiálů nalezených na ulicích v Red Hooku a na Manhattanu. Album kromě společných pouličních nahrávek obsahuje také záznam koncertu, který oba aktéři odehráli v Ketler International Drawing Space v Red Hooku v Brooklynu. Editace proběhla během pražského pobytu Michaela Delii v domácím studiu Pagoda v roce 2007.
„Hostitelskou organizací byla Experimental Intermedia, jejíž zakladatel a ředitel Phill Niblock již věděl o naší spolupráci. Po Jaroslavově příjezdu jsem zorganizoval výstavu jeho grafických prací v Ridge Street Gallery v Lower East Side. Později jsme hráli v Knitting Factory v divadle Alterknit jako duo ‚Dreamers Crossing‘, šlo, improvizační směs perkusí a domácích nástrojů. Naše vystoupení na newyorský Orloj bylo naplánováno na 4. prosince a zahájilo sérii koncertů, které Phill Niblock uvádí v Experimental Intermedia. Koncerty se konají v jeho velikém loftu každoročně v prosinci již od konce sedm­desátých let.
Pracovat jsme měli možnost v galerii Kentler International Drawing Space v Red Hooku v Brooklynu na pozvání jeho ředitelky Florence Neal. Začali jsme tam vytvářet Orloj z různých nalezených kovových trubek, tyčí a plechů z pobřeží v Red Hooku. Polystyrenové boxy, používané jako rezonátory pro tento jakoby gamelanský nástroj, jsme nacházeli v čínské čtvrti na Manhattanu, většinou na Mott a Grand Street poblíž Experimental Intermedia, a poté přivezli metrem a autobusem do galerie.
Orloj připomínal něco, co vypadalo jako kostra velryby – dlouhé řady kovových trubek a tyčí spočívající na střední linii bílých polystyrenových krabic. Hrálo se z obou stran boxů na každou skupinu kovů, které byly pečlivě seřazeny a označeny bílou barvou čísly a šipkami od středu každého boxu. Hudební kompozice se vyvíjela ruku v ruce s přibývající velikostí nástroje.
Terénní nahrávky střídající skladby na albu pořídil Jaroslav v různých časech na veřejných místech. Zvuk parního topení syčícího přes noc v mém bytě na Jane Street, obří stroj na zarážení pylonů (pile driver) na rohu Jane a Washington Street, jenž ráno třásl bytem, jak zarážel robustní sloupy do bažinatého břehu řeky Hudson. Záznam „At the Met“ je z prohlídky sbírky historických nástrojů v Metropolitním muzeu umění. Zvuky zátoky a nábřeží v Red Hooku byly natočeny poblíž přístavu Red Barge na konci ulice Conover Street.
Newyorský orloj čeká stále v New Jersey na svou další reinkarnaci. Vydání této nahrávky bude snad jiskrou pro jeho další znění.“
Michael Delia, Berkeley Heights, New Jersey, 2020

 

Orloj snivců je hudební nástroj vytvořený Jaroslavem Kořánem na počátku 90. let 20. století. Hraje se na něj nejlépe za soumraku, když světlo prolíná s tmou a přichází čas snění.

Přidat komentář