Zápletky klimatického dramatu. Hudební projekt fyield vydává druhý singl We Hear The Call a oznamuje křty debutového alba Future Landscapes.

Po zvukových předznamenáních klimatické zkázy následuje píseň nejistých východisek. Slyšet jsou v ní inovativní a méně drastické formy využití přírody člověkem prostřednictvím nových technologií. Hudební projekt fyield složený z českých a islandských hudebníků představuje druhý singl We Hear The Call z nového alba Future Landscapes, které pokřtí 31.10. v Kabinetu Múz v Brně a 2.11. v pražské MeetFactory.

Singl je k poslechu na následujících platformách:

Bandcamp

Spotify

Apple Music

Fyield zasvěcují do průmyslových a přírodních míst, kde se láme naše klimatická budoucnost vyjádřená zvuky, které ve vybraných lokalitách nahráli speciálními nástroji. Po skladbě Candy, která vznikla v islandském testovacím podzemním úložišti CO2 Hengill se tentokrát ve své sonické expedici s mikrofony vypravili do aquaponické farmy Kaly, půl hodiny severovýchodně od Brna. V symbióze ryb a rostlin se tu rodí jedna z možných verzí zemědělství budoucnosti, které osvobozuje krajinu. Za sklem, ve sterilních podmínkách a pod ultrafialovým světlem rostou sazenice salátů a bylinek. K nim pak proudí přesně odměřené dávky živin z přízemní části objektu, kde se chovají ryby a tvoří roztok biologického hnojiva. Vše tu roste bez půdy, agrochemie a prakticky i bez vody. Zároveň ale bez slunce, krajiny a prakticky i bez člověka.

Přestože skladba We Hear The Call zní jako industriální techno sci-fi a znepokojuje zvukem, zpěv Václava Havelky tu je svým způsobem konejšivý. Sofistikovaný technologický proces, který na místě zachytily nahrávací nástroje Sary Pinheiro, přetvořili fyield ve futuristickou píseň. Má technologickou slupku, ovšem právě technologické řešení tu vede k jisté ohleduplnosti a šetrnému vztahu mezi člověkem a všemi ne-lidskými entitami v přírodě. To je základem částečné naděje vyzařující ze skladby.

Hudební uskupení fyield vychází z interdisciplinárního projektu Krajiny budoucnosti / Future Landscapes, v němž bude hudba podpořena dokumentárním filmem, podcasty a sérií přednášek s klimatickou tématikou. V kapele fyield se setkávají přední osobnosti české a islandské nezávislé hudební scény. Na české straně to jsou Václav HavelkaKryštof Kříček z kapely Please The Trees, doplňuje je islanďan Pan Thorarensen, jenž působí v ambientním triu Stereo Hypnosis a je zakladatelem prestižního mezinárodního festivalu experimentální hudby Extreme Chill, který od roku 2010 pořádá v Reykjavíku. Právě tam fyield před týdnem odehráli debutové koncertní vystoupení.

Společně vytvořili album, na němž se hudba složená ze zvuků vybraných přírodních a průmyslových lokalit v české a islandské krajině míchá s elektronikou, beaty a akustickými nástroji. Hudba projektu fyield zavádí posluchače na ambivalentní místa, která jsou významná pro chod civilizace nebo pro její přežití. Nahrávalo a natáčelo se na osmi environmentálně, sociálně, hospodářsky i kulturně vychýlených místech Islandu a Česka. Nahrávky vznikly pomocí field recordingu a terénního situačního výzkumu. Při poslechu skladeb fyield se posluchači ocitají v blízkosti nebo přímo v útrobách geotermální, vodní nebo tepelné elektrárny, aquaponická farmy, jezera vzniklého táním ledovce či na místě těžby ropy. fyield převádí důsledky toho, jak lidské konání ovlivňuje klimatické změny, do unikátní a podmanivé zvukové podoby. Texty skladeb jsou inspirovány úvahami a zápisy v terénním deníku účastníka expedice filozofa Lukáše Likavčana.

