130701 Records – Pravý post-klasický start-up!

Nezávislé vydavatelství FatCat povilo během téměř dvacetileté kariéry povícero sublabelů. Při životě se do dnešních dnů udržel pouze jeden. Ten, který byl původně určený k vydání jedné jediné desky. O podivuhodných zákrutách vydavatelství 130701 Records, které slaví v těchto dnech 15 let fungování, bylo záhodno pohovořit s bossem Davidem Howellem.

Co vedlo label FatCat k založení dalšího sublabelu pojmenovaného krypticky 130701 Records?
Důvod k založení byl prostý. Chtěli jsme vydat první desku montrealskému projektu Set Fire To Flames, který tvořili členové Godspeed You! Black Emperor a ti z politických důvodů nechtěli mít při vydání nic společného s vojenským průmyslem. To jsme jako FatCat nemohli nabídnout, protože tehdy jsme přes partnery byli spojeni (aniž bychom to do té doby věděli) s jedním distributorem, který měl přes nějaké své partnery spojení s vojenskou distribucí. Z toho důvodu jsme původně založili tenhle sublabel, který měl jinou distributorskou strukturu, pouze pro vydání alba Sings Reign Rebuilder.

Jak se nakonec z jednorázového projektu stal projekt, který funguje dodnes?
Po vydání několika nosičů Set Fire To Flames se ukázalo, že jako FatCat nemáme domov pro umělce, kteří často koketují s využitím prostředků z „klasické“ skladatelské kuchyně (smyčce, dechy ad). Rozhodli jsme se k tomu využít už existující platformu 130701 Records.

Jak se stalo, že se součástí labelu staly takové osobnosti jako Max Richter, Hauschka nebo Sylvain Chauveau?
Většinou úplnou náhodou. Sylvain nám poslal demo, které nás zaujalo, tak jsme s ním začali spolupracovat. U Maxe to bylo jiné. Ten už měl vydánu jednu desku u BBC, ale zapadla, a tak jsme mu nabídli další šanci. K Hauschkovi jsme se pak dostali právě skrze Maxe, kdy mu na několika koncertech v Německu předskakoval.
Myslím, že řada pro nás velmi důležitých desek vzešla od umělců, kteří nám zaslali svá dema. Dnes většina labelů došlé demáče hází rovnou do koše, ne tak FatCat rodina. My opravdu posloucháme vše, co nám pošta doručí.

Jak promujete desky, které vycházejí u 130701 Records? Výrazně jinak než nahrávky, které vychází u FatCat?
Výrazně ne. Jak nahrávky FatCat, tak 130701 promuje stejná firma a máme zjištěno, že se o obě skupiny zajímá často podobná sorta posluchačů. Ptám se z toho důvodu, že v České republice je stále propastný rozdíl mezi oficiální klasickou scénou a řekněme post-klasickou. Tou, která zavádí do zaběhlého směru nové impulzy.
Nemysli si, že by to v Británii bylo výrazně jiné. Ano, nahrávky 130701 Records zasíláme, na rozdíl od základní FatCat řady, i do všech médií, která se věnují klasice. Ale jen opravdu malé množství z nich naše nahrávky nakonec reflektují. Boj mezi puristy a volnomyšlenkáři v klasické hudbě je asi všude stejný.

Co se stalo, že label v roce 2012 přestal na nějakou dobu fungovat?
To nebylo naše rozhodnutí. V tomto roce jsme se dostali do konfliktu s naším stávajícím distributorem, který nám přestal vyplácet zisky. A protože se jednalo o pomalu se táhnoucí bitvu, postupně jsme přišli o všechny naše umělce, kteří doposavad u 130701 vydávali. Tahle situace přišla v tu nejméně vhodnou dobu, protože právě na začátku druhé dekády 21. století výrazně rostl zájem o umělce tzv. „post-klasické“ nebo „neo-klasické“ větve. Roky, které jsme do Maxe, Sylvaina nebo Hauschky investovaly, se mohly zhodnotit. A my, místo toho, abychom vydali jejich nové desky, jsme díky táhnoucímu se problému o všechny postupně přišli.

