Svět touhy a iluzí. Fotograf Vlastimil Kula připravuje retrospektivní výstavu Komponenty intimity. Snímky doplní steampunkové objekty

Svět, který podněcuje touhu a iluzi, svět, ve kterém je možné snad úplně vše… takový zážitek čeká na návštěvníky retrospektivní výstavy Komponenty intimity známého českého fotografa Vlastimila Kuly, která proběhne od 3. do 30. září v pražské galerii Prádelna v areálu Fakultní nemocnice Karlovo náměstí. Pod kurátorskou taktovkou Filipa Kazdy výstava představí nejen velkoformátové snímky z více než půlstoletí tvorby tohoto vedle Jana Saudka jediného ze dvou českých fotografů, kterým významné nakladatelství Taschen vydalo samostatnou monografii. Syrový prostor Prádelny navíc obsadí také řada důmyslných steampunkových výtvarných objektů, které fotograf pro vznik svých především erotických snímků využívá v ateliéru v příhraniční obci Podílná na Chebsku – například metač listí, vodopád, parter ulice s výlohovou mříží hokynářského krámu, kachlíkovou lázeňskou vanu a další. Vznik a provoz výstavy, kterou pořádá Barbora Kulová, fotografka, modelka většiny Kulových fotografií a manželka Vlastimila Kuly, je nyní možné podpořit díky crowdfundingové kampani na www.hithit.cz. Na video k výstavě se podívejte zde. Více informací na www.vlastimilkula.com.

 

V období po sedmdesátce najednou přicházejí mementa… a úvahy o cílové rovince. Najednou vyvstane trampský imperativ úklidu tábořiště a přípravy hranice dřeva pro nástupce. Především jde o úklid v duši, o její plody, které jsou natolik hodnotné, aby se staly onou vítanou hraničkou suchého paliva pro newcomers. Proto jsem se na popud kurátora rozhodl uspořádat souhrnnou výstavu, která bude reflektovat více než půlstoletí mé posedlosti fotografií,” vysvětluje na úvod Vlastimil Kula.

 

Návštěvníky chceme konfrontovat se světem, který podněcuje touhu a iluzi, světem, ve kterém je možné snad úplně vše,” říká ke koncepci výstavy Filip Kazda, výtvarník, kurátor Kampusu Hybernská a například autor původní rekonstrukce kavárny NoD Roxy. Nápad uspořádat originální výstavu se zrodil ve chvíli, kdy Kazda poprvé navštívil Kulův ateliér v příhraniční obci Podílná na Chebsku. „Místo, v němž se mísí horor s filmy Karla Zemana, je jedna velká zámečnická dílna. Kula zde neustále něco vymýšlí, bez ustání řeže, vrtá a svařuje. Každá fotka má za sebou tisíce hodin příprav, líčí Kazda, který na lesní zahradě natrefil na rekvizity Kulova svérázného studia. V zapomnění tu stál třeba metač listí – starý třífázový motor z kravína, který pohání zrezlé lopatky železného propeleru, s jehož pomocí na modelky létá uschlé listí. Opodál, mezi nálety divoké křídlatky ležel „umělý vodopád”, laminátová skála, na níž ze zrezlé příruby dopadají v době focení proudy vody. Za uschlou, mechem porostlou, třešní visí z větví jasanu liánová houpačka. „Podobných míst je zde mnoho, včetně koupelny, v níž umělec na betonové podlaze pěstuje brčálově zelený lišejník, jež pomalu stoupá k měděné industriální sprše,” líčí Kazda.

 

Uvědomil jsem si, že známý fotograf je velmi kvalitní  výtvarník a rozhodl jsem se do pražské galerie část jeho životního díla přemístit,” vysvětluje Kazda. „Kulovy ´plastiky´ mají zvláštní kouzlo, jsou něčím, co svět dosud neviděl. Je v nich zakomponován nekonečný čas strávený jejich výrobou. Vzhledem k tomu, že bývají často užívány jen k focení několika motivů, zdánlivě postrádají i smysl. Doba strávená v jejich okolí přináší mrazivé pocity úvah o smyslu existence, pomíjivosti a poesii,” doplňuje Kazda.

 

Fotograf Vlastimil Kula nestojí na místě, ale stále překračuje hranice všednosti a provokuje pravdivostí. Během svého života se věnoval portrétu, zátiší, krajině, dokumentu i reklamě, aby nakonec skončil u erotické fotografie. „To, co Kula fotí, zcela pohlcuje jeho osobnost. Podřizuje a věnuje tomu celé své bytí. To z něj činí originálního umělce, který neváhá přetvořit sobě i své rodině životní prostor tak, aby se stal součástí dějství jeho poslání. Vytváří kulisy, ve kterých žije a pracuje. Je konstruktérem, inženýrem a vynálezcem komponentů světelných příběhů. Právě tato jeho poloha je základním prvkem pro budování výstavy. Chceme se v ní, vedle vystavených fotografií, zaměřit na objekty, předměty a kulisy, které fotograf vytváří a které jsou součástí jeho světa,” uzavírá Kazda.

