CRAIG LEON: Anthology of Interplanetary Folk Music Vol. 2/The Canon

Craig Leon je zajímavou postavou hudební scény. Jako mladý zahájil svou dráhu vybudováním hudebního studio v rodném Miami. Velmi rychle získal reputaci, pro kterou se brzy přestěhoval v polovině sedmdesátých let do New Yorku, kde pomáhal s prvními kroky Talking Heads, Blondie, Richarda Hella nebo Suicide. Nejvíce ale spojil své první roky fungování s Ramones, s nimiž natočil první, bezejmennou desku. Ve stejné době ale začal natáčet svou sólovou muziku, která nemohla být novovlnnému a punkovému šílenství vzdálenější. Inspirován výstavou Dogon, která v roce 1973 v Brooklynském muzeu zprostředkovávala umění domorodých kmenů v Mali, jejichž báje byly postaveny na mýtu, že Země byla ve starověku navštěvována Nommosem, částečně obojživelnou mimozemskou rasou. Ta přicestovala na Zemi ze Sirius B, menšího dvojčete hvězdy Sirius A, aby lidstvu předala svou moudrost.

 

Na těchto základech začal Leon stavět svou minimalistickou hudbu, která do sebe vstřebala vlivy africké hudby, ambientu i klasického minimalismu a předběhla o mnoho let další představitele jako Stevea Roache, Michaela Stearnse nebo Roberta Riche. Craig vydal krátce po sobě v roce 1981 a 2 desky NommosVisiting a poté se znovu vrhl na dráhu producenta, která ho zavála do klasických vod. Teprve badatelská činnost několika nezávislých vydavatelství, mezi nimi i progresivního labelu RVNG Intl., vrátila producenta k autorské muzice. Výsledkem není pouze nastartovaná koncertní činnost letos 67letého producenta, ale natočení pokračování „meziplanetární folkové muziky“ po 38 letech ticha. The Canon znovu míří do minimalistických vod, které tentokrát více drží v jemnějších elektronických rovinách. Pryč je na prvních albech výrazná elektrická kytara a tu a tam rockový švih rukopisu. Všech sedm skladeb má meditativní podtón. Skladby pocitově míří do rozsáhlých mezigalaktických prostor. Smířlivě, s vědomím, že druhé návštěvy rasy Nommos se už nemusíme dožít, a tak vše co nám zbývá je stará báje plná svébytné futuretro poezie.

 

RVNG Intl., 2019, 40:42

 

 

 

 

Přidat komentář