Sportštyk v Komedii

Divadlo Komedie uvedlo českou premiéru hry o sportu Sportštyk rakouské dramatičky Elfriede Jelinekové. Hra má v kontextu současného evropského dramatu zvláštní postavení – a to jak svým tématem, tak i formou a v neposlední řadě šíří záběru, ve kterém autorka své téma pojednává. Toto drama je vystavěné na půdorysu antického mýtu o Elektře, přesněji na půdorysech antických dramatických zpracování Elektry. Jelineková starý mýtus analyzuje a transponuje do současnosti. Téma války vedené muži a jejich přímých společenských následků – osamělost žen a jejich bezmocnost vzepřít se válečnému běsnění silnějšího rodu – rozvíjí autorka na pozadí nejpopulárnějšího sportu současnosti: fotbalu. V tomto rámci dokáže na několika fragmentárních příbězích propojit osudovost a archetypální situace antických hrdinů s existenciálními pocity falešných hrdinů dneška. Jelinekové hra se neomezuje na zobrazení skutečnosti. Je důslednou analýzou všech jevů spojených s násilím – od antické osudové kletby a msty až po dnešní fenomény nacionalismů, rasismů, společensky tolerované agrese či agrese podmíněné davovou psychózou. Neméně důsledně jako svět mužského násilí analyzuje Jelineková i svět žen – svět pasivního utrpení, podřízení se diktátu krásy a módě plastických operací, svět mediální manipulace či boje o společenské postavení. Hra o sportu je hyperbolickým obrazem vyšinuté  společnosti, ve které každý jedinec potenciálně vede válku proti všem ostatním, kteří nejsou zrovna členy jeho gangu nebo kroužku nebo zájmové skupiny.
Odhalení násilí ve všech formách a možných stádiích vývoje, tak, jak se vyskytuje v nejrůznějších oblastech, je pro současné české divadlo zásadním a zcela aktuálním tématem. Hra o sportu umožní zaujmout zřetelným způsobem postoj k mnohdy médii zlehčované a zkreslené problematice dnešní společnosti: násilí spojené s fotbalem, pochody a koncerty přívrženců radikálních hnutí, problematika menšin řešená jejich izolací, vysoký a vzrůstající výskyt domácího násilí, případy násilí v moderních českých dějinách (od druhé světové války, přes odsun sudetských němců až po pronásledování odpůrců komunistického režimu). Realizace Hry o sportu zcela přirozeně povede k připomenutí rozličných podob násilí a k zamyšlení nad jejich příčinami. Scénické řešení formou třídílného inscenačního cyklu v režii Jana Nebeského, Jána Šimka a Dušana Pařízka, reaguje na rozsáhlou textovou předlohu. Scénická podoba jevištní trilogie Hra o sportu bude reflexí autorčiných témat na pozadí českého venkovského prostředí. Časoprostorové (inscenační a scénografické) ukotvení Hry o sportu do rozpadajícího se venkovského fotbalového klubu, jehož hřiště se stává arénou příběhů a hrdinů bezmála antických rozměrů, je i sociologickou sondou pátrající po příčinách rozpadu venkovského společenství. Hra bude uvedena 12., 13. a 21. května.

Přidat komentář