 

Protože manželé Kulovi do výstavy investují své úspory, které jsou omezené, rozhodli se pořadatelé oslovit veřejnost, aby se prostřednictvím crowdfundingu stali součástí příběhu této originální výstavy. Odměny kampaně, která již běží a zaujala veřejnost, zahrnují vstupenky na Vlastimilem Kulou komentovanou prohlídku výstavy, pozvánky na vernisáž, ale i interaktivní setkání s fotografem, který zájemcům ve svém steampunkovém portrétním studiu přímo v Prádelně vyfotí portrét. Nebudou chybět ani originální fotografie podepsané Vlastimilem Kulou. V omezeném počtu bude možné zúčastnit se i fotografického workshopu přímo u umělce doma v Podílné. Vybrané prostředky budou především použity na realizaci výstavy.

 

Vlastimil Kula: Komponenty intimity

  1. 3. – 30. září 2024

Prádelna v areálu FN Karlovo náměstí

Faustův dům, Karlovo náměstí 40, 128 00 Praha 2

Otevřeno: úterý – neděle, 12-20 hodin

Výstavu pořádá Barbora Kulová, fotografka, modelka většiny Kulových fotografií a manželka Vlastimila Kuly.

https://www.vlastimilkula.com/

Hithit kampaň: https://www.hithit.com/cs/project/12794/vlastimil-kula-komponenty-intimity-fotografie-a-instalace

 

Vlastimil Kula (*1950): „Umění si mne vybralo a nekompromisně zmutovalo zároveň s pubertou v šedesátých letech skrze kinematografii. Věděl jsem, že budu kameramanem. V rámci úspěšných přijímaček na FAMU přehodil šéf katedry prof. Šmok výhybku na směr Fotograf s tím, že jako solitér bych nebyl schopen nést nutnou spoluzodpovědnost týmu. Udržet si tvůrčí svobodu v éře normalizace jsem se snažil nápaditostí, řemeslem a zaměřením na reklamu. Pokusem takto pokračovat ve svobodě byla erotická monografie nazvaná Vlastimil Kula vydaná nakladatelstvím Taschen. Kniha měla komerční úspěch, recenze v zahraničních novinách jako Sueddeutsche Zeitung byly pochvalné, v českých spíše vlažné, v MF Dnes zdrcující. Vlna zabouřila a písek se usadil zpět. Možná to byl důvod, že jsem se rozhodl tvrdošíjně trvat na umělecké licenci, nadále nekompromisně zobrazovat erotiku a pokračovat ve fotografii dál. Stejně mne ale dál vzrušuje lidský úděl obecně. Dokumentu a portrétu jsem se průběžně věnoval a chystám věnovat dál, dokud mne síly neopustí. Á propos životaběh. Můj kamarád Aleš mne již za studií strhl svým příkladem a já od té doby pojal svůj život jako maratón, kdy lze zpomalit, ale nikdy nesmíte vychladnout.

 

Filip Kazda – výtvarník a kurátor výstavy

Filip Kazda (*1978) je výtvarníkem v pravém smyslu slova, protože v jeho díle najdeme nejen kresby a malby, ale také sochy, objekty, readymade nebo nejrůznější prostorové realizace. Tato rozsáhlá tvůrčí paleta přitom spočívá v podobně rozmanitém a kreativním vzdělání, které předtím absolvoval. Volné ateliérové tvorbě totiž předcházelo studium truhlářství, stavebnictví, a také obor ražené medaile a mince na Střední uměleckoprůmyslové škole a Vyšší odborné škole v Jablonci nad Nisou, kterou úspěšně zakončil absolutoriem v roce 2005. Poté osm let působil jako arteterapeut v PN Bohnice. Mezi jeho největší úspěchy patří výstava Velvet Revolution na zámku Duchcov, výstava v městské galerii MY v Jablonci nad Nisou a dlouhodobá expozice v pražské Bokovce. Stojí také za původním návrhem rekonstrukce kavárny NOD Roxy, za realizací interiéru Orange Baru v Haštalské ulici nebo nástropními malbami klubu 2Patro, kde rovněž vystavoval. Aktuálně se kromě své volné tvorby věnuje Kampusu Hybernská, kde vede ateliér a galerii HYB4 a částečně stojí i za postupnou vizuální proměnnou celého areálu. Jako kurátor stojí za několika pozoruhodnými výstavami – OSTROV KNÍŽÁK – Milan Knížák, ZA HRANICÍ PŘEDSTAVIVOSTI – Milan Kunc. “

 

Přidat komentář