38. ročník mezinárodního multižánrového festivalu otevře úvodním premiérovým koncertem jazzový skladatel a multiinstrumentalista Jiří Slavík s projektem Polkatime a na prvním vystoupení v České republice se představí zpěvačka Valeria Castro z Kanárských ostrovů, která loni zazářila na veletrhu Womex a získala nominaci na Latin Grammy.
A protože ideu a programovou náplň Folkových prázdnin letos rámuje téma generace, Valeria Castro doslova zosobňuje příklad zpěvačky současné mladé španělské generace zaujímající k dnešku daleko otevřenější, empatičtější a v mnoha směrech i radikálnější postoje, než umělci před nimi. „Valeria patří k hlasům dnešní generace, která svou výpověď podává zcela vlastním jazykem a to je pro mne velmi silné téma,“ vysvětlil letošní volbu dramaturg Michal Schmidt nahlížející na slovo generace i z dalších perspektiv. „Předávání hudebních vědomostí z generace na generaci nebylo nikdy snadnější než dnes. K zapsání not a převedení zpívaných textů na papír máme aplikace, melodii si natočíme do mobilu, a když si nevíme rady, kam přesně s prsty na nástroj, pustíme si instruktážní video. Mladí takovou mezigenerační výměnu považují za normu a jen těžko si dokážou představit, že ne zas tak dávno by se bez technických vymožeností museli všechno naučit od rodičů, učitelů a strážců pamětí národa, a že na světě pořád ještě existuje mnoho míst, kde se bez orálního přenosu neobejdou. Jde často o tisíce let staré tradiční postupy, které když se přestanou používat, nadobro zmizí a lidstvo tak přijde o další cennou část kulturní mozaiky. Letošní téma, ale vnímám i jako příležitost představit a připomenout nezastupitelnou roli mezigenerační tvorby, na které se rovnou měrou podílejí rodiče s dětmi a vnuky.“
Valeria Castro
Valeria Castro pochází z malého městečka na kanárském ostrově La Palma, kde rodina zůstává nadevše a lidé tu k sobě, tradicím a půdě mají tak blízko, že si to ani nedokážeme představit. Ze všech španělských zpěvaček mladé generace proto působí nejcivilněji, nejkřehčeji a nejzranitelněji. Nahony vzdálená módním trendům a popkulturnímu shonu. Považuje se za písničkářku a na otázku jak by se definovala, s úsměvem odpověděla: pure, sweet and folkloric. Do zvukové estetiky svého písničkářství vtiskla reflexe tradiční hudby z Kanárských ostrovů, Španělska a Latinské Ameriky, jemný folkrock, elektropop a mnoho akustických nástrojů, včetně malé ostrovní kytarky timple. Důležité je pro ni také vědět, odkud pochází a co pro ni La Palma znamená. Nečekejte od ní proto písně o nešťastné lásce, depresích, existencionální bolesti natož hluboké rozbory průšvihů rozkymáceného světa.
Když v září 2021 vybuchla na ostrově sopka Cumbre Vieja a lávová erupce zničila, co se dalo, včetně rodného domu její babičky, Valerie se neštěstí hluboce dotknulo. A protože v ten čas připravovala debutové album, nazvala ho Con cariño y con cuidado (S láskou a péčí). „Co se stalo, stalo se. A nemám v plánu dělat nic jiného než zůstat tady a pečovat o kořeny. Slunce přece nepřestane svítit a květiny kvést,“ zpívá Valeria v La raíz (The Root), písni o odpuštění a pochopení, že tíha věcí, nespadá pouze na naše ramena. Tedy ani výbuch sopky. Písni tak krásné, že za ni loni získala nominaci na Latin Grammy a pozvání na veletrh Womex, kde doslova zazářila vystoupením beroucím dech.
V dílech Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka nebo Leoše Janáčka, ale i ve skladbách mnoha světových autorů se podle jazzového skladatele a multiinstrumentalisty Jiřího Slavíka klavírní polka do značné míry proměnila v salónní umění. „V některých úpravách českých velikánů se polka změnila natolik, že se z ní občas úplně vytratil její původní účel – tanec,“ uvedl důvody, proč se s Polka-boys rozhodl polce vrátit její taneční charakter a přímočarou odvázanost. S humorem, nadsázkou, jednoduše, zato virtuózně a v synkopách jako u ragtime nebo jak to dokázali skladatelé Jan Rychlík s Vlastimilem Hálou v legendárním filmu Limonádový Joe.
Jiří Slavík (foto Ivan Prokop)
„Z polek slavných českých skladatelů jsem si vypůjčil témata, která však přetvářím, dekoruji a jak káže tradice jazzového muzikanství, improvozuji na ně,“ vysvětlil Jiří Slavík podstatu své autorské rekompozice.
Co z Polkatime vzejde, jakože nepochybujeme, že znovu něco mimořádného, Jiří Slavík & Polka-boys v české premiéře představí na otevíracím koncertu Folkových prázdnin. Namísto kontrabasu bude pokaždé, když odběhne od klavíru, držet v rukách akordeon a doprovázet ho bude kapela „Kdo je kdo v českém jazzu a klasice“. V sestavě: Cyrille Oswald (flétny a tenor saxofon), Michal Wróblewski (klarinet a alt saxofon), Marcel Bárta (basklarinet a tenor saxofon), Štěpán Blinka (housle), Milan Kárník Jakeš (viola), Jan Keller (violoncello), Taras Voloschuk (kontrabas) a Jakub Tengler (bicí a perkuse).
Folkové prázdniny nabídnou také oblíbený „divadelní den“, rodinami s malými dětmi a dospělými hojně navštěvované výtvarné a hudební workshopy, celou řadu doprovodných akcí, výstav, happeningů a nečekaných překvapení.
Další informace najdete na webových stránkách www.folkoveprazdniny.cz .