Přesto se vám tohle černé období podařilo překonat. Současnost labelu jste postavili na nových nadějích. Mohl bys je v krátkosti představit?
Před dvěma roky jsme vlastně začali znovu od nuly. Nechtěli jsme jít cestou upisování velkých jmen, a tak jsme znovu vsadili na mladé naděje. Nejdříve jsme vsadili na nadějného mladého skladatele a klavíristu Dmitryho Evrgafova z Ruska. S ním už jsme byli v kontaktu tři roky a pomalu jsme mu pomáhali dát dohromady jeho profilové album. Je hrozně talentovaný, chytrý a mám Pravý post-klasický start-up! za to, že naživo je ještě silnější, než ve studiu. Dalším naším objevem je Francouzska Emilie Levienaise- Farrouch, která nám před lety poslala jedno z nejsilnějších dem, které jsme kdy dostali. Léta žije v Londýně a poslední dva roky je plně zaměstnaná tvorbou hudby k filmu. Její silná stránka je pro změnu organické propojování klavíru s elektronikou. V loňském roce jsme podepsali kontrakt s dalším nováčkem, polskou cellistkou, která se nechá titulovat Resina. Její debut vydáme v září. S oblibou své hraní smyčkuje, ohýbá různými efekty a vůbec je velmi silná v improvizaci, čímž se dostává poměrně daleko od klasických vod. Další nováček trochu vystupuje z řady. Kanadský, klasicky školený zpěvák Ian William Craig už má za sebou vydání mnoha alb, ovšem díky slabé propagaci se o něm v Evropě téměř neví. Mimořádně talentovaný zpěvák je podle mne předurčen tomu, aby se stal v budoucnu velkou hvězdou. Před měsícem jsme mu vydali album Centres a já jsem na tuto kolekci právem hrdý. Úplně nejčerstvějším přírůstkem v rodině 130701 Records je Francouz žijící v Montrealu Olivier Alary. S ním jsme v kontaktu od úplných počátků fungování FatCat. Pamatuji si, že jeho demo bylo jedno z prvních, které přišlo do kanceláře vydavatelství v roce 1998. Pak vydal desku na labelu Aphex Twina, pomáhal Björk s deskou Medúlla, aby se v poslední dob vrhl na psaní velmi decentní hudby k filmům. Jeho kolekci vydáme zřejmě někdy na přelomu roku.

Které album sublabelu je do dnešních dnů nejúspěšnější?
Zřejmě nějaké album Maxe Richtera. Nejspíše hned to první u nás vydané – The Blue Notebooks.

A které je tvým osobním favoritem?
To je hrozně těžké rozhodnout. Asi z té řady vyberu desku, která to vše odstartovala – to znamená debut Set Fire To Flames nazvaný Sings Reign Rebuilder. Je to brilantní kolekce už od výborně zpracovaného obalu. Ta deska mě baví tím jak je barevná. Najdeme tam orchestrální věci, komorní kvartet kooperující s hlukovými pasážemi, velmi avantgardní modulované pasáže, ale také kytarově à la GY!BE znějící kusy. Celé album má příběh, prolíná se jím hned několik hudebních rovin, takže jeho poslech mě baví i dnes, 15 let po vydání.

Letos slaví label 15 let fungování. Připravuješ k této příležitosti něco speciálního?
Zatím vyšla kompilace Eleven Into Fifteen všech umělců, kteří zde vydali album nebo jsou pod křídla 130701 Records nově upsaní. Výborné je, že všichni, včetně dlouho nefungujících Set Fire To Flames, sem přispěli exkluzivním trackem. V rámci showcase festivalu The Great Escape proběhl speciální večer věnovaný naším nováčkům. Bylo plno a i hudebně se vše myslím vydařilo na jedničku.

Přidat komentář