Off World: 1; Automatisme: Momentform Accumulations

offPo kratší pauze se o slovo hlásí kanadský label Constellation Records. Svět se mění, hudební scéna jakbysmet a i u Constellation už delší dobu neplatí, že téměř výhradní prostor k prezentaci zde dostávají umělci vyhlášené montrealské líhně (Godspeed You! Black Emperor a spol.). S deskou nového projektu Off World přeci jen získáváme spojnice se zlatou minulostí vydavatelství. Za tajuplně vyhlížející entitou Off World totiž stojí Sandro Perri, dlouholetý harcovník, který na Constellation vydal celou řádku desek pod svým občanským jménem (a také jménem projektu Glissandro 70). V posledních letech Sandro opustil cestu nezávislého písničkáře a vrhl se do víru mnohem svobodnějšího hudebního experimentování. Jeho studio postupně plnily roztodivné elektronické instrumenty především analogového charakteru, stejně tak sem zavítala řada muzikantů, kteří mají společnou vášeň – rádi podnikají dobrodružné avantgardní výlety s psychedelickým elektronickým vyzněním. Nejbližším spolupracovníkem principála se stal Lorenz Peter (jinak Processor nebo Corpusse), se kterým tvoří jádro proměnlivé sestavy projektu Off World. Během krátké doby pánové nashromáždili s řadou hostí velké kvantum materiálu, které se rozhodli vypustit do světa ve třech dílech. První z nich zachycuje dvojici v Londýně.
Během dvoudenní session se k Perrimu a Peterovi připojil producent Drew Brown (Lower Dens, Blonde Redhead nebo Beck), Susumu Mukai (Zongamin) a M J Silver (Mickey Moonlight) a celé hudební soaré kvintet postavil na archaických elektronických instrumentech jako EMS Synthi, Syntorchestra nebo Prophet 5. Teprve na základní syntetickou kostru začali pánové navlékat linky houslí, banja, kytary nebo akustického piána. Výsledkem je instrumentální hudba, která mohla vzniknout kdykoliv v posledních čtyřiceti až padesáti letech. Ve své konkrétnosti a melodickém zaujetí není ambientní, její volnomyšlenkářská podstata, smýkající melodiemi i náladou sem a tam z ní dělá opak easy listening muzaku, na druhou stranu není zcela pohlcena improvizačním virem, ale má poměrně sevřenou písňovou strukturu. Poměrně výrazným způsobem si drží na distanc i sklony k retro jízdám berlínské elektronické školy 70. let.
Rozklíčovat podstatu hudby Off World vyžaduje větší porci času, protože ač je současná avantgarda každodenně zaplavena velkým množstvím nahrávek, málokdy si dokáže udržet odstup od jakéhokoliv vzoru z minulých dekád. Sandri Perri nazval své nové hudební dobrodružství příhodně. Off World jakoby opravdu nebylo z tohoto světa. Připomíná snové příběhové zápletky, které tu a tam překvapí svou absurditou zasazenou do reálného prostředí.
automatI s druhou deskou Constellation zůstaneme v Kanadě. Z Toronta se ale přemístíme do Quebeku, kde působí producent William Jourdain. Jeho jméno by mělo zaujmout především milovníky alternativní elektroniky, neboť jako Automatisme tvoří hudbu na pomezí hlukového ambientu, dubu, techna, IDM elektroniky a noisu. Základem všech Williamových kompozic jsou ale „polní nahrávky“, i když v případě Automatisme bychom spíše měli říci „tovární nahrávky“. Záznamy mechanických zvuků a hluků jsou totiž motorem minimalistických nahrávek, které mohou připomenout například ranou tvorbu Autechre. Rovný rytmus a atmosférická plocha jsou základními kameny, na kterých Jourdain rozehrává své mistrovství. Už jarní digitální singl Transport 3 jasně naznačil, že jako je v Evropě vládcem chirurgicky čistých elektronických konstrukcí Castren Nicolai a jeho kolegové, kteří vedou své projekty a především label Raster-Noton, Automatisme je jejich odpovědí na druhé straně Atlantského oceánu.
Navíc Jourdain jde na kluzký led minimalistické elektroniky chytře. Energičtější, hybnější kousky Transport totiž prokládá třemi melancholičtějšími, vždy téměř deset minut dlouhými kusy Simultanéité. Nálada obou poloh desky je ale totožná, to znamená robotická, automatizovaná budoucnost má svou vlastní estetiku, která ve své neúprosné přesnosti má své nezpochybnitelné kouzlo. Jen drobný vklad lidského citu pak může čistou práci strojů postavit vedle, ne do opozice přírodní nedokonalosti a lidské individualitě. Harmonie tohoto světa má mnoho podob a Automatisme je působivě nastiňuje. Kooperace s technikou nemusí nutně přinášet pouze nebezpečí a nesoulad.

Constellation rec., 2016, 35:12; Constellation rec., 2016, 44:35

Přidat komentář