CAROL LIEBOWITZ & BIRGITTA FLICK: Malita-Malika

Album Malita-Malika americké pianistky a vokalistky Carol Liebowitz a německé tenorsaxofonistky Birgitty Flick, nahrané v listopadu 2017 v newyorském Mount Vernonu, má dvě hodně protikladné polohy. Jeho středobody tvoří dva přisvojené standardy September in the Rain (s doložkou Marionette) a You Donʼt Know What Love Is, nabízivě, nikoli však podbízivě pojaté. Jemný, až polozastřený hlas Liebowitz zamezuje příkřejšímu sklouznutí ke zpopovění, nejde totiž po efektu, nýbrž po tresti obsahu, svornost vokálu a saxu (s doličujícím klavírem) rozechvívá a donásobuje text. Bohudíky převažuje osm znaléhavněných improvizací, v nichž je střídavě oblačno, protože si v nich obě hráčky vzdorují, prostřídávají provolněnost nálady a hybnost atmosféry, obestírají se, občas si rozparáděně vjedou do vlasů, jindy však loudivě (ale nebloudivě) paběrkují nebo se vyzývavě rozkochávají, jsou ličitelsky uvolněné i zapotichleně zavroucněné. Z jejich řazení vyvěrá i kompoziční sled, střídající úprk a brisknění s dojímavou smírností a spočívající na výzevnosti jednotlivých námětů. Sax tu bývá ponoukavě táhlý i vytěkávavě tajnosnubný a najde si i místečko pro zasólování, podnikavé piano zase podmanivé a nastražovaně zacílené, ale oba nástroje konec konců míří k jednomyslnosti, což je patrné zejména v jediné původní kompozici (jejíž název má i celé album), rozmelodizovaně vyvěravé i uvolněně zaobalované. Celková improvizační svoboda nevylučuje expresívnost, zámluvně námluvná lyričnost hlasu prostřídává vzývavost (nebo výzevnost, ne však vyzývavost) a okolkování, rozjasňovanou i zapadavou vstřícnost a spočívavost. Dojde až na zarochávání a harampádnění, ale to jsou rysy přídavkové, celé album prolíná spíše intuitivní rozdychťování (občas dobavené protikladným pormutněním), nepřekotná hloubavost a (místy až cingrlátkově) načrtávané mermomocnění. Dvojdomost alba může přilákat obojí publikum: to, které si potrpí na známé a uznávané favoritní obehrávání, i to, jež chce sledovat neočekávané vybočování z ustálenosti.

 

 

Leo Records, 2018, 53:38

 

 

 

Přidat komentář