Za čím letos do Jihlavy: Třeštíková, Barbie, Tchaj-wan

Manželské etudy Heleny Třeštíkové, exotický Tchaj-wan i vyrovnávání se s nacismem. To jsou témata, která představí 21. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních
filmů Ji.hlava ve dnech 24. až 29. října 2017. V letošním roce vstoupí jihlavský festival do třetí dekády své existence. Nabitý program přinese tři stovky filmů z celého světa, desítky světových premiér, včetně domácích novinek, a k tomu to nejlepší z dějin filmového dokumentu. Znělku pro letošní ročník připravil islandský skladatel Jóhann Jóhannsson, jehož hudební doprovod k Teorii všeho (2014) byl oceněn Zlatým globem. Jóhannsson také vystoupí na letošní Ji.hlavě se svou kapelou.

Šest rodin + třicet let = obraz společnosti
Režisérka Helena Třeštíková, jejíž tvorbu ocenila mimo jiné prestižní Evropská filmová akademie, představí Manželské etudy po 35 letech. Diváci se dočkají pokračování strhujících příběhů šesti manželských párů, jejichž životy sleduje režisérka od počátku osmdesátých let. „Myslím, že jsem se trochu stala součástí jejich života a naopak oni se stali součástí mého. To mě opravdu v roce 1980 na matrice, kde jsme se potkali, nenapadlo,“ řekla Třeštíková v rozhovoru pro Českou televizi. Skrze rodinné portréty Třeštíková nakonec zdokumentovala i vývoj české společnosti posledních pětatřiceti let.

Formosa: underground i videoart
V rámci nabitého programu bude k vidění také retrospektiva tchajwanského dokumentu od třicátých let minulého století po současnost. Ji.hlava představí amatérské záběry původního obyvatelstva a jejich zvyků, lyrické i přírodní snímky, anebo undergroundovou variantu oficiálního zpravodajství, která ukazuje různé verze pravdy: jednou profesionální kamerou, podruhé na VHS kazetě. Ji.hlavská retrospektiva chce poskytnout na tamní kinematografii ucelený pohled. „Tchajwanští tvůrci i historikové považují dokumentární film za jeden z nejvýraznějších projevů své národní a kulturní identity,“ říká dramaturgyně Andrea Slováková. Nebude chybět ani tchajwanský videoart, který přiveze audiovizuální umělec Tony Chun-Hui Wu, jehož díla jsou zastoupena mimo jiné v newyorském Muzeu moderního umění nebo pařížském Centre Pompidou.

Lyonský řezník i neznámý Mnichov
Nacistickou minulost Německa reflektuje sekce věnovaná letos devadesátiletému režisérovi Marcelu Ophülsovi. K vidění bude třeba jeho oscarový snímek Hotel Konečná stanice, který pojednává o životě válečného zločince Klause Barbieho (1913–1991). Film odhaluje politické intriky, lži a podvody, kvůli kterým „Lyonský řezník“ unikal po válce spravedlnosti více než čtyřicet let. Vedle známých snímků režiséra, mezi které patří dále například Lítost a soucit (1969), odhalující selektivní paměť kolaborantů, festival uvede i méně známý snímek Mnichov aneb Mír pro naši dobu (1967), poskytující unikátní pohled na mnichovskou dohodu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *