Zase káceli v jazzovém lese

Jazzová a spřízněná hudba zaznamenala v lednu dvě významné ztráty: 12. ledna zemřela pianistka a harfenistka Alice Coltraneová, jen o den později podlehl nemoci tenorsaxofonista Michael Brecker. Trochu neprávem se občas tvrdí, že hlavní ,význam‘ Alice Coltraneové byl v tom, že se dokázala v roce 1966 dobře vdát – za saxofonového génia Johna Coltranea. Byť její manžel po roce zemřel, stačila s ním ještě mít tři děti, mimo jiné dnes známého saxofonistu Raviho, který si vloni zahrál i v Čechách. Hovořit o Coltraneové pouze v této souvislosti by ale bylo přílišné zjednodušení. Vystudovala klasickou hudbu, od začátku šedesátých let hrála na piano jazz. John Coltrane si ji jako muzikantku vyhlédl už před polovinou téže dekády a roku 1965 nastoupila do jeho kvartetu. Po Coltraneově smrti pokračovala v hudební kariéře, v níž se stále silněji nechávala ovlivňovat východními náboženstvími. K určitému mystičnu její tvorby přispíval i fakt, že kromě klávesových nástrojů ovládala takéharfu a byla jednou z prvních umělkyň, které tento nástroj využily na poli jazzu. Coltraneová, jež pod vlivem hinduismu přijala jméno Swamini Turiyasangitananda, natočila bezmála dvacet sólových alb a spolupracovala s řadou významných umělců, například kytaristou Carlosem Santanou. Poslední album Translinear Light nahrála společně se synem Ravim, hrajícím stejně jako jeho otec na tenorsaxofon. Zemřela ve věku devětašedesáti let v Los Angeles na selhání plic.
Držitel jedenácti cen Grammy Michael Brecker, jehož mimochodem k jménu Coltrane pojil celoživotní obdiv, zemřel v New Yorku v sedmapadesáti letech na akutní leukémii. Hudbě se věnoval od mládí, na začátku sedmdesátých let hrál spolu s bratrem Randym, později slavným trumpetistou, a neméně významným bubeníkem Billym Cobhamem v jazzrockové kapele Dreams. Ta se později přerodila v kapelu výmluvného názvu Brecker Brothers Band a v letech 1975–82 rozvíjela práci mistrů fusion hudby typu Milese Davise či Weather Report.
Od druhé poloviny osmdesátých let stál Michael Brecker převážně na vlastních nohou a točil alba, jež měla někdy blíže k akustickému modernímu jazzu, jindy k ,elektřinou přiživené‘ fúzi, se kterou začínal, a v níž používal kromě saxofonu také dechový syntezátor EWI. Nikdy se ovšem neomezoval pouze na jazzovou nebo jazzrockovou hudbu. Jako spolehlivého a osobitého hráče si jej na svá alba nebo do koncertních bandů zvali umělci typu a kalibru Jamese Taylora, Joni Mitchellové, Steely Dan či Paula Simona. S tím také před lety vystoupil v Praze. Brecker v posledních letech trpěl rakovinnou poruchou krvetvorby v kostní dřeni a postoupil její transplantaci. Léčení se zdálo účinné a vloni v červnu se ještě vrátil na pódium na společném koncertě s Herbiem Hancockem v newyorské Carnegie Hall. Budoucnost bohužel ukázala, že radost z návratu byla předčasná.

Přidat komentář