BENGE: The View From Vega

DiN, 2023, 37:51

Ben Edwards je zajímavou postavou na hudební scéně. Fanatik do analogových nástrojů brzy zaujal nejen svou indie elektronickou hudbou, ale také vydavatelstvím Expanding Records, na kterém vydával řadu tehdy zajímavých žánrových projektů. Po click’n’cut období přišel návrat k analogovým strojům a spojení s Johnem Foxxem (ex-Ultravox) v úspěšné skupině John Foxx & The Maths. Sukces kapely otevřel Benovi dveře na indie popovou scénu. Dnes ho tedy můžeme registrovat v kapelách Wrangler (se Stevem Malingerem z Cabaret Voltaire a Phillem Winterem z Tunng) a Creep Show (kompletní Wrengler + John Grant). Jeho sólová deska The View From Vega ale posluchačům připomíná, odkud se bere primární inspirace projektu Benge a jakou hudbu autor trpělivě, mimo mediální pozornost, stále kontinuálně sólově nahrává. Zapomeňme na exhibice jeho šestnáctidílné série Forms, ve kterých s variabilním výsledkem demonstruje možnosti jednotlivých analogových instrumentů. Čistě instrumentální kolekce The View From Vega se soustředí na skladby jako takové. Pomocí archaických syntezátorů, jednoduchých sekvencerů a klavírních improvizací se snaží po svém navodit vesmírného ducha nahrávek žánrových hudebních pionýrů konce 70. let. Nekopíruje tehdejší velké hvězdy, i když přináší podobnou atmosféru. Bengeho šestidílnou svitu bychom mohli charakterizovat jako „nově objevený román Julese Vernea“. Obsahuje všechny typické znaky rukopisu francouzského spisovatele, dokonce jsou ve složce zahrnuty i návrhy ilustrací dvorního kreslíře Léona Benetta. Přesto nabízí jiné dobrodružství, které je s notoricky známými romány srovnatelné. Tak i Edwards si dává pozor, aby po cestě „vesmírem“ nabídl melodické napětí i uvolnění, konejšivé i zadumané ambientní pasáže a vedle toho skladby, které kladou důraz spíše na industriální vyznění proplétajících se sekvencerových linek a dalších hlukových efektů analogových nástrojů. Retrofuturistický výlet desky není pro každého. Věčné elektronické snílky ale dozajista potěší.

Přidat komentář