Korzet

Režie Marie Kreutzer, Rakousko/Lucembursko/Německo/Francie, 2022, 113 minut

text Anna Šípová

Korzet – restriktivní spodní prádlo – formuje ženu do požadovaného a líbivého tvaru. Přesně tak se cítí Alžběta Bavorská, davy vzývaná familiárně jako císařovna Sissi. Protagonistka historického filmu Korzet Sissi zažívá krušná léta veřejného manželství. Film byl poprvé uveden v canneské sekci Un Certain Regard, odkud si představitelka hlavní role Vicky Krieps odnesla cenu za nejlepší herecký výkon. Mnoho fanoušků si našel také na posledním ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech – možná proto, že svou tematickou nadčasovostí má ještě dnes (bohužel) co říct o situaci ženské role v současné i minulé společnosti.

Alžbětiny blížící se čtyřicáté narozeniny vzbuzují v celém habsburském dvoru otázku, zdali je pořád tak krásná, jak se povídá. Spoutaná svým postavením a dvorskou etikou ví, že jí život uniká mezi prsty. Přesto své dny musí trávit nekonečným splétáním slavného objemného účesu, pózováním portrétním malířům a vykonáváním zdvořilostních návštěv s císařským manželem. Nepečuje o svůj vzhled z nějaké hříšné marnivosti nebo aristokratického rozmaru – je to její jediná povinnost. Jako výstavní trofej a symbol monarchie je Sissi uvězněná ve zlaté kleci a marně hledá cestu ven za svobodou.

Slavná rakouská Marischkova trilogie s Romy Schneider ukazuje Alžbětin příběh jako disneyovskou pohádku o nalezení pravé lásky. Výpravné kostýmy a interiéry vábí diváka na přepychové pozlátko habsburského dvora. Korzet je oproti tomu velmi strohou dekonstrukcí života Sissi. Nejde po líbivém povrchu, ale snaží se proniknout pod svrchní vrstvu zdobných rób a na rub císařovnina úsměvu. Namísto „věrného“ zobrazení historických událostí a atmosféry volí režisérka Marie Kreutzer strohou ahistoričnost. Minimální výprava neodpoutává divákovu pozornost od hlavního tématu, kterým je intimita a bolestné trápení samotné protagonistky. Ta se snaží naplnit vlastní reprezentativní povinnosti a každé ráno se nechává svázat do čím dál těsnějšího korzetu. Zdání historického ukotvení příběhu narušují také moderní indie vokály francouzské zpěvačky Camille. Podlitiny v pase, vpichování utěšujícího heroinu do žil a komorná vystupující na veřejnosti pod závojem jako její paní Alžběta Bavorská – to vše podvratně boří falešnou podstatu kultu miláčka Rakouska-Uherska. 

Korzet není jen životopisným filmem, jde o univerzální příběh o ženské nesvobodě a touze po emancipaci. Sissi je doslova sešněrovaná v žaláři – může sice cestovat a myslet si co chce, ale chodby jejího paláce jsou sterilně bílé a zdobné dvoukřídlé dveře hlídané stejně jako v blázinci pro neposlušné a vzdorovité ženy, kam chodí na vrchnostenské vizity. Systematický útlak dvorskou etikou ji postupně vzdálí od sebe samé a nechají zapouzdřit se do vlastního neurotického světa oprýskaného letního sídla. Pomocí Sissiiny osobnosti nechává Kreutzer zaznít všechen balast ženského hněvu, úzkosti a deprese, který se nedá pod zdobným živůtkem plesových šatů skrývat donekonečna.

 

Přidat komentář