Ponechali jsme přemýšlení o proměnách naší planety expertům a politikům. Tím se z toho ale vytratila fantazie a imaginace, jež by mohla vybudit společenskou poptávku a kreativní řešení,“ shrnuje dokumentarista Ivo Bystřičan motivaci k projektu, v němž hraje hlavní roli zvuk infrastruktur, jemuž běžně nevěnujeme pozornost. Václav Havelka přistoupil ke skládání s citem písničkáře, ale také s myšlenkou, že také životní prostředí může mít prostřednictvím zvuku své místo v kapele. Dosud byl zvyklý skládat s kytarou, nyní měli ale společně s KříčkemThoratrensenem jinou výzvu.. „Klimatické změny jsou něco, co již prožíváme. Jde o výpověď,“ shrnujeHavelka. „Pracovali jsme se zvuky kolapsu. Důležité bylo vystihnout naléhavost situace a přemýšlet o ní, spíš než v ní hledat buď katastrofu nebo estetično. Chceme inspirovat k úvahám o řešeních, jakkoli žádné jednotlivé spásu nepřinese.“

Chystaná koncertní vystoupení a křty debutového alba s názvem Future Landscapes:

28.10. @Jihlava, mezinárodní festival dokumentárního filmu

31.10. vydání alba

31.10. @Brno, Kabinet múz + support Stereo Hypnosis DJ set (IS) – křest alba

1.11. @Radio Wave live session

2.11. @MeetFactory + support: Sara Pinheiro (PT) – křest alba

Do četby terénního deníku filozofa Lukáše Likavčana a zvukového archivu se můžete ponořit na www.futureladscapes.cz. 

Dokumentární film režiséra Ivo Bystřičana s názvem Neviditelné krajiny bude mít premiéru v soutěži Česká radost na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě 28.10.

Zkoumané lokality

Česko

Ropné ložisko Žarošice

Aquaponická farma Kaly

Pastevní rezervace Milovice

Uhelná elektrárna Tušimice

Island

Hydroelektrárna Búðarháls

Aktivní sopka Fagradalsfjall

Ledovcová laguna Fjallsárlón

Geotermální elektrárna Hellisheiði a úložiště CO2 CarbFix

Václav Havelka

Hudebník, zpěvák, skladatel, manažer a producent. S hudební tvorbou začal koncem 90. let. Souběžně se sólovou tvorbou založil v roce 2006 skupinu Please The Trees. Skupina odehrála od svého vzniku několik desítek vystoupení po celém světě. V diskografii má kapela pět řadových alb oceněných výroční hudební cenou Anděl a cenou hudební kritiky Apollo. Je autorem scénické hudby několika představení ve Stavovském a Dejvickém divadle, divadle ABC a dalších. Je autorem hudby k několika filmům. V současné době je hudebním dramaturgem v pražském centru pro současné umění MeetFactory.

Pan Thorarensen

Hudebník, skladatel, organizátor akcí a festivalů. Je autorem hudby ke krátkým a dokumentárním filmům, vydal také řadu alb. Pod hlavičkou elektronicko-ambientního tria Stereo Hypnosis spolupracuje se svým otcem Óskarem Thorarensenem a skladatelem Þorkellem Atlasonem. V roce 2010 založil festival elektronické hudby Extreme Chill, který každoročně láká místní i zahraniční milovníky elektronické hudby a islandské přírody.

Kryštof Kříček

Člen uměleckého kolektivu Verify Yr Age, působí ve skupině Please The Trees. Vydává vlastní elektronickou produkci, v poslední době pod pseudonymem Haru. Produkčně se podílel na novém albu Amelie Siba. Působí v pražském studiu Soundsquare.

Ivo Bystřičan

Dokumentární režisér, dramaturg, a producent. Soustředí se na sociální a ekologická témata. Debutoval celovečerním filmem Dál nic (2014). Stojí např. za projektem Ekostory o dějinách ekologického hnutí nebo sérií Industrie o utváření průmyslového kapitalismu. Vedle Krajin budoucnosti v současné době pracuje na autorském dokumentárním filmu Klimageddon. Jeho filmy byly promítány na festivalech v Brazílii, Kanadě, Číně, Izraeli, Rusku, Uruguayi a dalších zemích. Zabývá se rovněž dramaturgií a tvorbou dokumentárních podcastů.

TZ

Přidat komentář