Za všedností – výstava divadelní architektury ve střední Evropě

Zažehávaly se v nich revoluce, řešily významné dějinné události, zastřešovaly výjimečné umělecké výkony, utvrzovala se v nich národní identita a pospolitost, reprezentují to nejlepší z architektury své doby… Asi málokdo by mohl zpochybnit význam divadelních budov nejen v kulturním, ale i společenském životě. Výstava Za všedností – Divadelní architektura ve střední Evropě přibližuje přes šest desítek soukromých, městských, národních divadel, netradičních prostor i zcela nových projektů v Česku, Polsku, Maďarsku, Rakousku, na Slovensku a ve Slovinsku dokončených v posledních 250 letech. Výstavní projekt byl dnes otevřen v galerii Národní technické knihovny v Praze – Dejvicích a bude přístupný, a to zdarma, až do 6. června.

za_vsednosti_2Autorský tým v čele s kurátorem, architektem Igorem Kovačevičem, se pokusil syntetickou metodou definovat srozumitelný vzorec architektonického dění ve střední Evropě – jinými slovy, poukázat na výlučnost daného regionu a pokusit se zmírnit tolik rozšířené kopírování „globálního“ rukopisu architektů budoucích divadelních budov. „I když jsme zkraje práce měli pocit, že vše podstatné již bylo řečeno, opak je pravdou. Velmi vzrušující je například 19. století, kdy architektura působila jako médium, médium, které dnes již neumíme číst. Na první pohled bylo díky mnoha symbolům vidět, zda je stavba německá, česká nebo židovská a jak si daná enkláva stojí,“ konstatuje Igor Kovačevič.
ze_vsednosti_1Výstava Za všedností má mezinárodní charakter a během necelého roku zavítá do metropolí zemí střední Evropy. Návštěvníkům není představena jen (často jedinečná) stavební stránka nebo technologický park představených divadel; v nápaditě řešeném prostoru galerie Národní technické knihovny jsou předestřeny příběhy objektů spojené s identitou národa, dobou vzniku či uměleckým programem. „Divadlo bývá označováno jako pilíř národní kultury a jazyka. Zdá se, že ani architektura není vůči národním či nacionálním atributům imunní. Je to dobře, nebo špatně? I hledání této odpovědi je předmětem naší výstavy,“ doplňuje Igor Kovačevič.Premiérově byla výstava Za všedností do konce dubna k vidění v Budapešti. Její druhou, pražskou zastávku doplňuje i pestrý doprovodný program. Výstava Za všedností je součástí víceletého mezinárodního projektu TACE (Theatre Architecture in Central Europe / Divadelní architektura ve střední Evropě). Podrobné informace jsou k dispozici na www.zavsednosti.cz.

Přidat komentář