Dahinden – Hanousek – Opršál

Ma Records, 2022, 52:39

 

Úvodní monotónní skladbu drone můžete podle svého rozpoložení prostě vnímat jako abstraktní zvuk, jako vrnění opravdového zvuku něčeho létajícího kolem vaší hlavy, také jako chorál meditujících tibetských mnichů. Nebo – jako se to stalo mně, když do bytu vstoupil během poslechu jiný monotónní zvuk – rozbrušovačky asfaltového povrchu naší ulice, a hudba se hned mění v jakýsi témbrový industriál. Tím chci napovědět, že improvizovanou hudbu tohoto tria doporučuji poslouchat v tichém kolemjsoucnu. Trio tvoří švýcarský trombonista, skladatel Roland Dahinden (také kapelník Ensemble Radost a PMP Ensemble koncertů letošního Prague Music Performance), saxofonista a basklarinetista Radim Hanousek patří k významným osobnostem naší scény, vibruje mezi jazzem, soudobou hudbou a volnou improvizací a jeho častý spoluhráč, marimbista a perkusista Martin Opršál, je z podobného muzikantského ranku. Hudba alba tvoří mozaiku zvukových jednotek „konceptuálně“ pojmenovaných, které vznikaly improvizací, s minimálním, někdy až éterickým obsahem, v předběžně domluvených stopážích. V následném 2nd take jsou již jednotlivé nástroje rozlišitelné, ve zvucích se už rodí určitá rytmizace. 3rd take představí zvukové možnosti trombonu a virtuozitu Dahindena. Drone2 se vrací k „dronovému“ zvukovému efektu v hlubší poloze. Bručení trombonu, Hanouskovo vrnění, syčení a vrčení, ba i poštěkávání, charakterizuje nejen definition. Mile jazzově trio rozeznívá své free a jeho varianty, ve vzrušujícím i zasmušilém  free 2 a nejklidnějším free 3. Dramaticky vyznívá open, zpěvně open 2. Do zvukové podoby transformují svými nástroji fyzická gesta – physical gestures a physical gestures2. Důrazně, s podporou perkusí, se s námi album loučí partem last.

Muzikanti využívají nejrůznějších možných modelací zvuků svých nástrojů. Důležité jsou také údery a šustění Opršálových perkusí. Při takovém přístupu funguje ve výsledku dobře také náhodnost. Od posluchače je vyžadováno, aby byl openfree.

Přidat komentář