Švédsko-česko-slovenské kvarteto zaujalo už debutem Journeys (Amplión 2019). Spolužáci z konzervatoře v Rotterdamu, kytarista Alf Carlsson a trumpetista Jiří Kotača, se mentálně sešli v citu pro silné melodie podložené harmoniemi, které jsou posluchači libé. Souzvuk křídlovky či trubky s akordy a melodickými linkami elektrické kytary zní intimností, při nichž se žádný z nástrojů nesnaží hrát prim; při sólech se podporují, doplňují, a tentýž rovnocenný vztah mají s nástroji rytmiky. Do své muziky vás kvarteto vtáhne hned úvodní Carlssonovou skladbou Wanderer, kde vedle zpěvného tématu zní krásné rytmické bicistické pasáže s basou, komentované tóny kytary. V prologu hudbu zdramatizuje táhlý elektronický podkres. Většina řečeného o úvodní skladbě je v modifikacích použitelná u ostatních skladeb. Kotača modeluje náladu – vedle křídlovky a trubky také používá dusítko. Díky sordinované trubce je zasněné Kotačovo Faith, s bopově odvázanou improvizací v druhé části skladby – kytara zůstává doprovodem a komentátorem. Soulový odpich posluchači poskytne Alf´s Groove, s kytarou v jazzrockovém modu. Zajímavý sound stvoří souzvuk trubky s basovými tóny hranými legato smyčcem v Kotačově Reliefu. V melancholické skladbě Air-Conditioned JK téhož autora akusticky znějící kytara v závěru „vystřeluje“ krátké elektrické tóny reagující na tóny trubky. Krátkou Before the Storm si Peter Korman napsal jako sólo na kontrabas – skladba pak přejde v Supercell, jak známo úkaz provázený tornády: skladba má tomu odpovídající vzrušující průběh, zakončený sérií virblů bubeníka Kristiana Kuruce. Vše se vrací do klidu v Carlssonově Hotel Piast, táhlými a rovnými tóny trubky, místy zasněně zabarvenými, které charakterizují styl Jiřího Kotači. Brno Boyz ve mně vyvolali náladu hudby brněnské rockové nové vlny 80. let – jaká radost, dalo by se podotknout! A totéž platí pro hodnocení celého tohoto alba.
Alf Carlsson / Jiří Kotača Quartet: Our Stories
Petr Ostrouchov (Animal Music), 2024, 45:51
